گوناگون

سناریوی از پیش طراحی‌شده سعودی‌ها

پارسینه: رئیس سازمان حج و زیارت گفت: حج از روابط سیاسی باید جدا دیده شود، با وجود قطع یک جانبه رابطه سیاسی عربستان با ما، معتقدیم که عربستان نباید مانع از برگزاری حج می‌شد.

«سعید اوحدی» درباره دلایل لغو حج تمتع برای زائران ایرانی و کارشکنی عربستان در این رابطه گفت : پنج ماه تلاش داشتیم تا شاید بتوانیم زمینه احیای این واجب شرعی را برای مردم کشورمان فراهم بکنیم، اما با رفتار ظالمانه دولت عربستان مواجه شدیم.

وی تصریح کرد : معتقدیم یکی از مسئولیت‌ها و رسالت‌های جدی جمهوری اسلامی ایران، اقامه احکام شرعی خداوند است و حج هم یک واجب شرعی است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه با وجود همه کارشکنی‌های دولت عربستان، باز هم به ادامه مذاکرات اصرار داشتیم، افزود : حج یک فریضه واجب است و کسی نمی‌تواند جلوی این حق را سد کند، به همین دلیل هم اگر کسی سد راه زائر شد، "سد عن سبیل الله" محسوب می‌شود و قطعا عربستان با این رفتار تاسف برانگیز و کارشکنی‌هایی که شد باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.

عربستان سناریویی از پیش طراحی شده داشت

سعید اوحدی که در برنامه "شناسا" از شبکه رادیویی ایران صحبت می‌کرد، افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است حج از روابط سیاسی باید جدا دیده شود و با وجود قطع یک جانبه رابطه سیاسی عربستان با ما، معتقدیم که عربستان نباید مانع از برگزاری حج می‌شد.

وی افزود: بر اساس روال همه ساله، وزیر حج عربستان قبل از قطع رابطه سیاسی، یک نامه رسمی برای ما فرستاد و قرار بود بنده با هئیت سازمان حج و زیارت برای مذاکرات حج سال 95 ، 17 دی ماه در جده در این جلسات شرکت کنیم، اما این موضوع همزمان شد با شهادت مظلومانه آیت‌الله نمر که وزیر حج عربستان مجددا قبل از قطع رابطه، نامه‌ای را از طریق وزارت خارجه فرستاد و درخواست کرد مذاکرات دوماه به تاخیر بیفتد؛ یعنی از 17 دی ماه به 19 اسفند ماه مذاکرات منتقل شد و این بیانگر یک اهداف پشت صحنه و سناریویی از قبل تعریف شده توسط عربستان بود.

عربستان می خواست ایران را مقصر جلوه دهد

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه گفت: با این شرایط چاره‌ای نداشتیم و باید می‌پذیرفتیم که اسفندماه مذاکره کنیم، اما سعودی‌ها خبری مبنی بر انجام مذاکرات ندادند، لذا نامه‌ای را به صورت رسمی به وزیر حج عربستان نوشتم و وی اعلام کرد 19 اسفند که اعلام شده بود، قطع رابطه سیاسی صورت گرفته و ویزای هئیت سازمان حج و زیارات ایران در دوبی صادر می‌شود.

سعید اوحدی بیان کرد : نماینده‌ای را به دوبی فرستادیم که متاسفانه کنسولگری عربستان با صراحت گفت که وزیر حج عربستان نامه داده و باید وزارت خارجه عربستان تعیینِ تکلیف کند و هیچ دستورالعملی برای صدور ویزای هیات ایرانی دریافت نکردیم و ویزا را صادر نکردند.

وی با تاکید بر اینکه عربستان از همان زمان کارشکنی خود را آغاز کرده بود خاطرنشان کرد : پیش‌بینی ما هم این بود که عربستان به دنبال سناریویی بسیار غیرمنطقی و غیراخلاقی است و اراده‌ای برای پذیرش زائران ما ندارد و تنها می‌خواهد هزینه این عدم پذیرش زائرنی ایرانی را به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کند، چرا که عربستان باید در جوامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی پاسخگو باشد.

عربستانی ها معتقدند، موضوع امنیت در این کشور مفهوم سیاسی دارد

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان حج و زیارت در بخش دیگری از صحبت‌هایش در این برنامه رادیویی گفت: ویزا برای هئیت ایرانی صادر نشد و عربستان کاملاً سیاسی به مسئله حج نگاه کرد. اما در فروردین ماه بود که مجددا ما تماسی با عربستان داشتیم که اعلام کردند 26 فروردین ماه یعنی با 3 ماه تاخیر مذاکرات در جده به انجام خواهید رسید. ویزا در دوبی صادر شد، اما بدون درنظرگرفتن اخلاق و ادب سیاسی؛ و فضای مذاکرات بسیار یک طرفه بود، بر خلاف سال‌های گذشته که در مذاکرات نقطه نظرات دو طرف مطرح می‌شد، متنی را یک‌بُعدی و یک طرفه تهیه کرده بودند و بعد از سه ماه تاخیر وقتی سوال کردیم که ویزای زائران جمهوری اسلامی ایران کجا می‌خواهد صادر شود، اعلام کردند که هنوز برایش جایی را ندارند و باید شما صبر کنید. مگر ما می‌توانستیم قراردادی را امضاء بکنیم ولی وضعیت ویزا مشخص نباشد؟

منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار