گوناگون

پیامد غفلت از پاسخ‌گویی به نیازهای مردم

پارسینه: پیامد غفلت از پاسخ‌گویی به نیازهای مردم

١- منطقه و جهان که سخت به آتش افراطی‌گری، خشونت و تروریسم گرفتار شده، در این روزها شاهد رخدادهای تکان‌دهنده‌ای در لبنان و فرانسه بوده است. کشتار انسان‌های بی‌گناه و بی‌پناه در بیروت و پاریس علامت خطری است که نشان می‌دهد، تروریسم، شرق و غرب نمی‌شناسد و از هر قومیت و ملیت و دین و مذهبی برای مبارزه با آزادی و عدالت و انسانیت سلاح می‌سازد. باید این خطر جهانی را در همه‌جا جدی گرفت و به‌نام اسلام و معنویت و رحمانیت و اعتدال، گام‌هایی تازه در این راه برداشت. هشدارهای مدام مقام معظم رهبری درباره خطر داعش و پیشنهاد ریاست محترم جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل برای ساختن جهان عاری از خشونت و افراط را بار دیگر بايد مد‌نظر قرار دهیم.

٢- نعمت امنیت را در کشور قدر بدانیم و از «تدبیر» و «امید» به‌عنوان دو مؤلفه دولت برای مواجهه با مشکلات و تنگناهای گوناگون به‌جد حمایت کنیم. سیاست موفق دولت با هدایت‌های رهبری معظم را در دورکردن سایه جنگ از کشور که مراجع محترم از آن حمایت کرده و اکثریت چشمگیر مردم از آن رضایت دارند، به‌عنوان نمایندگان ملت پاس بداریم و کمک کنیم دولت محترم با همکاری همه قوای کشور در مسیر رونق اقتصادی، دفاع از آزادی‌های قانونی و حقوق شهروندی، حاکمیت قانون و مبارزه با فساد فراگیر، توسعه همه‌جانبه و بهبود معیشت مردم با موانع کمتری روبه‌رو شود.
٣- ما علاوه بر ایجاد محیطی که رشد فضائل اخلاقی و معنوی مردم را باعث شود، باید زندگی مردم را تأمین کنیم و پاسخ‌گوی نیازهای مردم باشیم و اگر غفلت کنیم و به مسائل، آسیب‌ها و تهدیدهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی توجه نکنیم و از ضرورت مشارکت مردم در همه امور و حقوق اساسی آنها غافل شویم، باید بدانیم که راه را بر نارضایتی‌های نخبگان و مردم باز می‌کنیم. پایین‌بودن سرمایه اجتماعی و امید و اعتماد مردم، رکود و بی‌رونقی در اقتصاد، غول خفته بی‌کاری به‌ویژه بی‌کاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، خروج مغزها از کشور، درجه رشد اعتیاد، طلاق و حاشیه‌نشینی به‌عنوان مخاطرات اصلي پیش‌رو، نیازمند توجه جدی است.
٤- برای تقویت جایگاه عزتمند منطقه‌ای و جهانی که در عرصه حیات خارجی و در سایه مجاهدت‌های فرزندان رشید ایران اسلامی به دست آمده است باید در صحنه داخلی نیز وحدت و همدلی با حل گره‌های باقی‌مانده سیاسی- اجتماعی تقویت شده و همه توان گروه‌ها، احزاب، جناح‌ها و نخبگان در خدمت سربلندی کشور و همبستگی ملی قرارگیرد. وحدت به معنی نبودن اختلاف نیست؛ بلکه به معنی رفع خشونت، رفع قانون‌شکنی و تلاش برای آزادی همه اندیشه‌ها، سلیقه‌ها و گرایش‌ها در چارچوب قانون است. انتخابات پیش‌رو مهم‌ترین عرصه بروز وحدت و همبستگی و مشارکت ملی است.

مشارکت بالای مردم در گروی رقابت آزاد جریان‌های سیاسی و بالابودن انگیزه ورود همه شهروندان ذی‌صلاح به رقابت است.
٥- سرمایه‌های انسانی و اجتماعی کشور ما درسطح منطقه در موقعیت ممتازی قرار دارد و باید با اتخاذ تدابیری عاقلانه، پایدار و جلب مشارکت‌های جهانی، تبدیل به ثروت‌آفرینی و افزایش اقتدار ملی شود. این امر با تهدید فعالان و نخبگان به انواع انگ‌های جدید و تحدید شخصیت‌های انقلابی و مؤثر در کشور و در عرصه بین‌المللی، مغایرت دارد. محیط قانونی امن و شفاف در داخل کشور برای بقای نخبگان و فعالان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در عرصه کسب‌وکار یک امر حیاتی است. ٦- امروز کشور با ظرفیت‌های فوق‌العاده معنوی و مادی، موقعیت ژئوپولیتیکی و ژئواستراتژیکی مطلوب، مردمی صبور و بردبار و همراه و نیروهای مستعد جوان تحول‌آفرین، همچون امانت در اختیار ما است. به قضاوت تاریخ بیندیشیم که موکول به عملکرد این نهاد و آن نهاد و این جریان و آن جریان نخواهد بود. داوری تاریخ درخصوص عملکرد همه ما - نهادها و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی- بدون تفکیک انجام خواهد شد. ٧- هفته مطبوعات را با برگزاری نمایشگاه موفق آن پشت‌سر گذاشته‌ایم و هفته کتاب‌و کتاب خوانی را دیروز آغاز کردیم. به همه نویسندگان، اندیشمندان، روزنامه‌نگاران و اهالی اندیشه و رسانه، این ایام را تبریک می‌گویم و امیدوارم که این مناسبت‌ها موجب توجه هرچه‌بیشتر همه نهادهای رسمی و آحاد شهروندان به مسئله رسانه‌های مکتوب ما شود.


محمدرضا تابش،*نماینده مردم اردکان در مجلس/ برگرفته از نطق میان‌دستور وی در جلسه علنی دیروز مجلس


منبع: شرق

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار