گوناگون

نگاهی به نتایج انتخابات پارلمان عراق؛واقعیت ها چه می گویند؟

نگاهی به نتایج انتخابات پارلمان عراق؛واقعیت ها چه می گویند؟

پارسینه: نوشته ذیل نگاهی است بر نتایج انتخابات پارلمانی عراق که در تاریخ 26 may 2014 نگاشته و در رسانه های عربی عراق انتشار یافته است .

ترجمه و باز نشر این نوشتار توسط نویسنده ان جهت تبیین حقیقت ارای مردمی در عراق مستند بر اعداد و ارقام می باشد علی الخصوص انکه باور جمعی در بین ناظران ایرانی بر تحولات سیاسی عراق قائل به پیروزی مطلق لیست نوری المالکی بر رقبا و اخذ اکثریت ارا می باشد که در حقیقت خلاف واقع می باشد .


از مجموع حدود 23 ملیون واجد شرایط شرکت در انتخابات حدود 60% برابر با 13,013,765 در این انتخابات شرکت کردند که از این تعداد 1,852,122 رای سوخته (14.2% ) متعلق به لیستهایی است که بر اساس قانون پیچیده انتخاباتی عراق (سانت لیگوی اصلاح شده) موفق به اخذ حتی یک کرسی نشده اند !

این در حالی است که ارای کاندیداهای شکست خورده در لیستهای پیروز جزو ارای سوخته محاسبه نگردیده است برای مثال لیست العراقیة (صالح المطلگ) در استان صلاح الدین حائز 99,496 رای شد که از این تعداد 1179 رای به صورت مستقیم به لیست و 68,553 رای به کاندیداهای شکست خورده لیست داده شده است و تنها 29764 رای (31%) متعلق به 3 کاندیدای پیروز این لیست در این استان می باشد .

در ادامه نوبت به برسی ارای لیست نوری المالکی میرسد . کل ارای به دست امده (3,141,835) رای برابر با 24.1% از مجموع ارای اخذ شده و 14.46% از مجموع کل واجدین شرایط شرکت در انتخابات که نتیجه ان 92 کرسی پارلمانی برابر با 28% از 328 کرسی پارلمان عراق می باشد.

با نگاهی منصفانه به نتایج انتخابات متوجه این نکته خواهیم بود که در حقیقت هیچکدام از لیست های پیروز قادر به ادعای پیروزی مطلق و نمایندگی اکثریت مردم عراق را نخواهند داشت چرا که همانطور که گفته شد لیست پیروز اول این انتخابات تنها 24% از مجموع کل ارا را کسب کرده و تنها ارای سوخته این انتخابات بیش از نیمی از تعداد ارای لیست نوری المالکی میباشند .


صالح العطار
salehalattar@gmail.com
https://www.non14.net/51076/

ارسال نظر

  • ناشناس

    بیچاره مردم عراق...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار