گوناگون

بوتاکس معده چیست؟/ آیا کاهش وزن و لاغری را در پی دارد؟

 بوتاکس معده چیست؟/ آیا کاهش وزن و لاغری را در پی دارد؟

​بوتاکس معده یک روش موثر برای کمک به کاهش وزن و بهبود وضعیت چاقی است. این روش به طور موثری به کاهش وزن و لاغری افراد که از رژیم‌های غذایی سخت متنفرند کمک می‌کند.

خبرنگار- عبدالله کاظمی: بوتاکس معده از جمله روش‌های کاهش وزن است که اثرات خود را از طریق کاهش اشتها و تنظیم مصرف غذا اعمال می‌کند. این روش به کاهش میل به خوردن میان وعده‌ها کمک می‌کند. اما این کامل نیست. با تزریق سم بوتولینوم به دیواره داخلی معده، عضلات معده موقتاً شل می‌شوند و باعث تاخیر در خالی شدن معده می‌شود. این باعث می‌شود که بعد از مصرف غذا، برای مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید، کمتر غذا بخورید و در نتیجه به تدریج وزن خود را کاهش دهید. برای انجام این روش تحت نظر متخصصان با تجربه و ماهر لازم است. اگر پس از خواندن این مطلب به انجام این روش علاقه‌مندید، به وبسایت دکترتو برای گرفتن وقت مشاوره آنلاین یا حضوری با متخصص گوارش و کبد یا دکتر تغذیه مراجعه کنید.

در کل، بوتاکس معده می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، اما این یک روش مستقل نیست و باید با سایر روش‌های درمانی مشترکاً استفاده شود. این روش معمولاً توصیه می‌شود که همراه با رژیم غذایی و ورزش منظم انجام شود. این دو روش می‌توانند به همراهاً به کاهش وزن شما کمک کنند.

بوتاکس معده برای همه مناسب نیست و در موارد زیر توصیه نمی‌شود:

1. زنان باردار یا شیرده.

2. افرادی که قبلاً مشکل در بلع داشته‌اند.

3. افراد مبتلا به مشکلات معده مانند زخم یا خونریزی معده.

4. افرادی که به سم بوتولینوم یا مواد مشابه حساسیت دارند.

5. افرادی که مشکلات قلبی یا عصبی عضلانی دارند.

6. افرادی که خیلی چاق هستند.

بوتاکس معده بیشتر برای افرادی توصیه می‌شود که با مشکلات سختی در کاهش وزن یا کنترل اشتها روبرو هستند و اراده کافی برای رعایت رژیم‌های غذایی معمولی ندارند.

میزان کاهش وزن پس از انجام بوتاکس معده ممکن است در یک دوره ۳-۶ ماهه به ۱۰-۱۵٪ از وزن بدن برسد. این میزان کاهش وزن ممکن است بستگی به سن، میزان متابولیسم و فعالیت بدنی داشته باشد.

بوتاکس معده یک روش کم تهاجمی و غیر جراحی است که برای افراد دارای اضافه وزن مناسب است. این روش همچنین از لحاظ هزینه‌ای نیز مقرون به صرفه است و دارای عوارض جانبی خفیف و موقتی است. در صورت انجام این روش، بیمار نیازی به بستری روزانه ندارد و می‌تواند بلافاصله پس از آن به فعالیت‌های روزمره خود بازگردد.

مزایای بوتاکس معده:

- روشی کم تهاجمی و غیر جراحی که نیازی به جراحی یا برش‌های خاص ندارد.

- دارای نتایج امیدوار کننده در کاهش وزن، به ویژه برای افراد دارای اضافه وزن.

- مناسب برای افرادی که دارای اضافه وزن هستند.

- روشی مقرون به صرفه با عوارض جانبی خفیف و موقت.

- بهبودی سریع و راحت‌تر در مراقبت‌های پس از تزریق نسبت به جراحی‌های لاغری.

نحوه انجام بوتاکس معده:

1. بی حسی موضعی از طریق اسپری روی گلو که درد را کاهش می‌دهد و احساس گرفتگی را از بین می‌برد.

2. وارد کردن آندوسکوپ به معده از طریق گلو توسط پزشک.

3. در داخل معده، پزشک بوتاکس را از طریق یک سوزن به انتهای آندوسکوپ تزریق می‌کند.

4. بوتاکس در نقاط خاصی از دیواره داخلی معده تزریق می‌شود تا عضلات معده شل شده و اشتها کاهش یابد.

5. پس از تزریق کامل، آندوسکوپ خارج می‌شود.

این روش معمولاً حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و بعد از آن، بیمار باید ۱ تا ۲ ساعت در کلینیک بماند. نیازی به بستری روزانه نیست و می‌توانید روز بعد به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهید.

ماندگاری اثر بوتاکس معده متناسب با میزان سم بوتولینوم که تزریق شده، متابولیسم فرد، سن و عوامل دیگر است. عموماً، تأثیر بوتاکس معده در عرض چند روز پس از تزریق آغاز می‌شود و ممکن است تا ۳-۶ ماه ادامه داشته باشد. اما در برخی موارد، مدت ماندگاری ممکن است طولانی‌تر یا کوتاه‌تر باشد.

زمان انجام عمل بوتاکس معده حدود ۲۰ دقیقه است و بیمار معمولاً پس از ۲-۱ ساعت با کمی پیاده‌روی از بیمارستان یا کلینیک مرخص می‌شود.

برای آمادگی قبل از انجام بوتاکس معده، پزشک بررسی مشخصات پزشکی، وضعیت سلامت، تاریخچه جراحی‌های قبلی، داروهای مصرفی، معاینات فیزیکی و آزمایش‌های متعددی انجام می‌دهد. اگر شخص کاندید مناسبی برای بوتاکس معده است، پزشک دستورالعمل‌های لازم برای آماده‌سازی قبل از عمل را ارائه می‌دهد، که شامل ناشتا بودن ۱۲-۸ ساعت قبل از عمل و قطع مصرف برخی داروها از ۲۴ ساعت پیش از عمل می‌شود (مانند آسپرین برای جلوگیری از خونریزی).

مراقبت‌های پس از بوتاکس معده

پس از انجام بوتاکس معده، مراقبت‌هایی مانند رعایت رژیم غذایی و نکات تغذیه‌ای زیر توصیه می‌شود:

1. تغذیه و رژیم غذایی:

   - پس از عمل بوتاکس معده، باید به تغذیه خود توجه کنید و از مصرف غذاهای حاوی چربی و کربوهیدرات اضافی مثل فست فودها خودداری کنید.

   - برای حصول از بهترین نتیجه، از یک برنامه غذایی سالم و مناسب پیروی کنید.

   - توصیه می‌شود مصرف نوشیدنی‌های اسیدی، کربوهیدرات‌ها و نوشیدنی‌های الکلی را کاهش دهید و از فست فودها دوری نمایید.

   - پس از اثر بوتاکس معده، عادات غذایی سالم خود را ادامه دهید.

   - مصرف قهوه در سه روز اول پس از عمل توصیه نمی‌شود.

2. دارو:

   - بعد از بوتاکس معده، بیشتر بیماران تجربه کمترین میزان درد را دارند. اما برای افرادی که دچار عوارضی مانند درد هستند، پزشکان ممکن است مسکن و داروهای ضد گرفتگی تجویز کنند.

   - پزشک معمولاً داروهایی مثل هیوسین، کلیدینیوم سی، پنتوپرازول و امپرازول را توصیه می‌کند.

عوارض بوتاکس معده:

بوتاکس معده، اگرچه یک روش پیچیده نیست، ممکن است عوارض جانبی کمی داشته باشد. با این حال، هیچ خطری برای سلامتی فرد ندارد زیرا بوتاکس به صورت کامل از بدن حذف شده و از بین می‌رود تا ۴ تا ۶ ماه.

برخی از عوارض نادر و خطرناک بوتاکس عبارتند از:

- مشکلات تنفسی و ضربان قلب غیر طبیعی

- خونریزی از محل تزریق

- درد یا تورم در ناحیه تزریق

- آسیب به پوشش داخلی دستگاه گوارش فوقانی

- درد گلو

- واکنش‌های آلرژیک

- تب، سوزش سردل، بثورات، حالت تهوع، اسهال، یبوست، درد سینه و شکم.

آیا اثر بوتاکس معده برگشت‌پذیر است؟

بله، بوتاکس معده یک روش موقت و برگشت‌پذیر است. بر اساس نتایج آزمایشگاهی و تجربیات افراد مختلف، اثر کامل داروی مورد استفاده در بوتاکس معده طی ۴ تا ۶ ماه به طور کامل از بدن حذف می‌شود.

مقایسه بوتاکس معده با اسلیو و بالون معده

در جدول زیر، تفاوت‌ها و شباهت‌های بوتاکس معده با اسلیو و بالون معده مشاهده می‌شود:

 

روش درمانی توضیحات
بالون معده

بالون معده که به عنوان بالون داخل معده نیز شناخته می شود، یک وسیله پزشکی بادی است که به طور موقت در معده قرار می گیرد تا به کاهش وزن کمک کند.
این برای کمک به کاهش وزن در زمانی که رژیم غذایی و ورزش ناموفق بوده و جراحی برای بیمار لازم نیست یا توصیه نمی شود، طراحی شده است.

اسلیو معده اسلیو معده یا گاسترکتومی آستین عمودی، یک روش جراحی کاهش وزن است که معمولاً به روش لاپاروسکوپی انجام می‌شود که در آن تقریباً ۷۵ تا ۸۵ درصد معده در امتداد انحنای بیشتر برداشته می‌شود که باعث می‌شود یک معده استوانه‌ای یا آستینی شکل ایجاد شود.
در روش اسلیو معده نیاز به انجام بیهوشی عمومی روی بیمار وجود دارد، اما برای تزریق بوتاکس می‌توان از بیهوشی خفیف استفاده کرد. 
اسلیو معده به احتمال زیاد منجر به کاهش وزن چشمگیری می‌شود، اما اگر به دنبال کاهش وزن بین ۱۲ تا ۱۹ کیلوگرم هستید، بالون معده را انجام دهید.
بوتاکس معده با بیهوشی خفیف انجام می‌شود و منجر به کاهش وزن در یک بازه زمانی محدود می‌گردد و نیاز به تزریق مجدد دارد.

به عنوان خلاصه، بوتاکس معده با اسلیو و بالون معده در نحوه انجام، مدت زمان تأثیر، برگشت‌پذیری و عوارض مختلفی که ممکن است داشته باشند، تفاوت‌های مهمی دارند.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بوتاکس معده یک درمان موقت است و تأثیر دائمی بر معده ندارد. ماده‌ی سم بوتولینوم نوع A به طور موقت عضلات معده را شل می‌کند و اشتها را کاهش می‌دهد، اما به دیواره معده یا بافت‌های دیگر آسیب دائمی نمی‌رساند.

به طور خلاصه، بوتاکس معده یک روش ایمن و موقت است. با این حال، برای اطمینان از خطرات و مزایای احتمالی، مهم است که با یک پزشک متخصص گوارش یا متخصص تغذیه مشورت کنید و قبل از تصمیم‌گیری، اطلاعات کافی را به دست آورید.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار