گوناگون

نقش آگاهی عمومی در کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان+علائم و هشدارها

نقش آگاهی عمومی در کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان+علائم و هشدارها

بر پایه مطالعات انجام شده، پیش‌بینی می‌شود که تعداد مردان مبتلا به سرطان پروستات در سراسر جهان تا سال ۲۰۴۰ میلادی دو برابر شود و به رقم ۲.۹ میلیون نفر در سال می‌رسد؛ همچنین پیش‌بینی می‌شود که مرگ و میر سالانه ناشی از این بیماری نیز ۸۵ درصد افزایش یابد.

سرطان پروستات در حال حاضر یکی از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی مردان و همچنین شایع‌ترین نوع سرطان مردانه در بیش از ۱۰۰ کشور جهان است.

با افزایش سن جمعیت و افزایش امید به زندگی در سطح جهان، یک تحلیل جدید از احتمال افزایش چشمگیر موارد و مرگ و میر ناشی از این بیماری در ۱۵ سال آینده خبر داده است.

بر اساس تحقیقات کمیسیون سرطان پروستات، که گزارش ۴۰ صفحه‌ای آن قرار است شنبه آینده در کنگره سالانه انجمن ارولوژی اروپا در پاریس ارائه شود، پیش‌بینی شده که تشخیص‌های سالانه ابتلا به این نوع سرطان از ۱.۴ میلیون مورد در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۲.۹ میلیون مورد تا سال ۲۰۴۰ افزایش یابد؛ به این معنا که هر ساعت به ۳۳۰ مرد گفته شود که به این بیماری مبتلا هستند.

همچنین تعداد مرگ و میرهای ناشی از این بیماری در سراسر جهان نیز در ۲۰ سال آینده حدود ۸۵ درصد افزایش خواهد یافت و از ۳۷۵ هزار نفر در سال ۲۰۲۰ به تقریباً ۷۰۰ هزار نفر تا سال ۲۰۴۰ میلادی خواهد رسید.

البته کارشناسان باور دارند که تعداد واقعی مرگ و میرها به دلایلی همچون تشخیص‌های نادرست و عدم مدیریت صحیح داده‌ها در کشورهای با درآمد متوسط و پایین احتمالاً بیشتر خواهد بود.

افزایش سن جمعیت و افزایش امید به زندگی به این معنی است که تعداد مردان مسن در سراسر جهان (که مدت طولانی‌تری زندگی می‌کنند) رو به افزایش است و با توجه به این که داشتن سن بالاتر از ۵۰ سال و سابقه خانوادگی از جمله دلایل اصلی ابتلا به این نوع سرطان محسوب می‌شود، کارشناسان می‌گویند جلوگیری از ابتلا به این بیماری نیز از طریق تغییر سبک زندگی یا مداخلات بهداشت عمومی ممکن نیست.

با این حال به گفته نویسندگان این گزارش، آگاهی بیشتر از علائم بیماری، تشخیص زودهنگام و پیشرفت در درمان‌ها می‌تواند امیدها برای کاهش نرخ مرگ و میر آن را تقویت کند.

بر اساس این گزارش، افزایش آگاهی‌ها در میان مردان و خانواده‌هایشان درباره نشانه‌های این بیماری که باید به آنها توجه کنند، یک نکته کلیدی است.

علائمی همچون نیاز بیشتر به دفع ادرار و اغلب در طول شب، عجله برای رفتن به توالت، مشکل در شروع ادرار کردن و احساس ناتمامی پس از تخلیه مثانه، همچنین وجود خون در ادرار یا منی، باید به مردان هشدار دهنده باشد که باید به پزشک مراجعه کنند.

البته این علائم همیشه نشانه ابتلا به سرطان پروستات نیستند. در بسیاری از موارد، پروستات با افزایش سن به دلیل بیماری به نام "بزرگی خوش‌خیم پروستات" بزرگتر می‌شود.

علائمی همچون درد بیضه، درد کمر یا استخوان، از دست دادن اشتها و کاهش وزن ناخواسته نیز می‌تواند نشانه‌هایی از وخامت وضعیت فرد مبتلا باشد.

این مطالعه همچنین بر ضرورت انجام تحقیقات بیشتر برای درک بهتر سرطان پروستات، به ویژه در مردان سیاه‌پوست، تأکید دارد؛ زیرا بیشتر تحقیقات تا کنون در مورد مردان سفیدپوست انجام شده است.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار