گوناگون

اقدام ایران برای تولید «واکسن سالک»

اقدام ایران برای تولید «واکسن سالک»

رییس انستیتو پاستور ایران ساخت و تولید واکسن «سالک» را از اولویت‌های اصلی این مجموعه در سال آتی خواند و با بیان اینکه در دنیا واکسنی برای این بیماری وجود ندارد، گفت: در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهیم کرد که در چه مرحله‌ای از تولید این واکسن قرار داریم.

دکتر رحیم سروری در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در برخی مناطق کشور با بیماری به نام «سالک» مواجه هستیم اما متاسفانه در دنیا واکسنی برای این بیماری وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه بر همین اساس هم یکی از اولویت‌های اصلی انستیتو پاستور ایران تولید واکسن برای بیماری«سالک» است، تصریح کرد: برای تولید این واکسن، مراحلی از کار پیشرفت کرده است و در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهیم کرد که در چه مرحله‌ای از تولید  قرار داریم.

سروری گفت: اما نکته بسیار مهم این است که به دلیل اینکه منبع این بیماری، انگل (لیشمانیا) است، بسیار زیرک و رونده است و به محض تشخیص، ساختار خود را تغییر می‌دهد؛ بنابراین تولید واکسن آن نیز به بررسی‌های عمیق و جدی نیاز دارد که در حال انجام است و اطلاع‌رسانی‌های آن به زودی صورت خواهد گرفت.

سروری همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش در رابطه با آخرین وضعیت تولید واکسن‌های «پنوموکوک» و «روتاویرس» در انستیتو پاستور اظهار کرد: به دلیل اینکه فرایند تولید طولانی است و سازمان جهانی بهداشت نیز آن را جزو الزامات دریافتی اطفال قرار داده است، وزارت بهداشت تشخیص داده که این دو واکسن در سال جاری از طریق خرید از کشورهای خارجی و در سال‌های آینده از طریق تولید داخلی تامین شوند. در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان این واکسن‌ها را تولید می‌کنند. واکسن‌ پنوموکوک ما بسیار پیشرفته است و واکسن‌ روتاویروس نیز در صورت نظر مثبت وزارت بهداشت، می‌تواند تولید مناسبی داشته باشد.

گفتنی است؛ سالک یک بیماری پوستی طولانی مدت است و عامل این بیماری، انگلی به نام لیشمانیا و ناقل آن نیز پشه خاکی است و در دو نوع «شهری یا سالک خشک» و «روستایی یا سالک مرطوب» مطرح است

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار