گوناگون

چگونه تشکيل چين‌و چروک‌هاي چهره را به تاخير بيندازيم؟

پارسینه: ممکن است شما هم اطرافتان افرادي را ديده باشيد که با وجود سن بالا، همچنان پوستي صاف و شفاف دارند و چين و چروک‌هاي صورتشان آنقدرها هم به چشم نمي‌آيد.

ممکن است شما هم اطرافتان افرادي را ديده باشيد که با وجود سن بالا، همچنان پوستي صاف و شفاف دارند و چين و چروک‌هاي صورتشان آنقدرها هم به چشم نمي‌آيد. مطلب زير را مطالعه کنيد تا ابتدا علت به وجود آمدن اين خطوط نازيبا را دريابيد و بعد هم راهکارهايي براي مقابله با آنها بياموزيد...

خوشبختانه يا متاسفانه اولين و پررنگ‌ترين عامل ايجاد چين و چروک‌ها، ريشه در ژنتيک دارد و اولين نشانه‌هاي اين چروک‌ها هم معمولا از 35 سالگي شروع مي‌شود. با افزايش سن معمولا پوست کمتر کلاژن و الاستين مي‌سازد و به دنبال آن، صورت کمي لاغرتر مي‌شود و همين لاغري باعث مي‌شود لايه‌هاي ريزي روي پوست به‌وجود آيد. رعايت توصيه‌هاي زير به تعويق روند تشکيل چروک‌هاي چهره کمک مي‌کند.

سيگار نکشيد: سيگار کشيدن باعث آسيب رسيدن به رشته‌هاي کلاژن و الاستين مي‌شود که به پوست قابليت ارتجاع و کشيدگي مي‌دهند. پس اگر مي‌خواهيد چين و چروک‌ها ديرتر سراغتان بيايند، سيگار را کنار بگذاريد.

عينک آفتابي بزنيد: هميشه در محيط خارج از خانه عينک بزنيد چرا که از پوست شما در برابر آفتاب محافظت و به کم کردن چروک‌هاي پوستي کمک مي‌کند. بهتر است پوستتان از ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر در برابر آفتاب محافظت شود. زدن عينک آفتابي را به يک عادت تبديل کنيد و حتما از ضدآفتابي با SPF 30 به بالا استفاده کنيد؛ حتي در روزهاي ابري و فصل زمستان.

خوب بخوابيد: اگر به اندازه کافي استراحت نکنيد، بدنتان هورمون کورتيزول (هورمون استرس) را بيش از حد ترشح مي‌کند، هورموني که باعث مرگ زودرس بسياري از سلول‌هاي پوست مي‌شود. برعکس، اگر به اندازه کافي استراحت کنيد، بدنتان بيشتر هورمون رشد ترشح مي‌کند که به بافت‌هاي پوست کمک مي‌کند ضخيم‌تر شوند و خاصيت کشساني‌شان حفظ شود درنتيجه پوست ديرتر چروک مي‌شود.

ماهي بخوريد: اين ماده غذايي منبع غني اسيدهاي چرب (مخصوصا امگا3) است که به رشد سلول‌هاي پوست، جوانسازي و چاق نشان دادن صورت کمک و از ايجاد چروک‌هاي زودرس جلوگيري مي‌کند.

مرطوب‌کننده‌ بزنيد: شايد به نظرتان مرطوب‌کننده‌ها در کم کردن چروک چندان موثر نباشند اما حقيقت اين است که مرطوب‌کننده از پوست شما حتي در برابر اشعه‌هاي فرابنفش که باعث ايجاد لکه‌هاي قهوه‌اي و چروک زودرس مي‌شوند، محافظت مي‌کند.

آنتي‌ايجينگ بزنيد: کرم‌هاي آنتي‌ايجينگ يا ضدپيري، حاوي آلفاهيدروکسي اسيد هستند. اين اسيدهاي ميوه باعث مي‌شوند سلول‌هاي مرده پوست از بين بروند و به صورت محسوسي چروک‌هاي صورت، خصوصا دور چشم، کم شود. اما اگر پوست خشکي داريد ممکن است اين مواد باعث خشکي بيشتر آن شوند پس قبل از مصرف آنها حتما با متخصص پوست مشورت کنيد.

کرم لايه‌بردار بزنيد: رتينول‌ها يک شکل طبيعي از ويتامين‌ A هستند که در کرم‌هاي ضدپيري موجود است. رتينوييدها به کلاژن‌سازي بيشتر پوست کمک مي‌کنند و از طرف سازمان غذا و دارو هم براي درمان چين و چروک و زيان‌هاي آفتاب مناسب تشخيص داده شده است.

ورزش کنيد: ورزش مستمر، روند پير شدن پوست را کند مي‌کند پس هر روز ورزش کنيد. استرس را نيز از خودتان دور کنيد چون وقتي افراد استرس دارند از نظر تغذيه‌اي دچار مشکل مي‌شوند و طبيعتا خواب و فعاليتشان هم تحت تاثير قرار مي‌گيرد و درنهايت همه اين عوامل باعث ايجاد چين و چروک‌هاي زودرس مي‌شوند.

منبع: Formal Beauty

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار