گوناگون

مکانهایی در شیراز که نباید دیدنشان را از دست بدهید/معرفی مکان های تاریخی و گردشگری شیراز+تصاویر

مکانهایی در شیراز که نباید دیدنشان را از دست بدهید/معرفی مکان های تاریخی و گردشگری شیراز+تصاویر

​شیراز، شهری است که با شعر و شاعری‌اش، بناهای تاریخی و خوراکی‌های خوشمزه‌اش، به‌ویژه در فصل بهار، جذابیت زیادی دارد.

به گزارش پارسینه، شیراز شهری است واقع در استان فارس (مرکز استان) در مرکز و جنوب ایران که به‌واسطه‌ پیشینه‌ی تاریخی و فرهنگی، محبوبیت زیادی بین مردم ایران و جهان دارد. در این گزارش قصد داریم راهنمایی کامل برای سفر به شیراز را ارائه دهیم.

قبل از سفر به شیراز، می‌توانید مردم دلسوز و مهمان‌نواز این شهر را بشناسید. شیرازی‌ها مهمان‌نواز هستند و از غریبه‌پذیری خاصی برخوردارند. آن‌ها درگیر مسائل مادی نیستند و همه کارهای خود را با آرامش انجام می‌دهند.

فصل بهار در شیراز:

بین تمام فصل‌ها، بهار در شیراز بسیار زیباست. عطر گل‌های بهاری و درختانی که لباس سبز خود را به تن کرده‌اند، بهار را بهترین فصل برای بازدید از شیراز می‌سازد. همچنین، پاییز نیز با رنگارنگی‌های خود جذابیت دارد. آب و هوای شیراز در تابستان به ۳۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و در زمستان حدود ۵ درجه سانتیگراد است.

راهنمای سفر به شیراز:

برای سفر به شیراز می‌توانید از راه‌های زمینی یا هوایی استفاده کنید. فاصله شیراز تا تهران حدود ۹۳۰ کیلومتر است که با اتوبوس یا قطار حدود ۱۰ ساعت زمان می‌برد. همچنین، با پرواز در حدود ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه به شیراز می‌رسید.

جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی، همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارند و شهر شیراز را به یکی از مقاصد محبوب گردشگری ایران تبدیل کرده‌است که در ادامه به معرفی این مکان ها میپردازیم.

 

1. حافظیه شیراز

1546853_698

واقع در شمال شهر شیراز و جنوب دروازه قرآن، در قبرستانی به نام "خاک مصلی" احداث شده است. این مکان به عنوان میعادگاه عاشقان حافظ شناخته می‌شود و دارای صحن‌های جداگانه‌ای است که توسط تالاری از هم جدا شده‌اند. تالار حافظیه با قدمت به دوران زندیه بازمی‌گردد و معماری آن الهام گرفته از سبک‌های هخامنشی و زندی است. علاوه بر آرامگاه حافظ، محیط اطراف این مکان نیز از باغ‌ها و درختان بلندی بهره می‌برد که زیبایی آن را افزایش می‌دهد. این بنا در طول سال‌ها تکمیل و بارها مورد مرمت قرار گرفته است.

2. سعدیه

1200px-Saadi_Tomb_new

آرامگاه سعدی نیز یکی از جاذبه‌های تاریخی و ادبی شهر شیراز است که در انتهای خیابان بوستان و در نزدیکی باغ دلگشا واقع شده است. این مکان به عنوان مکان دفن سعدی و برخی از بزرگان دیگر بر اساس وصیت آن‌ها شناخته می‌شود. ساختار فعلی این آرامگاه در سال ۱۳۳۰ احداث شده و دارای زیربنایی به مساحت ۲۵۸ متر مربع است.

3. آرامگاه شاه‌چراغ

031b98f3-153e-45ab-b9d9-7cec91c8beab-1

آرامگاه احمد ابن موسی که در دوران اتابکان فارس ساخته شد و به عنوان محل دفن برادر امام هشتم شیعیان، شناخته می‌شود. این مکان مورد ارادت و علاقه مردم شیراز قرار دارد و برای زیارت و تعبیر حاجت به آن می‌آیند.

4. دروازه قرآن

8-10

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی شهر شیراز است که در دوران عضدالدوله دیلمی ساخته شده و قرآنی روی آن قرار داده شده است. این دروازه در زمان پهلوی اول تخریب شده و در سال ۱۳۲۸ مجدداً ساخته شده است.

5. آرامگاه خواجوی کرمانی

34ae542e73c134203e6a0073cac63299

مکان دفن خواجوی کرمانی، یکی از شاعران بزرگ ایران، است که در شمال شهر شیراز واقع شده است. این مکان در سال ۱۳۱۵ ساخته شده و امروزه تبدیل به فرهنگسرایی شده است.

6. باغ عفیف‌آباد

Afifabad-Garden-of-Shiraz

یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های سلاح در خاورمیانه است که در غرب شیراز واقع شده و به عنوان باغ گلشن هم شناخته می‌شود. این باغ در سال ۱۲۸۴ هجری قمری توسط میرزا علی محمدخان قوام‌الملک دوم بنا شد. در سال ۱۸۶۳ میلادی، یک کاخ سلطنتی، موزه‌ای از سلاح‌های قدیمی و یک باغ ایرانی در این مکان ساخته شد که امروزه قابل بازدید است.

7. باغ نارنجستان قوام

shutterstock_389329885

معروف به "باغ قوام"، در دوران حکومت ناصرالدین‌شاه بنا شد. این باغ دارای مساحتی حدود ۳۵۰۰ متر مربع و ساختمانی به مساحت ۹۴۰ متر مربع است. دارای ضلع جنوبی با دربی هشت‌گویه می‌باشد و دارای تالارها و اتاق‌های زیبا است. این باغ در سال ۱۳۳۵ به دانشگاه شیراز اهدا شد و امروزه به عنوان یک موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

8. باغ ارم

Narenjestan-Qavam-garden-Shiraz

یکی از باغ‌های قدیمی و زیبای شیراز است که همواره جاذبه‌ای برای گردشگران بوده است. قدمت این باغ به دوران سلجوقی و آل اینجو بازمی‌گردد و در دوران حکومت کریم‌خان زند نیز مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. امروزه این باغ در اختیار دانشگاه شیراز قرار دارد و به عنوان موزه‌ای از انواع گیاهان و گل‌های مختلف شناخته می‌شود.

9. باغ دلگشا

8b47accca816ec281d3b782e

یکی از باغ‌های قدیمی شیراز است که در نزدیکی آرامگاه سعدی واقع شده است. این باغ از دوران ساسانی معروف است و دارای عمارت‌هایی از دوران قاجار است. با انتقال مالکیت به دانشگاه شیراز، امروزه به عنوان موزه‌ای با ارزش شناخته می‌شود.

10. باغ جهان‌نما

0a18ce65-dfca-46cf-adef-e96e5710373a

یکی از باغ‌های زیبای شیراز است که در ضلع شرقی خیابان حافظ واقع شده و دارای عمارت‌های زیبایی است. این باغ از دوران حکومت آل مظفر و آل اینجو شناخته شده و در دوران صفویه به سرسبزی و رونق خاصی دست یافته است. امروزه نیز به‌عنوان یک موزه تحت نظر صداوسیمای شیراز در دسترس عموم قرار دارد.

11. ارگ کریم خان

ارگ-کریم-خانی

یکی از آثار مهم دوران زندیه در مرکز شیراز، با سابقه‌ای قدیمی و معماری زیبا قرار دارد. این ارگ در سال‌های ۱۷۶۶ و ۱۷۶۷ میلادی توسط کریم خان زند، بهترین معماران و مصالح مرغوب برای ساختش انتخاب شد. در دوران قاجار، به‌عنوان محل زندگی مقامات محلی مورد استفاده قرار گرفت و سپس در دوران پهلوی به‌عنوان زندان مورد استفاده قرار گرفت. این ارگ در سال ۱۳۵۰ به اداره‌ی فرهنگ و هنر واگذار شد و امروزه در حال بازسازی است تا به عنوان یکی از موزه‌های برجسته فارس شناخته شود.

12. عمارت شاپوری

1RqwOZngUoAG7vkI-1539757934145

در دوران پهلوی توسط یکی از بزرگ‌ترین معماران شیراز، بنا شد. این عمارت در خیابان انوری واقع شده و تا سال‌های اخیر در اختیار خانواده‌ی شاپوری بوده است. در سال ۱۳۷۸، توسط سازمان میراث فرهنگی استان فارس خریداری شد و به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. با مساحتی بالغ بر ۴۶۳۵ متر مربع و سبک معماری قاجاری، این بنا اکنون به‌عنوان مرکز فعالیت‌های فرهنگی و هنری در استان شناخته می‌شود.

13. حمام وکیل

ee39beffd8ad56ee8b9c20b7

یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز است که در مرکز شهر و نزدیک به بازار و مسجد وکیل قرار دارد. این حمام با استفاده از پیشرفته‌ترین اصول معماری آن دوران ساخته شده و دارای بخش‌های مختلفی برای استفاده عموم می‌باشد.

14. مسجد وکیل

vakil-mosque-shiraz

در نزدیکی بازار وکیل و حمام وکیل واقع شده و دارای معماری بسیار زیبا و ویژه‌ای است. این مسجد با دو ایوان و شبستان‌های شرقی و جنوبی، جزو آثار بارز معماری شهر شیراز است و به‌عنوان یکی از مقاصد دیدنی شهر شناخته می‌شود.

14-1_11zon

15. بازار وکیل

1-9

یکی از بازارهای سنتی بسیار قدیمی و مشهور در مرکز شهر شیراز است که به دستور کریم خان زند ساخته شده است. این بازار با معماری زیبا و سنتی، به عنوان قلب تجارت شیراز شناخته می‌شود و هنوز هم فعالیت‌های خرید و فروش در آن به روز است. بازار وکیل که از گچ، آجر و آهک ساخته شده، شامل قسمت‌های مختلفی است که به تناسب نوع کالاها و صنایع مختلف، نام‌های مختلفی دارند. این بازار با شماره‌ی ۹۲۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

16. عمارت کلاه‌فرنگی یا آرامگاه وکیل

1017

عمارت آرامگاه وکیل که به کلاه فرنگی معروف است، در شهر شیراز واقع و به دوران حکومت زندیان بازمی‌گردد. این عمارت در میان باغی سرسبز قرار دارد و در گذشته برای میهمانان و سفیران خارجی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. امروزه به عنوان یک موزه معرفی می‌شود که اشیای مربوط به دوران‌های مختلف تاریخی در آن به نمایش گذاشته شده‌اند.

17. خانه زینت‌الملوک

zinatolmoluk-house

یکی از خانه‌های تاریخی شهر شیراز است که به‌عنوان نگارخانه شخصیت‌های برجسته شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این خانه با معماری و دیکوراسیون داخلی خاص خود، اکنون به عنوان مکانی برای نمایش اشیای مربوط به ماقبل تاریخ و دوران اسلامی به کار می‌رود.

18. مسجد نصیرالملک

Nasir-ol-Molk-Mosque

به دستور میرزا حسن علی خان، یکی از اعیان شهر شیراز، ساخته شده است و یکی از زیباترین مساجد این شهر محسوب می‌شود. با سقف چوبی و زینت‌های رنگارنگ، این مسجد در مکانی استراتژیک در شهر واقع شده و به دیدار بازدیدکنندگان خوش‌آمد می‌گوید.

19. مسجد جامع عتیق شیراز

426174_1051237--مسجد-جامع-عتیق

قدیمی‌ترین مسجد شهر است که به عنوان مسجد جمعه نیز شناخته می‌شود. ساختار آن به دوران عمرولیث صفاری بازمی‌گردد و امروزه به عنوان یکی از مقاصد دیدنی شهر شیراز معرفی می‌شود.

20. موزه موسیقی شیراز یا خانه منطقی نژاد

a5de581d3fa977f57cc086788ad9c6eddd998f32abf39253587f43d211980463_original_11zon

یکی از بناهای تاریخی است که به دوره قاجار تعلق دارد. این موزه اتاق‌هایی در بخش‌های شرقی و غربی و یک شاه‌نشین دارد. بنای موزه در سال ۱۳۵۲ به ثبت ملی رسیده است و شامل بخش‌های مختلفی مانند موسیقی ملل، سازهای ایرانی، استودیوی موسیقی و اتاق آرشیو می‌باشد.

21. تخت جمشید

تخت+جمشید+

یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی استان فارس واقع در ۵۵ کیلومتری شیراز است. این مجموعه تاریخی شامل مجموعه کاخ‌های هخامنشیان است که به ارگ پارسه نیز شهرت دارد و به‌عنوان بزرگ‌ترین بنای سنگی ایران شناخته می‌شود. با بیش از صد و بیست و پنج هزار مترمربع وسعت، تخت جمشید به عنوان یکی از بناهای تاریخی برجسته جهان شناخته می‌شود.

22. پاسارگاد

331611465Ahmad_Belbasi_03

آرامگاه کوروش کبیر و مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی دیگر است که در استان فارس واقع شده است. این مجموعه شامل بناهایی همچون آرامگاه کوروش بزرگ، مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد و سازه‌های دیگری است که جزئی از تاریخ باستانی ایران محسوب می‌شوند.

 

ارسال نظر

  • زهره

    عالی برای هرکدوم باید۱روز وقت گذاشت

  • gholamreza Amirmohseni

    قیمت بلیط ورود به حافظیه شیراز را برای هموطنان پنج هزارتومان نوشتید اما ورودی حافظیه 60هزارتومن هست .بنده روز دوم فروردین رفتم .شصت هزارتومان ورودی حافظیه بود .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار