گوناگون

غاری مخوف که هیچ‌کس از آن زنده بیرون نمی آید

غاری مخوف که هیچ‌کس از آن زنده بیرون نمی آید

غاری در کاستاریکا وجود دارد که هیچ موجودی نمی‌تواند از آنجا زنده بیرون بیاید.

خبرآنلاین نوشت: در کوهستان ونه‌سیا دی سن‌کارلوسِ کشور کاستاریکا و لبه آتشفشان پوآس، غاری وجود دارد که عمق و طول آن به‌ترتیب ۲ و ۳ متر است. این غار کوچک به نظر مکانی دنج برای پرندگان، حشرات و حیوانات کوچکی است که به دنبال سرپناه می‌گردند. اما ظاهر غار بسیار گول‌زننده است. زیرا هر موجود زنده به محض ورود به این غار کوچک تقریبا به‌سرعت جان خود را از دست می‌دهد.

این غار در برابر چشم غیرمسلح بی‌ضرر دیده می‌شود. اما سرشار از گاز دی‌اکسیدکربن است. این گاز بی‌بو و بدون طعم بسیار سمی است و هر موجود زنده‌ای با استنشاق چند لحظه از این گاز، جان خود را از دست می‌دهد.

راهنماهای محلی معمولا برای اثبات وجود گاز دی‌اکسیدکربن در این غار، مشعلی آتشین را به داخل غار پرتاب می‌کنند و مشعل به‌دلیل نبود اکسیژن و غلظت بالای دی‌اکسیدکربن، فورا خاموش می‌شود.

تاکنون هیچ کس متوجه نشده است چرا این غار مملو از دی‌اکسیدکربن است. بااینحال محققان بر این باورند، از آنجایی‌که این غار در مجاورت کوه آتشفشان قرار دارد، رسوبات معدنی موجود در این غار تحت حرارت و فشار ماگمای زمین -جایی که اکسیژن وجود ندارد- قرار گرفته‌اند و درنتیجه گاز دی‌اکسیدکربن تولید می‌شود. درضمن فعالیت آتشفشان کنار این غار هم در انتشار گاز دی‌اکسیدکربن به درون غار بی‌تاثیر نیست.

این غار مرگبار هر ساعت ۳۰ کیلوگرم گاز دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند و برای موجودات زنده بسیار مرگبار است.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار