گوناگون

« ام اس » پایان زندگی نیست

پارسینه: بیماری «ام اس» یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مغز و اعصاب است. فرد مبتلا به این بیماری در ایستادن، راه رفتن و تعادل بدن دچار مشکل شده و دوبینی، تاری دید، ..

افزایش دمای بدن، عدم کارآیی دستها، از دست دادن کنترل ادرار، ابتلا به بیماری‌های عفونی و لکنت زبان برایش تازگی دارد و بیش از این، با موارد این چنینی مواجه نبوده است.

اما بیماران ام اس باید بدانند ابتلا به این بیماری آخر زندگی نیست.

نگرانی بیماران

ولی نژاد، یکی از بیماران مبتلا به ام اس که به گفته خودش از سال 84 درگیر این بیماری شده و در ابتدا تاری دید زیادی داشته و حتی یک‌سال با ویلچر زندگی خود را گذرانده است و در حال حاضر هم با کمک عصا راه می‌رود، می‌گوید: در بیمارستان و از طریق پزشک معالجم متوجه این بیماری شدم و دیگر قادر به ادامه کار نبودم و بنابراین شغل خود را در کارخانه از دست دادم.

او می‌افزاید: بیکاری از سویی و بیماری از سوی دیگر بر مشکلاتم افزود، اما ناچارم باید با زندگی در کنار ام اس کنار بیایم.

بیمار دیگری با بیان اینکه هشت سال درگیر این بیماری است، می‌گوید: در ابتدا تاری دید و عدم تعادل در کارهای روزمره ام داشتم.

با اینکه رویارویی با این بیماری برایم کابوسی بیش نبود، اما پس از گذشت سالها متوجه شدم که چه بخواهم چه نخواهم من به این بیماری مبتلا هستم و حالا باید با زندگی در کنار ام اس کنار بیایم.

وی خود را ناطق معرفی می‌کند و زمانی که مشکلاتش را به زبان می‌آورد، گویا از آینده خود نگران است؛ زیرا به دلیل ناتوانی قادر به کار نبوده و خود را سربار خانواده خود می‌داند و همین، نگرانی و استرس او را دوچندان کرده است.

بیمار دیگری که حاضر به ذکر نام خود نیست، با حالتی متعجب از ابتلای خود به بیماری ام اس چنین می‌گوید: شنیده بودم یکی از علتهای اصلی بروز این بیماری استرس زیاد است، اما دوست نزدیک من، به دلیل بیماری عصبی و استرس زیاد هر روز در بیمارستان بستری بود، ولی من با وجود اینکه ورزشکار و دونده بودم، مبتلا به ام اس شدم.

وی ادامه می‌دهد: در ابتدای امر قبول و پذیرش این بیماری تا آخر عمر برایم سخت و سنگین بود، ولی با داشتن روحیه خوب این بیماری پیشرفت نکرد، به طوری‌که پس از گذشت یکسال تا کنون دارویی مصرف نکردم.

وی می‌گوید: در یکسال گذشته به دلیل تحریم، آمپول بتافرون دیگر وارد ایران نشد، بنابراین تصمیم گرفتم با روحیه خوب و شاد و امید به زندگی دیگر آمپول یا دارویی را مصرف نکنم که از این بابت بسیار خرسندم.

ام اس بیماری ناشناخته

گفت وگو در زمینه بیماری ام.اس بهانه ای شد تا به سراغ دکتر محمد شریعتی، متخصص مغز و اعصاب برویم. وی در تعریف این بیماری می‌گوید: بیماری ام. اس یا «مولتیپل اسکلروزیس» نوعی بیماری پیشرونده و مزمن با یک علت ناشناخته است که با درگیر کردن سیستم ایمنی بدن، سبب تخریب سیستم اعصاب مرکزی (مغز، نخاع و عصب بینایی) می‌شود.

به گفته وی، امروزه آمار مبتلایان به ام اس رو به افزایش است، با این حال می توان براساس پیشرفتهای پزشکی و تشخیص زودهنگام بیماری عواملی را برای آن مطرح کرد.

وی در ادامه اظهار می‌دارد: استرس، زندگی ماشینی، عدم برخورداری از تغذیه سالم، وجود نیترات در آب و هوا، آلودگی هوا، کمبود برخی از ویتامینها از جمله ویتامین D و مصرف واکسنهای غیراستاندارد، این عوامل به نحوی می توانند بر سیستم ایمنی تأثیرگذار باشند و باعث ایجاد و حتی افزایش بیماری شوند بخصوص در افرادی که از پیش استعداد این بیماری را دارند.

وی علایم شایع حملات« ام اس» را تاری دید مستمر و گاهی پیشرونده یک چشم برای چند روز اخیر، بی حسی و کرختی مداوم بخشی از بدن یا اندامها برای چند روز، بی حسی و ضعف پاها از کمر به پایین و گاهی از گردن به پایین مانند برق گرفتگی در اندامها، گاهی علایم بی حسی پاها با بی اختیاری و یا سختی و تکرر ادرار، دوبینی و عدم تعادل به نحوی‌که راه رفتن و دویدن بیمار را مختل کرده عنوان می‌کند.

وی در خصوص درمان بیماری ام اس با بیان اینکه بیماری ام اس مسری نیست، می‌گوید: اولین مرحله توقف و یا کاهش حملات سیستم ایمنی به میلین رشته‌های اعصاب و مرحله دوم بهبود علایم بیماری و کمک به فرد برای بازگشتن به شرایط طبیعی تا حد امکان است.

وی در پایان می‌افزاید: بیشتر موارد بیماری ام اس خوش خیم بوده، بنابراین بیماران می‌توانند زندگی معمولی داشته و ارتباط خود را با انجمنهای مرتبط قطع نکنند.

شناسایی 210 بیمار ام اس در خراسان شمالی

مدیر عامل انجمن ام اس خراسان شمالی می‌گوید: در سال‌جاری تعداد مبتلایان به ام اس به 210 نفر رسیده که نسبت به سال گذشته بیش از 10 درصد افزایش یافته است.

«سهیلا پیدا» می‌افزاید: از تعداد 210 بیمار ام اس، 75 نفر آنها تحصیلات بالاتر از کارشناسی دارند.
وی با ابراز نگرانی از اینکه تعداد بیماران ام اس رو به افزایش است، اظهار می‌دارد: تغذیه نقش مهمی برای بیماران ام اس دارد و این در حالی‌است که بیشتر بیماران از قشر ضعیف جامعه هستند.

پیدا بیان می‌کند: یکی از دغدغه‌های اصلی بیماران ام اس افزایش مبالغ دارویی است که بیماران با مشکلات بسیاری مواجه شده اند.وی اضافه می‌کند: بیشتر آنان جوان و تحصیلکرده هستند، اما از مشکلات مالی و بیکاری رنج می‌برند.

پیدا اظهار می‌دارد: بیماری ام اس یک اختلال مادام العمر در سیستم ایمنی خودکار بدن است که می‌تواند به فلج شدید منجر شود. البته پیشرفت بیماری بر اثر مصرف دارو تا حدودی کندتر می‌شود.

وی تغذیه خوب و سالم، خواب کافی و منظم، ورزش روزانه، برنامه‌های مفرح دوره ای و در کل زندگی به دور از هرگونه فشارهای عصبی غیرمعمول را به بیماران ام اس توصیه می‌کند.

هزینه‌های سنگین بیماری ام اس

کارشناس بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هم می‌گوید: در حال حاضر باتوجه به افزایش آمار مبتلایان به ام اس، تشخیص این بیماری بسیار سریع شده، بنابراین بیماران می‌توانند روند بیماری را کندتر کنند.

مهری فرشاد اظهار می‌دارد: بیماری ام اس درمان قطعی ندارد، اما درمان نگهدارنده از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کند.

وی می‌افزاید: خدمات ام آر آی، فیزیوتراپی و سه نوع داروی ایرانی برای بیماران ام اس رایگان است.

فرشاد می‌افزاید: هزینه‌های بیماری ام اس بسیار سنگین است و با وجود آنکه 90 درصد هزینه برخی داروها را بیمه و 10 درصد آن را بیمار پرداخت می‌کند، اما باز هم هزینه داروی این بیماران بسیار سنگین و بالاست.


منبع:قدس انلاین

ارسال نظر

  • شاهین رحمانی

    این بیماری با گوشاد کردن شریانهای خون رسانی به مغز قابل درمان 100% می باشد 09155414158 اغاز زندکی از من زیستن از تو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار