گوناگون

معرفی پهپاد پنهانکار ایرانی؛ از مهندسی معکوس تا نفوذ به اسرائیل+فیلم

معرفی پهپاد پنهانکار ایرانی؛ از مهندسی معکوس تا نفوذ به اسرائیل+فیلم

پهپاد پنهانکار ایرانی، پهپادهای شاهد یا جانور قندهار ایرانی که توانستند از سدهای دفاعی اسرائیل عبور کنند و اطلاعات لازم را به ایران برسانند.

پهپاد RQ170 که به جانور قندهار هم معروف شده است، تا قبل از اینکه به دست ایران برسد هیچ اطلاعات خاصی در موردش در دسترس نبود و یک پروژه کاملاً سری برای جاسوسی و ردیابی شناخته می‌شد.

اما در این بین اخباری مبنی بر وجود یک نوع پهپاد پیشرفته با نام RQ170 در پایگاه‌های آمریکا به نیروهای ایرانی می‌رسید.

بعدها مشخص شد که این پهپاد از پایگاه نظامی آمریکایی به پرواز درآمده و در اختیار سازمان جاسوسی آمریکا (CIA) قرار گرفته و برای ماموریت خاصی به این منطقه آمده است. سرانجام در ۱۳ آذر ماه سال ۱۳۹۰ این پهباد در مرزهای شمال شرقی ایران و در حوزه شهر بردسکن توسط نیروهای پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه شکار شد.

این پهپاد به صورت کاملاً سالم به دست این نیروها افتاد و توسط جنگ الکترونیک شکار شد.

این پهپاد به قدری برای آمریکا مهم بود که سردار حاجی‌زاده گفته بودند که امکان دارد آمریکایی‌ها وجود پهپاد را بمباران کنند تا پهپاد به دست ما نرسد.

مقامات آمریکایی ساعاتی پس از انتشار این خبر اصل موضوع را انکار کردند و اعلام کردند که ایالات متحده چنین پهپادی را گم نکرده است. ساعاتی بعد اما نیروی هوایی آمریکا از گم شدن یک فروند پرنده بدون سرنشین خود خبر داد.

همچنین اعلام کرد که این پهپاد دچار نقص فنی در سیستم موقعیت یابی خود شده و در جایی سقوط کرده است اما نیروی هوایی قادر به پیدا کردن آن نیست.

تکذیب‌ها ادامه داشت اما اکثر رسانه‌های مطرح جهان درباره شکار بزرگ ایران صحبت می‌کردند. اما مقامات آمریکایی همچنان از اعلام شکار این پرنده آمریکایی توسط ایران طفره می‌رفتند. تا اینکه تصاویر و فیلم آن توسط سپاه پاسداران منتشر شد.

ماجرای ورود پهپادهای ایرانی به اسرائیل

چند وقت پیش سردار قاآنی اعلام کرد که ایران توانسته با دو پهپاد به عمق سرزمین‌های اشغالی نفوذ کند. چند وقت بعد هم اسراییل این موضوع را تایید اما اعلام کرد که این پهپاد را مورد هدف قرار دادند. ایران نیز اعلام کرد که این پهپاد سالم برگشته است و اطلاعات را هم جمع آوری کرده است.

دو پهپاد مذکور از همین خانواده شاهد بودند که مهندسی معکوس پهپاد آمریکایی RQ170 هستند یکی از آنها با موتور پیستونی و دیگری هم با موتور جتی.

توانستند از تمام سطح‌های دفاعی هوایی اسرائیل عبور کنند و کار خود را انجام بدهند و با صحت و سلامت کامل به پایگاه خودشان برگردند.

ایران از این پهپادها استفاده می‌کرد تا به نیروهای مقاومت تسلیحات و تکنولوژی برساند.

هم با فهمیدن این موضوع چندین بار تلاش کرد تا با F35 با آن مقابله کند اما نتوانست و ایران هم بعد از آنکه متوجه شد که این راه لو رفته است دیگر از این مسیر و این پهپادها استفاده نکرد.

نمونه‌هایی که از روی این پهپاد مهندسی معکوس شدند:

در ابتدا به شاهد ۱۶۱ و شاهین ۱۴۱ که نمونه‌های ۴۰ درصدی RQ170 یا جانور قندهار هستند می‌پردازیم.

تفاوت بین این دو پهپاد در این است که شاهد ۱۶۱ از یک موتور جت و شاهد ۱۴۱ از موتور پیستونی به عنوان پیشران خود استفاده می‌کند. شاهد ۱۶۱ پهپادی با ماموریت مراقبت رزمی و ماکسیمم برد ۵۰۰ کیلومتر است و می‌تواند تا ارتفاع ۲۵۰۰۰ پایی پرواز کند بیشترین سرعت این پهپاد ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت و و وزن برخاست آن ۷۰ کیلوگرم و دو عدد بمب را می‌تواند به همراه خود حمل کند.

اما شاهد ۱۸۱ و شاهد ۱۹۱ نمونه‌های ۶۰ درصدی جانور قندهار هستند که هر دو در سال ۹۴ تولید شدند.

شاهد ۱۹۱ از موتور جت و شاهد ۱۸۱ موتور پیستونی را در قسمت پیشران خود دارند.

شاهد ۱۹۱ پهپادی با ماموریت سه گانه شناسایی رزمی و مراقبتی است که ماکسیمم برد آن ۱۵۰۰ کیلومتر است و مداومت پروازی آن هم چهار و نیم ساعت است. این پهپاد قادر است تا ارتفاع ۲۵۰۰۰ پایی پرواز کند و تا سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت میتواند پرواز کند. وزن برخاست این پهپاد ۵۰۰ کیلوگرم است و میتواند تا دو بمب را با خودش حل کند.

و اما شاهد ۱۷۱ نمونه ۱۰۰ درصدی RQ170 که سیمرغ نام دارد.

این پهپاد که نمونه یک به یک پهپاد آمریکایی است برد عملیاتی ۴۴۰۰ کیلومتری دارد که یک موتور توربوفن به عنوان قوای پیشران استفاده میکند و ماموریت شناسایی و مراقبت قادر است تا ارتفاع ۳۶۰۰۰ پایی اوج بگیرد.

همچنین ۱۰ ساعت هم به صورت مداوم پرواز می‌کند ماکسیمم وزن برخاست آن ۳۰۷۰ کیلومتر است و سرعت آن هم ۴۶۰ کیلومتر بر ساعت است. 

معرفی موتور پهپاد شاهد

توربوجت ۸۹۴ که پهپاد شاهد ۱۹۱ از استفاده می‌کند. این موتور طول ۶۲۵ میلی‌متر دارد و قطر آن هم ۲۷۲ میلیمتر است. حداکثر دور این موتور ۶۰۰۰۰ دور در دقیقه است و تراست آن هم به ۱۱۰ کیلوگرم می‌رسد. و پهپاد مذکور تا ۱۰۴۰۰۰ پا هم سقف پروازی دارد همچنین میتواند به سرعت ۸ دهم ماخ هم می‌تواند برسد.

 

ارسال نظر

  • امیز

    گزارش تحریم از داخل کشور را پیدا کنید و بخوانید خیلی مهم است تحریم جنگ و محاصره اقتصادی است فقط باید از خارج از کشور باشد نه داخل تحریم مسلمان حکم شرعی دارد رساله ها حکم محارب نوشته میلیونها واحد مسکونی چگونه یک شبه میلیاردی شد با بحران های ساختگی و پیوستن به تحریم‌های ظالمانه کاخ سفیدواحد مسکونی باید به ملت به قیمت قبل تحریم عرضه شودگزارش به برخی مسولین کشوری و ادارات دولتی و استادان و دانشجویان داده شده هیچ کشور شرعی و انقلابی واقعی مردم خود را تحریم نمیکند روزنامه دنیای اقتصاد ۱۷ دی نیز تیتر مرتبط موضوع منتشر نموده است انتشار مطلب یا تیتر قوی به اجرای آن و عدالت کمک بسیار میکند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار