گوناگون

حوثی‌ها پهپاد ۳۲ میلیون دلاری آمریکا را سرنگون کردند

حوثی‌ها پهپاد ۳۲ میلیون دلاری آمریکا را سرنگون کردند

دو مقام آمریکایی روز سه‌شنبه گفتند که یک پهپاد «ام‌کیو-۹» ارتش ایالات متحده آمریکا در نزدیکی یمن از سوی حوثی‌ها سرنگون شد.

یورونیوز نوشت: حوثی‌ها که نزدیک به یک دهه است کنترل اکثر مناطق یمن را در دست دارند از نوامبر تا کنون حملات مکرر پهپادی و موشکی را در دریای سرخ و تنگه باب المندب علیه کشتی‌های تجاری و نظامی انجام داده‌اند. نیروهای آمریکایی و بریتانیایی با حملات متعدد به تاسیسات و تسلیحات حوثی‌ها به این حملات پاسخ داده‌اند اما تاکنون نتوانسته‌اند این حملات را متوقف کنند.

یکی از مقامات که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت: «اطلاعات اولیه نشان می‌دهد پهپاد آمریکایی ساخت جنرال اتمیکس روز دوشنبه در نزدیکی حدیده مورد اصابت قرار گرفته است.» این مقام گفت اطلاعات می‌تواند تغییر کند. وی با این حال نگفت که این پهپاد در حریم بین‌المللی هوایی پرواز می‌کرد یا خیر.

این نوع پهپاد ساخت جنرال اتمیکس، ۳۲ میلیون دلار قیمت دارد.

مقام دوم گفت که این پهپاد از سوی موشک زمین به هوای حوثی‌ها که از نزدیکی حدیده شلیک شده بود سرنگون شد.

اظهارات مقامات آمریکایی، ادعای حوثی‌ها مبنی بر سرنگونی یک پهپاد را در نزدیکی شهر بندری حدیده تایید می‌کند.

یک پهپاد «ام‌کیو-۹» دیگر در ماه نوامبر از سوی حوثی‌ها سرنگون شد. پیش از این نیز دو پهپاد دیگر در سال ۲۰۱۹ از سوی این گروه ساقط شده بود.

اطلاعات بیشتر درباره پهپادهای «جنرال اتمیکس ام‌کیو ۹ ریپر»

این نوع پهپادها هم برای نظارت و هم برای حمله استفاده می‌شوند. این نوع پهپاد یک هواپیمای بدون سرنشین بزرگ است که از راه دور از سوی یک تیم دو نفره متشکل از یک خلبان و یک خدمه هواپیمایی اداره می‌شود. این هواپیما مجهز به موتور هانیول، ایستگاه کنترل زمینی و تجهیزات ماهواره‌ای است.

ریپرها به‌طور منظم در طول جنگ عراق و افغانستان برای نظارت و حملات هوایی مستقر شده بودند. این پهپادها را می‌توان به هشت موشک هدایت شونده لیزری از جمله موشک‌های هلفایر و دیگر مهمات پیشرفته مجهز کرد. ریپرها با توانایی گشت زنی بر روی اهداف به مدت بیش از ۲۷ ساعت می‌توانند مسلح یا غیرمسلح باشند.

بال‌های این پهپاد ۲۰ متر طول دارند و وزن آن ۲۲۲۰ کیلوگرم است. این پهپاد در سال ۲۰۰۷ عرضه شد. طبق گفته شرکت سازنده، این پهپاد می‌تواند با حداکثر سرعت ۲۷۵ مایل در ساعت حرکت کند. برخی از مدل‌های این پهپاد قادر به پرواز مداوم تا ۳۴ ساعت هستند.

با وجود آنکه این نوع پهپاد می‌تواند بمب و موشک را رها کند اما به‌دلیل سرعت پایین و نداشتن قابلیت‌های دفاعی در برابر حمله آسیب‌پذیر است.

وزارت امنیت داخلی ایالات متحده، ناسا، نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا، نیروی هوایی ایتالیا، نیروی هوایی فرانسه و نیروی هوایی اسپانیا همگی «ام‌کیو-۹» را خریداری کرده‌اند.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار