گوناگون

تار عنکبوت به کمک خودروسازها می آید

تار عنکبوت به کمک خودروسازها می آید

تار عنکبوت به عنوان یکی از قوی ترین و سخت ترین مواد طبیعت شناخته می شود . قرار است نسخه مصنوعی این معجزه طبیعی تولید شده توسط "آلف آلفا" در بدنه ساخت Velozzi استفاده شود.

تحریریه پارسینه- مجید سلطانی: Velozzi مخترع و طراحی است که با شرکت های مواد کامپوزیتی، تیم های مسابقه اتومبیل رانی، آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا و لوتوس کار کرده است. از سوی دیگر، مدیر تحقیقات این شرکت لوئیس مارون، استاد زیست‌شناسی در دانشگاه ایالتی یوتا است و در آنجا روی پروتئین‌های موجود در تارعنکبوت مطالعه می‌کند.

پیش از این، دکتر لوئیس و همکارانش موفق به شناسایی پروتئین های مورد استفاده برای هر شش نوع مختلف تار ساخته شده توسط عنکبوت ها شدند. سپس دانشمندان ژن های مصنوعی ایجاد کردند و تاثیر آن را بر روی گیاهان نیز مشاهده کردند.

در فرآیندی که توسط شرکت خصوصی بیوتکنولوژی وابسته به ایالت یوتا تجاری سازی شده است، پروتئین هایی که از برگ های گیاهان برداشت شده از طریق تکنیک “غیر آلاینده و دوستدار محیط زیست” استخراج می شوند. سپس این پروتئین‌ها خالص شده و به الیاف تبدیل می‌شوند که می‌توان آن‌ها را به مواد دیگر اضافه کرد تا استحکام آن‌ها را افزایش دهد. بدون اینکه وزنی در وسیله زیاد شود.

Velozzi مدیر عامل Spidey Tek است و این شرکت در حال حاضر محصولات مبتنی بر تار عنکبوت مانند چسب ها و دستگاه های پزشکی تولید می کند، به علاوه حتی الیاف را با رزین مخلوط کرده تا یک پهپاد سبک وزن VTOL ایجاد کند.

Velozzi می‌گوید: کامپوزیت‌های فیبر کربن وقتی با تار عنکبوت ترکیب می‌شوند، استحکام و سفتی ذاتی خود را حفظ می‌کنند و به کارگیری این هم افزایی بین ماهیت با کارایی بالا فیبر کربن و تار عنکبوت، کامپوزیت پیشرفته ای را برای نسل بعدی خودروهای با کارایی بالا، کارآمد و انعطاف پذیر تولید می کند.

هایپر قرار است نخستین خودرویی باشد که از این تکنولوژی بهره می برد.خودرویی قدرتمند با موتور ۱۲ سیلندری و گیربکس ۶ دنده فرمول یک. این خودرو با این بدنه جدید و مدرن قادر خواهد بود که سرعت ۳۷۰ کیلومتر در ساعت را به راحتی طی کند.

برخی از ویژگی‌های دیگر خودرو عبارتند از فلپ‌های جلو فعال برای آیرودینامیک بهبود یافته، کمک های هیدرولیک گازی قابل تنظیم الکترونیکی و ارتفاع سواری جلو/عقب، سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک‌ها، به‌علاوه فضای داخلی چرم یا آلکانترا به همراه صندلی‌های سطلی اسپرت کربنی.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار