گوناگون

نحوه ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو

نحوه ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو

ایده تاسیس سامانه یکپارچه عرضه خودرو به 8 اسفند 1400 برمی‌گردد. زمانی که رئیس‌جمهور با صدور فرمانی، خواستار تحول در نحوه عرضه و فروش خودرو شد.

ایده تاسیس سامانه یکپارچه عرضه خودرو به 8 اسفند 1400 برمی‌گردد. زمانی که رئیس‌جمهور با صدور فرمانی، خواستار تحول در نحوه عرضه و فروش خودرو شد. این فرمان ناشی از اختلاف شدید بین قیمت کارخانه خودروها با قیمت بازار آن‌ها در سال‌های پایانی دهه 90 بود. بازاری که در آن زمان بیش از هر موقعی تحت سلطه دلالان اتومبیل قرار داشت و با کوچک‌ترین تغییراتی در نرخ ارز، دچار نوسان‌های شدید می‌شد.

به این ترتیب بود که رئیس‌جمهوری ضمن اعلام دستور فوری خود، بر افرایش ۵۰ درصدی تولید خودرو تاکید کرد و خواستار حذف کامل روند عرضه خودرو به‌صورت قرعه‌کشی شد. در واقع این شیوه‌ قرعه‌کشی بود که تا پیش از این بار اصلی عرضه خودروهای ایران خودرو و سایپا را به دوش می‌کشید.

در نهایت پس از کش‌وقوس‌های فراوان، در ۱۳ اردیبهشت ،۱۴۰۱ وزیر وقت صمت با معرفی سامانه یکپارچه فروش خودرو، عرضه خودروهای داخلی را از طرق دیگر ممنوع اعلام کرد.

آشنایی با سامانه یکپارچه عرضه خودرو

سامانه یکپارچه فروش خودرو بستری است که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عرضه یکپارچه و تحت نظارت خودرو پیش‌بینی کرده تا از این طریق گامی روبه‌جلو در یکسان‌سازی قیمت محصولات ایران خودرو کارخانه و بازار (و همچنین سایر خودروسازان) بردارد.

در واقع هدف اصلی از ایجاد این سامانه، کنترل قیمت‌های نجومی اتومبیل‌ها و ایجاد شفافیت هرچه بیشتر در قیمت‌گذاری‌های خودروسازان روی محصولاتشان بوده است. این‌که وزارت صمت چقدر در این هدف خود موفق بوده، با مشاهده وضعیت بازار روشن می‌شود. موضوعی که از تاثیر مثبت این سامانه بر ثبات قیمت‌ها – حداقل کمی تا قسمتی! – حکایت دارد.

در حال حاضر نیز ثبت‌نام و فروش محصولات همه خودروسازان دولتی و خصوصی، و همچنین عرضه خودروهای وارداتی، تنها از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو صورت می‌گیرد. البته از قبل بازه زمانی مشخصی برای ثبت‌نام خودرو اعلام می‌شود و عرضه همزمان محصولات شرکت‌های خودروسازی در یک بازه مشخص خواهد بود.

عرضه خودرو در سامانه یکپارچه چه مزایایی دارد؟

نحوه ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو

مهم‌ترین مزایای فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه عبارتند از:

  • ایجاد سامانه مشترک فروش خودرو اثرگذاری دلالان را کاهش می‌دهد.
  • تعداد خودروها و همچنین تعداد متقاضیان شفاف است.
  • تمامی محصولات خودروسازان در یک بازه زمانی مشخص به فروش می‌‎رسند.
  • اگر میزان تقاضا برای هر خودرو بیشتر از عرضه باشد، تخصیص خودرو در قالب قرعه‌کشی انجام خواهد شد.
  • تنوع محصولات عرضه‌شده بالاست.
  • اجرای قرعه کشی با نظارت مستقیم نهادهای دولتی انجام می‌شود.
  • مهلت مشخص و مناسبی برای ثبت‌نام در سامانه وجود دارد.
  • با توجه به بازه 7 روزه ثبت نام و انجام قرعه کشی تقدم یا تاخر در ثبت نام تاثیری در برنده شدن متقاضی ندارد.

شرایط ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو

نحوه ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو

متقاضیان ثبت‌نام در سامانه یکپارچه باید واجد شرایط زیر باشند:

  • متقاضی نباید خودروی دارای پلاک فعال داشته باشد، مگر آن‌که خودرو بیش از 5 سال عمر داشته باشد.
  • متقاضیان باید حداقل ۱۸ سال داشته باشد (به‌ جز طرح مادران).
  • متقاضی باید گواهینامه داشته باشد (به جز طرح مادران).
  • متقاضی می‌تواند پنج درخواست را برای خرید خودرو ثبت کنند.
  • متقاضی نباید در ۴۸ ماه گذشته از سایپا و ایران ‌خودرو و در ۲۴ ماه گذشته از سایر خودروسازان خودرو خریداری کرده باشد.
  • متقاضی نمی‌تواند حقوق ناشی از خرید خودرو را انتقال دهد.
  • متقاضی نمی‌تواند حواله را به‌صورت وکالتی انتقال دهد.
  • امکان صلح خودرو به غیر وجود ندارد.
  • پرداخت مالیات بر سرمایه افراد شرکت کننده با خود این افراد است.
  • افرادی که در لیست نوبت‌دهی تخصیص خودرو قرار می‌گیرند، نمی‌توانند در مراحل بعدی ثبت‌نام نمایند.
  • متقاضی در طرح مادران باید دارای سه شرط باشد: الف) دو فرزند داشته باشد، ب)تولد فرزند دوم بعد از ۱۹ آبان‌ماه ۱۴۰۱ باشد ج) در طرح‌های مادران قبلی شرکت نکرده باشد.

نحوه ثبت نام در سامانه یکپارچه چگونه است؟

نحوه ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو

و اما می‌رسیم به اصل مطلب. در بخش زیر به‌شکل مرحله به مرحله نحوه ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو را توضیح داده‌ایم:

  1. ابتدا وارد سایت سامانه یکپارچه به آدرس sale.iranecar.com شوید و روی گزینه «ثبت نام خودرو» کلیک کنید.
  2. در این مرحله از میان دو گزینه ورود و ثبت‌نام، گزینه «ثبت‌نام» را انتخاب کنید.
  3. در مرحله فرمی برایتان باز می‌شود که باید اطلاعات خواسته شده درون آن را تکمیل کنید. این اطلاعات شامل نام، نام‌خانوادگی، کد ملی، تلفن همراه، پست الکترونیک و کلمه عبور است (تلفن همراه باید به نام خود متقاضی باشد).
  4. با تائید اطلاعاتی که وارد کرده‌اید، روی گزینه ثبت‌نام بزنید. سپس به فرم بعدی منتقل می‌شوید. در این فرم باید اطلاعاتی شامل شماره شبا متعلق به صاحب کارت ملی، جنسیت، آدرس محل سکونت، تلفن محل سکونت، شهر و کدپستی را وارد کنید و روی گزینه ذخیره بزنید (دقت کنید که آدرس محل سکونت شما قبلا در سامانه سخا تایید شده باشد).
  5. ثبت‌نام شما به همین راحتی تکمیل شده و می‌توانید برای مشاهده خودروهای عرضه‌شده، به صفحه لیست خودروها بروید و جدیدترین قیمت محصولات ایران خودرو و دیگر شرکت‌ها را مشاهده کنید.

نحوه ثبت سفارش در سامانه یکپارچه

بعد از انجام ثبت‌نام در سامانه، احتمالا به دنبال راهی برای مشاهده قیمت ماشین های ایران خودرو، سایپا و ثبت سفارش برای اتومبیل مدنظرتان خواهید گشت. ما نحوه انجام این کار را در زیر توضیح داده‌ایم، فقط به یاد داشته باشید که ثبت سفارش اتومبیل در بازه‌هایی امکان‌پذیر خواهد بود که از قبل اعلام شده است:

1.افتتاح حساب وکالتی در یکی از بانک‌های معتبر

باید در یکی از بانک‌های ملی، ملت، تجارت، صادرات، سپه، پاسارگارد، پارسیان، رفاه، مهر ایران، کشاورزی، رسالت، اقتصاد نوین، آینده، ایران زمین، توسعه تعاون، دی، موسسه اعتباری ملل، پست بانک، مسکن، سینا، صنعت و معدن، موسسه اعتباری نور، کارآفرین، شهر، سرمایه و یا گردشگری «حساب وکالتی» باز کنید. دقت کنید که حساب حتما باید از نوع وکالتی باشد.

2.مسدود کردن پول در حساب وکالتی

شما به عنوان متقاضی یکی از طرح‌های فروش خودرو داخلی / وارداتی یا طرح‌های مادران (افزایش جمعیت)، باید مبلغ مشخص ‌شده‌ای را که در هر مرحله اعلام می‌شود، در حساب‌ وکالتی خود بلوکه نمایید.

3.انتخاب شرکت خودروساز و خودرو موردنظر

بعد از انجام دو مرحله بالا، به وب‌سایت سامانه یکپارچه برگردید و وارد حساب کاربری خود شوید. در گام بعدی روی خودروساز مدنظر کلیک کنید تا لیست خودروهای عرضه‌شده و همچنین قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا به نمایش درآید. با اتنخاب خودرو موردنظر، دو گزینه شرکت در یکی از دو طرح عادی یا طرح افزایش جمعیت (مادران) نمایش داده خواهد شد.

4.ثبت‌ سفارش

پس از انتخاب خودروی مدنظرتان، باید تائید کنید که پلاک فعال به نام شما نیست، گواهی نامه معتبر دارید، شماره موبایل با کد ملی تطابق دارد و اینکه واجد شرایط مندرج در اطلاعیه هستید و نسبت به آن رضایت کامل دارید. پس از فعال کردن تیک هر چهار گزینه، دکمه ثبت نهایی فعال خواهد شد. با کلیک روی آن، ثبت سفارش خودرو کامل خواهد شد و به همین راحتی در نوبت تخصیص خودرو مدنظرتان قرار می‌گیرید.

 

ارسال نظر

  • محمد

    هیچ زرورتی ندارد خودرو در سامانه فروخته شود.کاملن این کار خودروساز ایرانی است که با نمایشگاهای کل کشور باهم دستی یکدیگر عرضه .خاسته یاناخ‌واسته خودرو به قیمت بالاتر از حد نصاب وبه خراب کابکاری دراقتصاد کشور منجر میشود.از طرفی اگر خودروسازان نیاز به مشارکت مردمی داشته باشند.امکان پذیر هست .که مردم مشارکت کنند.ولی اینکار خودروسازان اسیب سنگینی به قشر ضعیف جامعه میرسانند.ودر بحث جمعیت وفرزند اوری این امر اسیب جبران ناپذیری خواهدزد.واکثریت به اتفاق از فرزند اوری جلوگیری میکنند.یکی بخاطر افزایش قیمت مایحتاج دوبخاطر قیمت عرض که با بی تدبیری خودروسازان نسبت به نرخ عرض لذا مقام محترم قضایی ورئیس جمهور ورهبری محترم به این مسئله ورود کنند.

  • Kariem

    خر خودتونید بعد از یک سال چشم انتظاری برای دنا اتومات حالا سرخود و به بهانه اپشنال شدن وارتقا یافته شدن با قیمت خون پدر نجستون میخواید اونو جایگزین کنید لعنت خدا بر شمای ظالم

  • Kariem

    یه مشت ... شدن مسئول ایران خراب

  • محمدمهدی

    من نمیدونم چرا مسئولین ایرانی به فکر ملت نیستند و خودرو پیشرفته در اختیار مردم بگذارند
    که این خودروسازها این خودروهایی را که هیچ کشوری خریدار نیست با قیمت های گزاف به ملت قالب می کنند...
    چرا این مسئولین در قبال مردم احساس مسئولیت ندارند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار