گوناگون

معرفی بزرگترین غار ساخته دست بشر در دنیا

معرفی بزرگترین غار ساخته دست بشر در دنیا

بزرگترین غار دست‌ساز جهان غار سنگ‌تراشان واقع در جهرم در استان فارس می باشد که در ادامه به معرفی آن میپردازیم.

به گزارش پارسینه، غار سنگ‌تراشان یا غار سنگ‌شکن یکی از مقاصد جذاب شهرستان جهرم در استان فارس است. این غار یکی از برجسته‌ترین غارهای ساخته شده توسط انسان است و در دوران صفویه به‌وسیلهٔ سنگ‌تراشان جهرمی به وجود آمده است.

جهرم، از شهرهای استان فارس است که در گذشته به نام گهرم شناخته می‌شد. از جاذبه‌هایی که در این شهر می‌توان ثبت خاطره کرد، نخلستان‌های زیبایش است. این شهر جذاب جنوبی، مکان مناسبی برای گرفتن یادگاری در کنار زیبایی‌های طبیعی خود ارائه می‌دهد.

غار سنگ‌تراشان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین غارهای دست‌ساز جهان شناخته شده است. سنگ‌تراشان جهرمی با ساختن نقش‌های زیبا و ستون‌هایی برای استحکام سقف غار، این بنا تاریخی و با ارزش را برای ما به یادگار گذاشته‌اند. غار حاوی حدود صد ستون سنگی است که زیبایی بیشتری به آن بخشیده است.

عجیب است که تمام این زیبایی‌ها حاصل دست معماران و حجاران با استعداد جهرمی در ۳۵۰ سال گذشته است. آن‌ها با هنر و مهارتشان در ساخت ستون‌های سنگی زیبا، این غار را به جایی زیبا و استثنایی تبدیل کرده‌اند. این غار به عنوان بزرگ‌ترین غار ساخته دست بشر شناخته می‌شود و در جنوب شرقی جهرم قرار دارد.

بیش از صد ستون سنگی و دوازده دهانه این غار، با شمارهٔ ۱۰۱۱۷ ثبت ملی شده و یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری جهرم است. ابعاد غار حدود ۳۵۰ متر طول و ۱۵۰ متر عرض است و سه تا چهار متر ارتفاع دارد. همچنین، محاسبات دقیقی برای به جاگذاشتن ستون‌ها و فرونریختن سنگ‌ها صورت گرفته که از مهارت و توانایی بالای معماران دوران گذشته گواهی می‌دهد.

غار سنگ‌تراشان با بیش از صد ستون سنگی و دهانه‌های گسترده، هر ساله هزاران بازدیدکننده را به خود جلب می‌کند. علاوه بر زیبایی غار، خنکی محیط در فصل تابستان و گرمای نسبی آن در فصل زمستان، یکی دیگر از دلایل جذب بازدیدکنندگان است.

از جاذبه‌های دیدنی دیگر نزدیک به غار سنگ‌تراش جهرم می‌توان به دروازه پیر شبیب، بازار سرپوشیده زندیه جهرم، مسجد جامع جهرم و خانه و مدرسه خان اشاره کرد.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار