گوناگون

هشدار درباره بیماری X ؛ این پاندمی ۲۰ برابر کشنده تر از کروناست

هشدار درباره بیماری X ؛ این پاندمی 20 برابر کشنده تر از کروناست

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است یک تهدید جدید به نام «بیماری X» برای کشورهای سراسر جهان وجود دارد، که ممکن است ۲۰ برابر کشنده‌تر از پاندمی ویروس کووید-۱۹ باشد.

پارسینه: سید علیرضا ناجی درباره «بیماری X»  گفت: برداشت غلطی که در حال حاضر وجود دارد این است که مردم گمان می‌کنند هم اکنون ویروس جدیدی آمده و این در حالی است که بیماری ایکس اصطلاحی است که سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸ ابداع کرد و به این معنی است که در آینده احتمال دارد بیماری‌هایی بر اساس عوامل عفونی مختلفی به وجود آیند و بهداشت دنیا را به خطر بیندازند.

به صدا درآمدن زنگ خطر بیماری X توسط سازمان جهانی بهداشت

وی ادامه داد: هفته گذشته مجددا مجمع بهداشت جهانی برگزار شد و رئیس سازمان بهداشت جهانی دوباره بر این موضوع تاکید کرد و زنگ خطر به صدا در آورد که ممکن است در آینده با بیماری X رو‌به‌رو شویم و بسیاری دانشمندان معتقدند که ممکن است یک عامل عفونی دیگری ظهور پیدا کند که از کووید خطرناک‌تر باشد.

 

استاد تمام ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه می‌توان گفت کووید اولین بیماری ایکس است که شیوع پیدا کرده است، افزود: ممکن است بیماری X دیگری در آینده بیاید و اینکه این بیماری چیست و چه زمانی ظهور پیدا می‌کند مشخص نیست، اما در هر صورت احتمال ظهور چنین ویروسی وجود دارد. بسیاری از دانشمندان معتقدند که عامل این بیماری ممکن است ویروس تنفسی باشد و عده‌ای نیز اعتقاد دارند که این ویروس در حال حاضر موجود است و در بین حیوانات در حال گردش است و هنوز به انسان منتقل نشده است.

اقتصادنیوز: سازمان جهانی بهداشت زنگ خطری را برای کشورهای سراسر جهان در مورد یک تهدید جدید احتمالی، به نام «بیماری X» به صدا درآورده، که ممکن است ۲۰ برابر کشنده‌تر از پاندمی ویروس کووید-۱۹ باشد.

تجاوز به محیط وحش و تغییر اقلیم از عوامل تغییر چهره ویروس‌ها و انتقالشان به انسان است

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه به طور کلی دلایل مختلفی برای به وجود آمدن این ویروس‌ها وجود دارد، بیان کرد: یکی از این دلایل این است که انسان در حال حاضر بسیار زیاد به محیط وحش تجاوز می‌کند و این امر می‌تواند موجب شود تا ویروس‌هایی که در بین حیوانات در حال گردش هستند به طور اتفاقی به انسان منتقل و از آنجایی که ویروس می‌تواند خودش را تغییر دهد سبب ایجاد بیماری در انسان شود.

وی ادامه داد: احتمال دارد ویروس‌هایی که در تعدادی از حیوانات نظیر خوک، پرندگان و سایر جنبدگان وجود دارد به انسان منتقل شوند و بیماری شدیدی را به وجود آورند مثل بیماری آنفلوانزآنزای پرندگان که ویروسی تهدید کننده است. همچنین تغییرات اقلیم از جمله افزایش دمای محیط نیز می‌تواند باعث تغییر ویروس و تغییر چهره بیماری‌ها شود و موجب شود واسطه‌هایی در مکان‌هایی که قبلا نبودند رشد پیدا کرده و بیماری را منتقل کنند.

 

ماجرای ویروس جدید چینی در آزمایشگاه چه بود؟

این متخصص ویروس شناسی پزشکی ضمن بیان اینکه تمام این موارد می‌تواند این موضوع را به ما گوشزد کند که احتمال دارد در آینده بیماری X به وجود آید همانگونه که کووید به وجود آمد، گفت: از طرفی دیگر نیز شاهد این موضوع هستیم که برخی از به اصطلاح دانشمندان در حال انجام تحقیقاتی هستند که به ظاهر علمی است نظیر مطالعه‌ای که چند روز پیش در کشور چین چاپ شد که البته هنوز تایید نشده است. در این مقاله ادعا شده که در یک ویروس نزدیک به عامل ویروس کووید ۱۹ که در سال ۲۰۱۷ از یک مورچه خوار شناسایی شده بود، در آزمایشگاه تغییراتی به وجود آوردند و بر اثر این تغییرات موتاسیون‌هایی به وجود آمد که هنگام تزریق به موش‌های خاصی سبب عفونت مغزی و مرگ صد در صد آن‌ها شده است.

ویروس کووید هم از آزمایشگاه بیرون آمده است

ناجی توضیح داد: از طرفی این مطالعه‌ها بسیار خوبند چرا که موجب می‌شود این آگاهی را در مورد ویروس‌هایی که در اطرفمان هستند، داشته باشیم که چه اتفاقاتی می‌تواند رخ دهد تا خود را آماده کنیم و از طرفی دیگر تجربه کووید نشان می‌دهد که احتملا این ویروس نیز از آزمایشگاهی در ووهان بیرون آمده و سبب بروز مشکلات بسیاری در دنیا شده، اگر در این مورد نگران باشیم بسیار به حق است و اگر فردی با هر نیتی در حال انجام اقدامی این چنینی است باید کنترل شده این کار را انجام دهد تا ویروس جدیدی در جامعه نشر پیدا نکند.

 

استاد تمام ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: ما در حال زندگی در فضایی هستیم که احتمال بروز چنین اتفاقاتی هم در طبیعت هم به دلیل رفتار‌های خودمان هم به جهت تغییراتی که در محیط و خود ویروس رخ می‌دهد وجود دارد، به‌علاوه ممکن است به صورت عامدانه روی ویروس کار شود مثل ویروس کووید ۱۹ که ویروس نزدیک به آن در خفاش موجود است و در آزمایشگاه بر روی آن کار شده و یا به صورت عامدانه و یا به صورت اتفاقی وارد جامعه شده و شیوع پیدا کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری افزود: به طور کلی ممکن است در آینده با بیماری X مواجه شویم که بیماری‌زایی شدیدی در انسان را به همراه داشته باشد و به همین دلیل است که مجمع جهانی بهداشت و همه افرادی که در زمینه بهداشت عمومی دلسوز هستند این هشدار را می‌دهند که باید آماده بروز چنین اتفاقاتی باشیم و این آمادگی باید در سطح مختلف صورت گیرد.

لزوم آمادگی در برابر ظهور بیماری X

وی بیان کرد: همه کشور‌ها باید از الان به کمک منابع علمی که وجود دارد و سرمایه‌گذاری‌هایی که صورت می‌گیرد، در زمینه‌های بهداشتی، درمانی، مواد مصرفی، داروها، واکسن‌ها و مطالعه‌هایی که می‌تواند ظهور چنین بیماری‌هایی را پیش‌بینی کند آماده باشند، از نظر تکنولوژی نیز باید آمادگی داشته باشیم و لازم است بستر‌ها و ساختار‌های لازم برای مواجهه با این اتفاق در صنعت و پزشکی فراهم شود تا در آینده مواجهه بهتری با چنین اتفاقی داشته باشیم.

 

منبع: میزان

ارسال نظر

  • شیرین صفوی

    چه مییییییییکنه ایلومیناتی پیر و پاتال !!!!!!!!!!!!!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار