گوناگون

اجازه نمی‌دهیم هیچ تحصن دیگری برگزار شود

پارسینه: وزیر کشور مصر تاکید کرد که وزارتخانه‌اش طرح تخلیه میادین و آماده سازی نیازهای لازم را تهیه و سلسله نشست‌هایی را برای اجرای این طرح با هدف وارد آمدن کمترین خسارت و تلفات برگزار کرده است.

محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر اظهار کرد که دستوراتی را در زمینه عدم استفاده از هر گونه سلاح برای پایان دادن به تحصن میدان رابعة ‌العدویة و النهضة صادر کرده است و طولانی‌ شدن مدت طرح‌های مذاکره تنها موجب ایجاد راه‌حل‌های سیاسی برای اجتناب از خونریزی‌ها خواهد شد.

وی تحصن‌کنندگان را به اعمال خشونت علنی، دنبال کردن شیوه ارعاب و ایجاد وحشت، نابودی منافع شهروندان، شکنجه‌ آنها، کشتار و اجبار آنها به مشارکت در تحصن‌ها به طوری که امنیت کشور را تهدید کند، متهم کرد و گفت: باید برای رویارویی با سوق یافتن کشور به وضعیتی که دچار آن شده بودیم هر اقدامی را انجام می‌دادیم.

وزیر کشور مصر در ادامه خاطرنشان کرد: نیروهای پلیس با تیراندازی تحصن کنندگان و اعمال خشونت آنها علیه نیروهای پلیس که نهایت خویشتن‌داری را رعایت کرده بودند بسیار غافلگیر شدند اما توانستند بدون هیچ خسارتی به تحصن النهضة پایان دهند و سلاح‌های تحص کنندگان از جمله 10 تفنگ، گلوله توپ و شش بمب دست‌ساز را کشف و ضبط کردند.

ابراهیم در ادامه اعضای اخوان المسلمین را به تحصن در برخی ساختمان‌ها در رابعة ‌العدویة و تیراندازی شدید به سمت نیروهای امنیتی متهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای امنیتی بالاخره توانستند به این ساختمان‌ها حمله کرده آنها را بازداشت و مقادیر زیادی سلاح را ضبط و کشف کنند.

وزیر کشور مصر خاطرنشان کرد: گروه اخوان المسلمین دستوراتی را در زمینه حمله به تاسیسات پلیس و دولتی جهت ایجاد نوعی آشوب در کشور صادر کرده بود اما نیروهای امنیتی مانع آن شدند.

این وزیر مصری تاکید کرد: عملیات پاک‌سازی در رابعة ‌العدویة همچنان بعد از تخلیه میدان به طور کامل از تحصن کنندگان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: تعداد کشته‌های پلیس به 43 تن رسیده که 18 تن آنها افسر و دو تن آنها رتبه سرلشگر و دو تن سرهنگ بودند در حالی که 211 تن زخمی شدند که 55 تن آنها افسر بودند و حال برخی از آنها بسیار وخیم است.

وزیر کشور مصر تاکید کرد به 21 مرکز پلیس و هفت کلیسا حمله و تجهیزات و محتویات این مراکز کاملا نابود شده و برخی دیگر در آتش سوخته است.

تحصن کنندگان همچنین به محوطه وزارت دارایی یورش و 14 خودرو را به سرقت بردند.

وی افزود: وزارت کشور هرگز اجازه برگزاری تحصن دیگری را در هیچ میدانی در کشور نخواهد داد.

در ادامه حازم ببلاوی، نخست وزیر مصر از عملکرد پلیس تقدیر و تلاش‌های نیروهای امنیتی را در پایان دادن به تجمعات با رعایت نهایت خویشتن‌داری ستود.

ببلاوی تصمیم پایان دادن به تحصن کنندگان را تصمیمی آسان توصیف نکرد و افزود: اوضاع به حدی رسیده بود که امکان نداشت هیچ کشوری آن را بپذیرد.

نخست وزیر مصر خاطرنشان کرد: دادن فرصت‌ها برای برخی تلاش‌ها از داخل و خارج جهت برقرای آشتی ملی و بررسی نحوه ایجاد زندگی دموکراتیک مسالمت‌آمیز و برگزاری انتخابات شفاف هیچ نتیجه‌ای نداشت.

وی ادامه داد: ما وزارت کشور را مسوول اتخاذ تصمیم لازم برای بازگرداندن آرامش به کشور در چارچوب قانون اساسی کردیم و اجرای قانون آمد و شد و وضعیت فوق‌العاده "بدترین حلال" است و من وعده می‌دهم که برای مدت زمان کوتاهی باشد.

ببلاوی تاکید کرد: دولت به طرح نقشه راه جهت ایجاد قانون اساسی توافقی که هیچ کس را کنار نگذارد و آزادی‌ها را تضمین کند و دموکراسی را به سوی عدالت اجتماعی پیش ببرد، متعهد است.

نخست وزیر مصر خاطرنشان کرد: خواهان کشوری مدنی هستیم نه دینی و نظامی.

وی نسبت به خونریزی‌ها ابراز تاسف و ناراحتی و نسبت به عملکرد گروه‌ها براساس عقل و درایت ابراز امیدواری کرد.


منبع: شبکه الجزیره

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار