گوناگون

کدام زبان سریع ترین زبان دنیاست؟

کدام زبان سریع ترین زبان دنیاست؟

یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ توسط محققان دانشگاه لیون به بررسی هفت زبان مختلف پرداخت و آن‌ها را بر اساس هجاهای آن‌ها در هر ثانیه رتبه‌بندی کرد.

هنگام یادگیری یک زبان جدید، طبیعتاً احساس می‌کنید کسانی که مادرزاد به آن زبان صحبت می‌کنند، به قدری جملات را سریع ادا می‌کنند که مغز شما قادر به پردازش آن‌ها نیست. حتی شاید احساس کنید خود شما با این سرعت به زبان مادری‌تان صحبت نمی‌کنید؟ اما مطمئن باشید، مشکل از ضعف مهارت‌های زبانی شما نیست. سرعت تکلم برخی زبان‌ها واقعاً سریع‌تر از باقی زبانهاست.

سرعت تکلم در افراد مختلف متفاوت است. برخی از افراد سبک صحبت کردنشان آهسته است و برخی دیگر کلمات را رگباری ادا می‌کنند، اما بیشتر افراد بسته به شرایط یا خلق و خوی خودشان، سرعت گفتارشان را تغییر می‌دهند. 

یکی از پذیرفته‌شده‌ترین راه‌ها برای بررسی سرعت زبان، تعداد هجاها در ثانیه است. مطالعات متعدد زبان‌شناسی به این معیار پرداخته و بسیاری به یک نتیجه مشترک رسیده‌اند: زبان ژاپنی سریع‌ترین زبان دنیاست

یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ توسط محققان دانشگاه لیون به بررسی هفت زبان مختلف پرداخت و آن‌ها را بر اساس هجاهای آن‌ها در هر ثانیه رتبه‌بندی کرد: ژاپنی با ۷.۸۴ هجا در ثانیه اول شد و پس از آن: اسپانیایی (۷.۸۲ هجا در ثانیه)، فرانسوی (۷.۱۸)، ایتالیایی (۶.۹۹)، انگلیسی (۶.۱۹)، آلمانی (۵.۹۷) و ماندارین (۵.۱۸). 

جالب اینجاست که سرعت درک‌شده یک زبان ممکن است با مقدار اطلاعاتی که آن زبان می‌تواند رمزگذاری کند ارتباط داشته باشد. 

مطالعه دیگری از دانشگاه لیون در سال ۲۰۱۹ به بررسی ۱۷ زبان مختلف در سراسر اروپا و آسیا از نظر اطلاعات در هر هجا پرداخت. اگرچه زبان ژاپنی به سرعت ادا می‌شود، اما در هر هجا، اطلاعات زیادی ندارد. 

دَن دِدیو، از نویسندگان مطالعه سال ۲۰۱۹ میگوید: «ما شواهد محکمی پیدا کردیم که نشان می‌دهد برخی زبان‌ها سریع‌تر از زبان‌های دیگر صحبت می‌شوند (برای مثال، ژاپنی‌ها و اسپانیایی‌ها نسبت به ویتنامی‌ها و تایلندی‌ها، در هر ثانیه حدود ۵۰ درصد هجاهای بیشتری تولید می‌کنند). همچنین، برخی زبان‌ها به دلیل واج‌شناسی و دستور زبانشان، اطلاعات بیشتری در هر هجا دارند (برای مثال، این اطلاعات در هر هجا در انگلیسی حدود ۱۱ برابر بیشتر از ژاپنی است).» 

دکتر فرانسوا پِلِگرینو، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: «مهمتر از آن، اینست که یک معاوضه بین این دو وجود دارد: طوری که زبان‌های (ناچیز از اطلاعات) سریع‌تر از زبان‌های (غنی از اطلاعات) صحبت می‌شوند و با سرعتی حدود ۳۹ بیت در ثانیه در تمام زبان‌های نمونه ما خنثی می‌شوند.» 

با این حال، نباید تمام این یافته‌ها را با اطمینان باور کرد. بسیاری بر این باورند که ادعای ما مبنی بر اینکه بین زبان‌ها و گویش‌های مختلف، اختلاف سرعت قابل‌توجهی وجود دارد، با داده‌های قابل‌اطمینان پشتیبانی نشده است. 

یک مطالعه قدیمی در دهه ۱۹۶۰ سرعت گفتار شش ژاپنی و شش آمریکایی-انگلیسی را مقایسه کرد و به این نتیجه رسید که تفاوت قابل‌توجهی در سرعت گفتار این دو گروه وجود ندارد. 

شایان ذکر است که بسیاری از این مطالعات زبان‌شناختی فقط روی زبان‌های اروپایی و آسیای شرقی متمرکز هستند و هزاران زبان متنوع دیگر در جهان را نادیده گرفته‌اند. تقریباً نیمی از جمعیت جهان به یکی از ده زبان شناخته‌شده به عنوان زبان مادری خود صحبت می‌کنند، اما تعداد زیادی زبان‌های عجیب و شگفت‌انگیز وجود دارند که اگر کشف و بررسی شوند، احتمالاً همه فرضیات کنونی ما را به چالش می‌کشند.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

 

منبع: فرادید

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار