گوناگون

وقوع سرقت عجیب در بهشت زهرای تهران خبرساز شد!

وقوع سرقت عجیب در بهشت زهرای تهران خبرساز شد!

مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا (س) گفت: برای نظارت بیشتر، بهشت‌زهرا را ناحیه‌بندی کرده‌ایم و اکنون تمامی فعالیت‌ها اعم از کفن‌ودفن و گشت‌زنی و نظارت توسط معاونین در نواحی صورت می‌گیرد و مستمر است تا شاهد وقوع (سرقت) در این آرامستان نباشیم.

پارسینه: برای رسیدن به بهشت‌زهرا (س) فرقی نمی‌کند از بزرگراه شهید تندگویان یا خلیج‌فارس تردد کنید، حتماً با گل‌فروشان مواجه می‌شوید. بچه‌های کمتر از ۵ سال و نوجوانان و جوانان و پیرمرد و پیر زن بالای ۶۰ سال، کنار بساط گل‌ها ایستاده اند و چنان در یک خط صف شده‌اند که گویا قرار است از آن‌ها سان دیده شود.
 

البته که هر کسی نمی‌تواند در این محور‌ها گلفروشی کند. چرا که مافیای گلفروش چنان پر قدرت در صحنه حضور دارند که تا کنون کسی حریف‌شان نشده و طرح ساماندهی گلفروشان بزرگرا‌های منتهی به بهشت زهرا (س) بیش از دو دهه ابتر مانده است.

 

علاوه بر گلفروشی در محور‌های بزرگراهی، سرقت گل از شهر مردگان هم به کسب و کار پررونق تبدیل شده و گلایه مندی شهروندان را در پی دارد. این گزارش روایت میدانی خبرنگار همشهری از سرقت گل در شهر مردگان است.

ناپدیدشدن شاخ گل‌ها از روی سنگ مزار

کنار بساط گل‌فروش توقف می‌کنیم و یک دسته‌گل رز می‌خریم. سر مزار گل‌ها را می‌چینیم و مشغول تلاوت قرآن و قرائت فاتحه می‌شویم. مزار را ترک می‌کنیم و هنوز چند قدم دورتر نرفته‌ایم که برمی‌گردیم و می‌بینیم اثری از شاخه گل‌ها نیست. ناپدیدشدن گل‌ها در چشم برهم‌زدن قطعاً نیاز به تخصص و مهارت و سرعت عمل بالا دارد. نیروی خدمات شهری سازمان بهشت‌زهرا (س) مشغول نظافت قطعات است. موضوع را با او مطرح می‌کنیم و می‌گوید برای جلوگیری از سرقت گل‌ها بهتر است آن‌ها را پرپر کنید.

گل‌های پرپر هم خواهان دارد

برای زیارت اهل قبور بازهم راهی آرامستان تهران می‌شویم و این بار بنا به توصیه نیروی خدمات شهری بهشت‌زهرا (س) تصمیم می‌گیریم گل‌های روی سنگ مزار را پرپر کنیم. به همین دلیل دسته‌گل داودی زرد از گل‌فروشی می‌خریم و پس از رسیدن سر مزار آن‌ها را پرپر می‌کنیم. گرچه اطمینان داریم دیگر کسی با گل‌های پرپر کاری ندارد؛ اما مسافت کوتاهی که می‌رویم و تصمیم می‌گیریم برگردیم تا از سرقت‌نشدن گل‌های پرپر مطمئن شویم. به مزار که می‌رسیم در اوج ناباوری می‌بینیم اثری از گل‌ها نیست.

ردپای گل‌های سرقت در بساط گل‌فروشان

همچنان در بهت سرقت گل‌های پرپر هستیم که به ناگهان متوجه می‌شویم شخصی با لباس‌های ژنده مشغول جمع‌آوری گل‌ها از روی سنگ مزار است. در گوشه‌ای او را زیر نظر می‌گیریم و در نهایت پس از عملیات تعقیب نامحسوس می‌رسیم پای بساط گل‌فروشان. گل‌های پرپر شده در کیسه پلاستیک کوچک بسته‌بندی و به مبلغ ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود. البته که گلفروشان آن‌ها را با مبلغ کمتری از سارقان که اکثرشان اتباع و برخی هم معتاد هستند، خریداری می‌کنند.

گل‌ها خراب می‌شوند

برای گفتگو با فردی که اقدام به سرقت گل از روی سنگ مزار‌ها می‌کند، مجبور می‌شویم، گل‌های سرقتی را بخریم. با هر ترفندی حاضر می‌شود خیلی کوتاه صحبت کند. خودش را معرفی نمی‌کند و در پاسخ به این پرسش که چرا گل‌ها را از روی مزار‌های بردارمی دارید؟ می‌گوید: «گل‌ها خراب می‌شوند و از بین می‌روند. حالا ما آن‌ها را برداریم و بفروشیم ضرر و زیانی به کسی نمی‌زند.» حال‌وروز خوشی ندارد و بی‌حوصله از کنارمان فاصله می‌گیرد و خودش را به مزار دیگری می‌رساند و مشغول جمع‌آوری گل‌ها و ریختن آن‌ها روی کیسه می‌شود.

نظارت‌ها افزایش‌یافته است

مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا (س) حضور سارقان گل در آرامستان را تأیید می‌کند. محمدجواد تاجیک می‌گوید: «این موضوع (سرقت گل) از گذشته بوده و در این دوره با همکاری نیروی انتظامی و همکاران سازمان خدمات اجتماعی تلاش می‌کنیم تا سارقان جمع‌آوری شوند و با اقدامات صورت‌گرفته سرقت‌ها به حداقل رسیده است.»

او در تشریح بیشتر اقدامات عنوان می‌کند: «برای نظارت بیشتر، بهشت‌زهرا (س) را ناحیه‌بندی کرده‌ایم و اکنون تمامی فعالیت‌ها اعم از کفن‌ودفن و گشت‌زنی و نظارت توسط معاونین در نواحی صورت می‌گیرد و مستمر است تا شاهد وقوع چنین مواردی (سرقت) در این آرامستان نباشیم.»

به گفته تاجیک در دوره جدید مدیریت شهری، علاوه بر افزایش نظارت شبانه‌روزی نیرو‌های دژبان و انضباط شهری، و افزایش تعداد دوربین‌های مداربسته، شهردار شب هم در این مجموعه دایر شده و نیرو‌های ویژه سازمان بهشت حضرت زهرا (س) برای جلوگیری از سرقت‌ها و... شبانه‌روز تلاش می‌کنند.

مدیریت شهری درصدد ساماندهی گل‌فروشان

ایجاد جایگاه عرضه گل یکی از راهکار‌های ساماندهی گل‌فروشان جاده بهشت‌زهرا (س) است. تورج فرهادی شهردار منطقه ۱۹ با اشاره به این موضوع می‌گوید: «ایجاد جایگاه‌های عرضه گل در ادوار گذشته پیگیری و به طور مقطعی طرح ساماندهی انجام شده است، اما شاهد افزایش تعداد گلفروشان هستیم و برای روان سازی تردد در محور‌های بزرگراهی منتهی به بهشت زهرا (س)، ضرورت دارد تا طرح ساماندهی به صورت اساسی عملیاتی شود.»

او با بیان این که مطالعات مربوط به طرح ساماندهی گلفروشان در حال انجام است تاکید می‌کند: «علاوه بر گلفروشان، با مقوله عرضه تره بار در مسیر جنوب به شمال اتوبان شهید هاشمی مواجه هستیم و از این رو با همکاری شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران موضوع ساماندهی هر دو مورد (گلفروشان و عرضه کنندگان تره بار) پس از نهایی شدن مطالعات، اجرایی می‌شود.»

منبع: فرارو

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار