گوناگون

ماجرای حمله سگ‌ها در شاهین شهر چیست؟

ماجرای حمله سگ‌ها در شاهین شهر چیست؟

پارسینه: روز سه شنبه ۷ اردیبهشت جوان ۳۳ ساله‌ای در شاهین‌شهر در بیابان‌های حدفاصل محله مهر (مسکن مهر) تا اتوبان معلم هدف حمله گروهی سگ ولگرد قرار گرفت و جان سپرد، اما روایت‌های متعددی از این حادثه در رسانه‌های محلی و رسمی منتشر شد.

سعید جعفری، رئیس اورژانس ۱۱۵ شاهین‌شهر و میمه در مورد حادثه روی داده، اظهار کرد: پس از اعلام خبر حمله گروهی حیوانات وحشی در محله مهر شاهین‌شهر، نیروهای امدادی اعزام شده به محل، با پیکر بی جان فرد روبرو شدند.

وی تصریح کرد: فرد مورد نظر به منظور تمرین موسیقی در محوطه ۵۰۰ متری محله مهر و در قسمت بیابانی به محاصره سگ‌های ولگرد درآمده و از ناحیه سر، گردن، دست و پا آسیب دیده و به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده بود.

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی نیز با انتشار خبر حمله سگ‌های ولگرد و فوت شهروند شاهین‌شهری، وزیر کشور رحمانی فضلی را برای پاسخگویی به این سوال که؛ "به چه دلیل ستاد کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان به وظایف خود عمل نمی‌کند؟ و تا چه زمانی مردم باید خبرهای ناگوار کشته و زخمی شدن هموطنان عزیز را بر اثر حمله سگ‌های ولگرد و بی صاحب را بشنوند؟" به صحن مجلس فراخواند.

در کاربرگ طرح سوال از وزیر کشور با استناد به مفاد بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری که جلوگیری از شیوع امراض انسانی، حیوانی و ... و نیز جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب و دفع خطرات حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد جز وظایف شهرداری است که کارگروه آن در سال ۸۷ زیر نظر وزارت کشور تشکیل شد این سوالات نیز به چشم می‌خورد:

*بر اساس ماده پنج دستورالعمل این کارگروه باید مرکز کنترل جمعیت حیوانات مزاحم در شهرداری ها ایجاد شود، چه تعداد از این مراکز در سطح کشور احداث شده است؟

*در ماده ۷ دستورالعمل کارگروه یاد شده بر شناسایی کانون های وفور سگ های ولگرد توسط مرکز کنترل تاکید شده است. چرا امروزه سطح تمام شهرها و روستاها به این کانون تبدیل شده است؟

*نظارت عالیه بر اجرای دستورالعمل در سطح کشور بر عهده ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان به ریاست معاون امور عمرانی وزارت کشور است، نتیجه این نظارت ها همین خبرهای ناگوار روزانه است؟

اسفندیار تاجمیری، فرماندار شاهین‌شهر و میمه نیز ضمن همدردی با خانواده متوفی، اظهار کرد: یکی از مسئولیت‌های مهم شهرداری‌ها اقدام به جمع‌آوری حیوانات مزاحم و ولگرد و نیز تامین امنیت و سلامت شهروندان است.

وی با اشاره به برگزاری کارگروه‌ اضطراری در راستای این حادثه با بخشداران و شهرداران شهرستان تاکید کرد: دستورالعمل زنده ‌گیری این حیوانات در راستای تامین امنیت و سلامت شهروندان کافی نیست و باید همانند گذشته به اتلاف سگ‌ها اقدام کرد.

اما معاون خدمات شهری شهرداری شاهین‌شهر نیز برخلاف آنچه در برخی از رسانه‌ها از زبان وی منتشر شده بود روایتی متفاوت دارد که در همین باره گفت: زمین‌های موجود در اطراف شاهین‌شهر مورد بهره برداری‌های متنوعی اعم از؛ گاوداری، دامداری، باغی و زراعی قرارگرفته و سگ‌های نگهبان نیز در آنها رها شده‌اند، همچنین شهرداری شاهین‌شهر سالیان متمادی درگیر جمع‌آوری سگ‌های مزاحم و ولگرد در اطراف شهر است.

حیدر صادق گلی، با اشاره به تجربیات و توانمندی نیروهای خدمات شهری شهرداری در جمع‌آوری سگ‌های ولگرد اطراف شهر، افزود: نیروهای خدمات شهری شاهین شهر در سال های گذشته تاکنون، شاهد توحش و حملات این چنینی از این حیوانات نبوده و احتمالا این حملات توسط سگ‌های نگهبان و سگ‌های گله رخ داده است.

وی تصریح کرد: این حیوانات به دلیل فصل زاد و ولد و تشدید خوی وحشی‌گری با کوچکترین تحریک یا تعریض به حریمشان چنین حملات و مشکلاتی را به وجود می‌آورند.

معاون خدمات شهری شهرداری شاهین‌شهر، ضمن ابراز تاسف از حادثه روی داده و همدردی با خانواده متوفی، خاطرنشان‌کرد: با توجه به اظهارات شاهدان عینی چند سگ قلاده‌دار در میان سگ‌های اطراف دیده شده و نیز فرد متوفی به هر دلیلی بیش از ۱۵۰ متر از منطقه مسکونی خارج شده و در بیابان‌های اطراف محله مهر مورد حمله سگ‌های گله قرار گرفته است.

صادق‌گلی با بیان اینکه بیش از ۱۷۰۰ قلاده سگ ولگرد در محلی با متراژ ۵۰۰ متر مربع واقع در چرم‌شهر در کارخانه بازیافت نگهداری می‌شوند، خاطرنشان‌کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون، ۲۹ قلاده سگ ولگرد توسط گروه های جمع‌آوری سگ‌های ولگرد جمع‌آوری و به‌ محل نگهداری‌ سگ ها فرستاده شده‌اند، همچنین اخیرا در روستای مورچه خورت و شهر گلپایگان نیز مواردی شبیه به این حادثه رخ داده است.

در حال حاضر ذهن همه از روایات متعدد موجود از یک حادثه درگیر پاسخ به این سوالات است که؛ حمله توسط سگ‌های ولگرد بوده یا سگ‌های نگهبان و گله؟ آیا مسئولیت این حادثه با شهرداری است؟
منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

  • ناشناس

    سگهای ولگردو بخوان جمع کنن یه عده حمایت از حیواناتشون گل میکنه تا بحال چند با رسگهای ولگرد آدم کشتن بعضیا حتما باید سر خودشون و عزیزانشون بیاد تا بفهمن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار