گوناگون

سايه سنگين دكتر؛ حتي در ميوه‌فروشي!

پارسینه: اگر آقاتختي، كشتي‌گير مردمي و لوطي و دوست‌داشتني بود، لابد براي عده‌اي، هم شريعتي روشنفكر مردمي و لوطي و دوست‌داشتني است و شريعتي شايد تنها روشنفكري باشد كه حتي ميوه‌فروش‌ها هم پوسترش را مي‌خرند.

چند جوان، شايد هم چند ليسانسيه بيكار در محله چهارراه كوكاكولاي تهران، پول روي پول بگذارند، قرض بگيرند از پدر و مادرشان، شريكي يك مغازه ميوه‌فروشي اجاره كنند، معلوم است كه ديگر پوستر «قهوه‌چي چپق به دست با لبخند» يا عكس گل و گياه به در و ديوار مغازه‌شان نمي‌زنند.
يك موقعي بود كه ميوه‌فروش‌ها عكس ميوه‌هاي خارجي و لوكس را مي‌زدند در مغازه‌هايشان كه اشتهاي مشتريان را تحريك كنند، ولي پوستر دكتر شريعتي در مغازه ميوه‌فروشي كمي غيرمنتظره است.
وقتي هم با چشم‌هاي گرد شده از تعجب بپرسي «پوستر شريعتي را براي چي زديد؟ مي‌شه عكس بگيرم؟» با غرور مي‌گويد: دكتر رو دوستش دارم! اشكالي نداره، عسكتو بگير.

جوان پشت دخل ميوه‌فروشي حتما 5ـ4 سالي بعد از درگذشت شريعتي متولد شده است، اما به قول خودش دكتر را طوري دوست دارد كه پوسترش را زده است پشت دخل مغازه، طوري كه همه ببينند. واقعيت اين است كه سايه دكتر‌علي شريعتي با گذشت بيش از 35سال از درگذشتش، هنوز بر جامعه سنگيني مي‌كند؛ چه بر خواص، چه بر عوام، عده‌اي دوستش دارند و عده‌اي هم نه، هم عوام، ‌هم خواص، برايش جوك و پيامك و پ.ن.پ مي‌سازند، هم عوام، ‌هم خواص با همه اينها شريعتي هنوز هست.

دكتر شريعتي مثل تختي، مثل مرحوم طالقاني، پوسترخورش ملس است، اگر آقاتختي، كشتي‌گير مردمي و لوطي و دوست‌داشتني بود، لابد براي عده‌اي، هم شريعتي روشنفكر مردمي و لوطي و دوست‌داشتني است و شريعتي شايد تنها روشنفكري باشد كه حتي ميوه‌فروش‌ها هم پوسترش را مي‌خرند.


ارسال نظر

  • ناشناس

    میوه فروش های محله نبرد وکوکاکولا وپیروزی تا اتوبان محلاتی همه سبزواری هستند(نانوائی ها هم همه بجستانی ) واکثرا مهاجر واهل روستای مزینان که محل تولد شریعتی است واین عکس زدن ها از سر تعصب همشهری گری است نه چیز دیگر....!!

  • aslani

    این چه حرفی است که سايه دكتر‌علي شريعتي با گذشت بيش از 35سال از درگذشتش، هنوز بر جامعه سنگيني مي‌كند . ... دکتر شریعتی و امثال ایشان سایه سنگین بر سر جامعه ندارند بلکه سایه پر برکتشان مایه تلطیف و امیدواری و سبکبالی جامعه است اگر بد خواهان و متحجران بگذارند .

  • ناشناس

    روحش شاد

  • قطره

    اكثر بر و بچه هاي پايين شهر خصوصا محله خودمون پيروزي و شهدا و ... ملتفتند كه جمع كثيري از اهالي محترم شهرستان سبزوار و حومه كه به اصطلاح مقيم مركزند؛ به شغل شريف بارفروشي (خرما و ميوه و ... ميدان ميوه و تره بار، مغازه ميوه فروشي و يا با نيسان) مشغولند و از طرفي جناب آقاي دكتر دانشمند فقيد سعيد استاد شريعتي هم بچه محل و افتخار همه سبزواريها و خصوصا مزيناني هاست ... پس ربطي به ليسانسه بودن فروشنده مغازه ندارد...

  • ناشناس

    زنده باد معلم شهید دکتر علی شریعتی...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار