گوناگون

تاکسی ها گرفتار مافیای پول خرد/حکایت متناقض کارتخوان ها ادامه دارد

پارسینه: پس از افزایش کرایه‌های تاکسی‌ در سال جدید و تصویب رقم‌هایی که نیاز به سکه‌های 50، 100 و 200 تومانی دارند، افرادی به ایستگاه‌های تاکسی مراجعه و اقدام به فروش پول خٌرد می‌کنند.

پس از افزايش کرايه‌هاي تاکسي‌ در سال جديد و تصويب رقم‌هايي که نياز به سکه‌هاي 50، 100 و 200 توماني دارند، افرادي به ايستگاه‌هاي تاکسي مراجعه و اقدام به فروش پول خٌرد مي‌کنند.


به گفته يکي از رانندگان تاکسي در خط نجات‌اللهي ـ ميدان انقلاب، هر يک ميليون پول خٌرد به قيمت يک ميليون و 100 هزار تومان به فروش مي‌رود و حتي در زمان‌هاي اضطرار 850 هزار تومان پول خٌرد را به قيمت يک ميليون تومان مي‌فروشند.

اين راننده تاکسي مي‌گويد: فروش پول خٌرد مختص امسال نيست، بلکه رانندگان تاکسي به دليل نرخ‌گذاري اشتباه مديران شهري، سال‌هاست مجبورند به هر سختي پول خٌرد مورد نياز خود را تامين کنند. البته سال‌هاي گذشته در زمان‌هاي پر مسافر مانند ايام نوروز، بانک‌ها همکاري کرده و مقداري از نياز ما در اين حوزه را تامين مي‌کردند اما يکي دو سال است که ديگر اين اتفاق نمي‌افتد يا براي همه ايستگاه‌هاي تاکسي نيست.

يکي ديگر از رانندگان تاکسي مي‌گويد: بيشتر رانندگان تاکسي پول خٌرد مورد نياز خود را از خيريه‌ها که داراي صندوق صدقات هستند، تامين مي‌کنند و معمولا رقمي بيش از سکه دريافتي گرفته نمي‌شود، اما رانندگان تاکسي هميشه با معضل پول خٌرد روبرو هستند.
ابوالفضل قناعتي، عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران تنها راه‌حل اين مشکل را پرداخت الکترونيکي مي‌داند و مي‌گويد: تا پايان امسال تمامي خودروهاي تاکسي مجهز به دستگاه کارتخوان مي‌شود.

او از اعلام آمادگي بانک ملت براي تجهيز تاکسي‌ها به دستگاه‌هاي کارتخوان خبر مي‌دهد و مي‌گويد: شهرداري به ما قول داده تا پايان امسال اين مشکل را برطرف کند. همچنين ما تلاش مي‌کنيم بخش خصوصي را علاقه‌مند به مشارکت در اين کار کنيم و بودجه‌اي براي آن پيش‌بيني نشده است.

اقبال شاکري، عضو کميسيون عمران شوراي شهر تهران نيز همين راه‌حل را براي حل مشکل رانندگان تاکسي پيشنهاد مي‌کند و مي‌گويد: هيچ راهي جز پرداخت الکترونيکي وجود ندارد. شورا که نمي‌تواند حتي به موضوع پول خٌرد رانندگان تاکسي نيز وارد شود. ما تا آنجا که توانستيم رقم کرايه‌ها را رٌند کرديم. به طور مثال قيمت خطي 820 تومان مي‌شده که ما آن را به صورت پايين رٌند کرده و آن را 800 تومان اعلام کرديم. اين اتفاق در بيشتر خطوط افتاده اما ديگر نداشتن سکه 50 توماني نبايد دغدغه اعضاي شوراي شهر باشد. اگر پرداخت‌ها الکترونيکي شود، ديگر ما نيز در تعيين نرخ‌هاي کرايه تاکسي راحت‌تريم.
شاکري از اعلام آمادگي معاونت حمل و نقل ترافيک شهرداري تهران براي تجهيز تاکسي‌ها به دستگاه‌هاي‌ کارتخوان خبر مي‌دهد و مي‌گويد: به دليل آنکه رد و بدل مالي در تاکسي‌ها بسيار پايين است و درآمد خاصي براي هر عمل جابجايي عايد بانک سرمايه‌گذار نمي‌شود، عملاً بانک‌ها اعلام آمادگي براي تجهيز تاکسي‌‌ها به دستگاه‌هاي کارتخوان نمي‌کند.

او تاکيد مي‌کند: ما از لحاظ تکنولوژيکي مشکلي نداريم بلکه بايد اين موضوع را سودآور کنيم.
سيد جعفر تشکري هاشمي، معاون حمل و نقل ترافيک شهرداري تهران نيز چندان اميدوار نيست تاکسي‌ها به اين زودي مجهز به دستگاه کارتخوان شوند.

او مي‌گويد: بانک‌ها در مکان‌هايي دستگاه کارتخوان مي‌گذارند که روزانه چندين ميليون درآمد داشته باشد؛ در حالي که در تهران 80 هزار تاکسي وجود دارد که درآمد متوسط آنها 60 تا 80 هزار تومان است. ما حتي اعلام آمادگي کرديم تبليغات بانک داوطلب را هم انجام دهيم اما هنوز اتفاقي نيفتاده است.

اما ميثم مظفر رئيس سازمان تاکسيراني شهر تهران در مورد سرانجام حل اين مشکل به يکي خبرگزاري ها مي گويد: مشکل تأمين پول خرد رانندگان تاکسي را در تفاهم نامه‌اي با بانک شهر حل کرديم.اين مشکل حل مي شود؛ اما شهروندان مي‌توانند در صورت اعتراض به هر گونه رفتار رانندگان تاکسي شماره پلاک تاکسي‌هاي متخلف را برداشته و موضوع را با سامانه 1888 و يا 137 در ميان بگذارند و قطعا در جلسه مشترکي با حضور راننده متخلف و شهروندي که شکايت دارد و هياتي از سازمان تاکسيراني موضوع مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد.

تهران فردا

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار