گوناگون

همزمان با گسترش بیماری‌های عفونی در غزه ؛

هشدار درباره ظهور سویه جدید «کرونا» در جهان

هشدار درباره ظهور سویه جدید «کرونا» در جهان

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که یکی از زیرمجموعه‌های سویه اومیکرون ویروس کرونا را به عنوان «گونه قابل توجه» طبقه‌بندی کرده است، چرا که دارد «با سرعت زیادی پخش می‌شود.»

به گزارش پارسینه به نقل از بی بی سی گفته می شود ویروس جی‌ان.۱ در بسیاری از کشورهای دنیای دیده شده است، از جمله هند، چین، بریتانیا و ایالات متحده. به ادعای سازمان بهداشت جهانی فعلا خطر چندانی برای مردم ندارد و واکسن‌های فعلی در برابر آن موثر هستند.

اما این سازمان هشدار می‌دهد که موارد ابتلا به کووید ۱۹ و دیگر بیماری‌های عفونی ممکن است در زمستان بیشتر شود.ویروس‌های تنفسی چون آنفلوآنزا، سین‌سیشیال، و سینه‌پهلوی کودکان هم در نیم‌کره شمالی با افزایش همراه بوده‌اند.

ویروس بیماری کووید ۱۹ مرتب در حال تغییر است و این رویه بعضی وقت‌ها به ایجاد سویه‌های جدید منجر می‌شود.اومیکرون از مدت‌ها پیش سویه فراگیر در دنیا بوده است.سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر دارد چند گونه قابل توجه را که با اومیکرون ارتباط دارند رصد می‌کند - از جمله جی‌ان.۱ - اما هیچ یک از آن‌ها به نظر محل نگرانی نیستند.

اما جی‌ان.۱ دارد به سرعت زیاد در اطراف دنیا پخش می‌شود.به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا، سرعت پخش جی‌‌ان.۱ در این کشور بیش از هر گونه دیگری است و ۱۵ تا ۲۹ درصد موارد ابتلا را در بر می‌گیرد.

آژانس ایمنی سلامت بریتانیا نیز می‌گوید که جی‌ان.۱ حدود ۷ درصد کووید مثبت تست‌های آزمایشگاهی را به خود اختصاص داده است. این آژانس می‌گوید که بررسی تمامی داده‌های موجود مربوط به این گونه و گونه‌های دیگر را ادامه خواهد داد.

اما از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت با اشاره به تراکم جمعیت صدها هزار فلسطینی آواره در پناه‌گاه‌ها و مراکز بهداشتی، نسبت به گسترش بیماری‌های عفونی در نوار غزه ابراز نگرانی عمیق کرد.

تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، روز گذشته در بیانیه‌ای فهرستی از بیماری‌های عفونی ارائه داد که طی بازه زمانی دو ماهه اواسط اکتبر تا اواسط دسامبر در پناهگاه‌های سراسر نوار غزه شیوع یافته است.

فهرست یادشده شامل حدود ۱۸۰ هزار مورد عفونت‌های تنفسی فوقانی، ۱۳۶ هزار و ۴۰۰ مورد اسهال که نیمی از آنها مربوط به کودکان زیر ۵ سال است، ۵۵ هزار و ۴۰۰ مورد شپش و گال، ۵ هزار و ۳۳۰ مورد آبله مرغان، ۴۲ هزار و ۷۰۰ مورد بثورات پوستی، ۴ هزار و ۶۸۳ مورد سندرم زردی حاد و ۱۲۶ مورد مننژیت می‌شود.

این بیانیه می‌گوید که سازمان جهانی بهداشت و همراهان آن به طور خستگی ناپذیری در جهت حمایت از مسئولان بهداشتی برای افزایش نظارت و کنترل بیماری با تهیه داروها، کیت‌های آزمایش برای تشخیص و واکنش سریع به بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت، تلاش می‌کنند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، از روز ۷ اکتبر تاکنون ۱.۹ میلیون فلسطینی که حدود ۸۵ درصد از جمعیت غزه را تشکیل می‌دهند، آواره شده‌اند. در این حال سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که در غزه تنها ۱۳ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان به طور نسبی فعال هستند.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار