گوناگون

اهمیت پدال ها در پیانو آکوستیک

اهمیت پدال ها در پیانو آکوستیک

پیانو یکی از پیچیده‌ترین سازهای حاضر در دنیای موسیقی است که از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده و کارایی هر یک از این قسمت‌ها خاص و متفاوت از سایر بخش‌ها خواهد بود.

 در صورتی که قصد دارید نوازنده پیانو شوید یا در کلاس‌های آموزشی نواختن پیانو شرکت کنید، بهتر است در ابتدا با تمام بخش‌های اصلی و کاربردی این ساز آشنا شوید. برای مثال پدال یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین بخش‌های حاضر در پیانوها است.

فرقی ندارد شما به فکر خرید پیانو آکوستیک هستید یا اینکه قصد دارید با پیانو دیجیتال نواختن را آغاز کنید، در هر حال باید با کارایی پدال در پیانو آشنا شوید تا بتوانید به خوبی این ساز را بنوازید. در نظر داشته باشید هدف و کارایی اصلی پدال در هر 2 نوع پیانو یکسان است اما نحوه استفاده و تاثیر این قطعه در پیانو دیجیتال و آکوستیک کمی متفاوت خواهد بود. در ادامه بیشتر در مورد اهمیت پدال در پیانوهای آکوستیک توضیح می‌دهیم.

آیا پیانو آکوستیک پدال دارد؟

همان‌طور که در مقدمه ذکر کردیم، هر 2 مدل پیانو دیجیتال و آکوستیک دارای پدال هستند اما نحوه عملکرد، استفاده و تاثیر پدال در پیانوهای آکوستیک و دیجیتال متفاوت خواهد بود. در پیانوهای آکوستیک شما شاهد پدال دمپر هستید و این پدال‌ها صدای پیانو را تقویت می‌کنند. از آنجایی که پدال یکی از مهم‌ترین قسمت‌های پیانو محسوب می‌شود و تاثیر زیادی بر روی نواختن صدای این ساز دارد، نمی‌توان پیانویی پیدا کرد که فاقد پدال باشد.

2

پدال‌ها در واقع اهرم‌هایی هستند که به نوازنده کمک می‌کنند تا کیفیت صدای ساز خود را تحت کنترل داشته باشند. همچنین نوازنده با کمک همین پدال‌ها می‌تواند صدای پیانو خود را کاهش دهد. استفاده صحیح و به موقع از پدال کمی برای نوازندگان سخت است؛ زیرا استفاده همزمان از دست و پاها به هنگام نواختن پیانو مسئله پیچیده‌ای خواهد بود که هر کسی از پس آن برنمی‌آید.

در صورتی که پیانو آکوستیک فاقد پدال دمپر بود، صدای سیم‌های درونی پیانو هرگز خفه نمی‌شد و در نتیجه نوازنده برای اجرای قطعات موسیقی پیچیده به دردسر می‌افتاد. پس وجود پدال در پیانوهای آکوستیک نه تنها کمک بزرگی محسوب می‌شود، بلکه تا حد زیادی الزامی خواهد بود.

کاربرد پدال در پیانو آکوستیک

 

وجود پدال در پیانوهای آکوستیک به نوازنده کمک می‌کند تا در تولید صداها موفق‌تر باشد. به عبارت دیگر پدال حاضر در پیانو آکوستیک انتخاب‌های زیادی را برای نوازنده به وجود می‌آورد تا بتواند صداهای بیشتری ایجاد کند. البته که یاد گرفتن نحوه استفاده درست و به موقع از پدال در پیانوهای آکوستیک کمی سخت و پیچیده است.

در صورتی که بتوانید با کاربرد این نوع پدال‌ها آشنا شوید، به طور حتم کیفیت صدای پیانو شما بهتر و بیشتر می‌شود. به زبان ساده اگر صدای پیانو خود را قبل از استفاده از پدال با صدای آن بعد از استفاده از پدال مقایسه کنید، به طور حتم متوجه تفاوت بزرگی می‌شوید. تاثیر استفاده درست و به موقع از پدال بسیار قابل توجه و چشمگیر است و نمی‌توان آن را دست کم گرفت.

بدین ترتیب اگر قصد دارید به نوازنده‌ای حرفه‌ای در حوزه این ساز تبدیل شوید، باید آموزش‌های مربوط به استفاده از پدال را جدی بگیرید و در تمام کلاس‌های یادگیری خود شرکت کنید. از دیگر مزایای پدال در پیانوهای آکوستیک پایدارتر و نرم‌تر شدن صدا است. در نهایت اینکه شما با کمک پدال پیانو آکوستیک خود می‌توانید یک قطعه موسیقی زیبا و خاص بنوازید.

برای اینکه بتوانید از تمام امکانات پدال‌ پیانو بهره‌مند شده و از نحوه صحیح استفاده از آن آگاه شوید باید به طور کامل پیانو آکوستیک را بشناسید و با تمام قطعات آن آشنا شوید. پدال‌ها شرایطی ایجاد می‌کنند تا نت‌ها مدتی پس از پخش شدن نیز همچنان صدا داشته باشند. پدال به ملایم‌تر شدن صدای نت‌های پیانوهای آکوستیک نیز کمک می‌کند.

انواع پدال در پیانو آکوستیک

3

با توجه به تحقیقات به دست آمده، پیانوهای آکوستیک دارای 3 پدال هستند که هر یک از آن‌ها کارایی مخصوص به خود را دارد. یکی از دلایل مربوط به تفاوت صدای پیانو دیجیتال و آکوستیک وجود پدال در این 2 مدل پیانو است. در بخش‌های بعدی 3 پدال کاربردی و قابل استفاده در پیانو آکوستیک را به طور مفصل برای شما شرح می‌دهیم.

پدال اول یا پدال ساستین (sustain)

نام دیگر این پدال، دمپر است. در بخش قبلی نیز ذکر کردیم که به هنگام نواختن پیانو، اگر پدال دمپر وجود نداشت، صدای سیم‌ها از بین نمی‌رفت و کیفیت نت موسیقی فرد نوازنده کاهش پیدا می‌کرد. تا زمانی که دست خود را بر روی کلاویه قرار دهید، دمپر نیز عقب می‌ماند و بعد از اینکه انگشتتان را از روی کلاویه بردارید، دمپر به سمت سیم‌ها می‌رود و صدای آن‌ها را خفه می‌کند.

 اگر می‌خواهید به هنگام نوازندگی بعد از برداشتن انگشت از روی کلاویه‌ها همچنان صدای سیم به گوش برسد باید از پدال ساستین یا دمپر استفاده کنید. اگر این پدال را نگه‌دارید سیم‌ها آزاد و رها صدا ایجاد می‌کنند. فراموش نکنید استفاده از پدال دمپر اصول خاصی دارد که بهتر است در کلاس‌های حضوری افراد متخصص شرکت کنید تا بتوانید با اصول آن آشنا شوید.

برای استفاده صحیح از این پدال باید پای خود را همانند یک اهرم در نظر بگیرید و پاشنه پایتان را بر روی زمین قرار دهید. در حالی که نوک پای شما بر روی پدال دمپر قرار دارد. توصیه می‌کنیم پدال دمپر را همانند یک توپ در نظر بگیرید و آن را فشار دهید. بهتر است پای خود را به طور دائم بر روی پدال دمپر قرار دهید تا در صورت نیاز بلافاصله بتوانید از آن استفاده کنید.

پدال دوم  (sostenuto)

با فعال کردن این پدال، یک پد بر روی چکش‌ها قرار می‌گیرد و چکش و پد در ابتدا به یکدیگر برخورد می‌کنند. در ادامه نیز این قطعات به سیم برخورد خواهند کرد و در نتیجه صدای پیانو کاهش می‌یابد. از این پدال بیشتر به هنگام تمرین کردن استفاده می‌شود؛ زیرا در این صورت سایر افراد از صدای پیانو اذیت نمی‌شوند.

این پدال به نوازنده کمک می‌کند تا اثر صدای پیانو خود را طولانی‌تر کند. در واقع هر صدایی که نوازنده به وجود آورد با کمک این پدال کش‌دار می‌شود. برای استفاده راحت‌تر از این پدال می‌توانید آن را به سمت چپ قفل کنید، بنابراین لازم نیست به طور دائم این پدال را با پای خود نگه‌دارید.

پدال سوم یا پدال سافت (soft)

 این پدال فاصله بین چکش‌ها و سیم‌ها را کاهش می‌دهد. بنابراین چکش‌ها و سیم‌ها در زمان کمتری به یکدیگر برخورد می‌کنند. در ضمن با کمک این پدال، وزن کلاویه‌ها نیز سبک‌تر می‌شود. سومین پدال حاضر و فعال در پیانوهای آکوستیک همین پدال است که با نگه‌داشتن آن چکش‌های پیانو بیشتر از حالت عادی به سیم‌ها نزدیک می‌شوند.

می‌توان گفت با استفاده از این پدال فاصله میان چکش‌ها و سیم‌های پیانو کاهش می‌یابد و در نهایت صدای ایجاد شده توسط این پدال نرم یا سافت خواهد بود. البته از نام این پدال می‌توان نتیجه گرفت که صدای ایجاد شده توسط آن نرم و گوش‌نواز است.

سخن پایانی

قبل از اینکه برای خرید پیانو آکوستیک دست به کار شوید، توصیه می‌کنیم از کارایی پدال یا سایر اجزای آن آگاه شوید یا در کلاس‌های مربوط به یادگیری نحوه استفاده از پدال شرکت کنید. اگر شما بتوانید از پدال پیانوهای آکوستیک به خوبی استفاده کنید، به طور حتم صدای پیانو شما بسیار گوش‌نواز و دلچسب می‌شود.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار