گوناگون

اسراری از مجسمه های غول پیکر بودا در غارهای باستانی چین+ تصاویر

اسراری از مجسمه های غول پیکر بودا در  غارهای باستانی چین+ تصاویر

غارهای یونگانگ در سال ۲۰۰۱ به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد

به گزارش پارسینه به نقل از ancient origins، تاریخ چین باستان پر از اقوام، فرهنگ ها و مذاهب مختلف است. اما بوداییسم در چین ریشه های عمیق و گسترده ای دارد و در طول قرن ها، بسیاری از نقاط دیدنی معروف و قابل تشخیص را در سراسر چین بر جای گذاشته است. در میان مهمترین این بناهای دیدنی، غارهای یونگانگ است، مجموعه ای از غارهای باستانی چین که مسحورکننده و الهام بخش هستند.

غارهای یونگانگ 

غارهای یونگانگ جزو میراث جهانی یونسکو هستند و در نزدیکی شهر داتونگ در استان شانشی چین واقع شده‌اند. آنها یکی از مشهورترین مجموعه غارهای معابد باستانی بودایی در چین هستند و شاهکار هنر غارهای اولیه بودایی چینی به حساب می آیند. ساخت غارهای باستانی چین در زمان سلسله «وی های» شمالی آغاز شد و آیین بودا به عنوان دین دولتی پذیرفته شد. این دین گسترده از طریق جاده معروف ابریشم که به عنوان یک ایالت باستانی مورد استفاده قرار می گرفت، وارد منطقه شد و از طریق آن تأثیرات فرهنگی رد و بدل می شد. امپراتور Xiaowen  در پی ایجاد بوداییسم به عنوان یک نیروی متحد کننده در میان امپراتوری چند قومیتی خود بود و از ساخت غارها به عنوان وسیله ای برای نشان دادن قدرت امپراتوری و ترویج آموزه های بودایی استفاده کرد. ساخت و ساز حدود ۵۰ سال ادامه یافت و هزاران صنعتگر در آن شرکت داشتند.

IMG_20231226_095943_221

غارهای باستانی چین نتیجه تلاش جمعی هنرمندان، صنعتگران و کارگران ماهر بودند. مجسمه ساز اصلی که مسئول مرحله اولیه ساخت و ساز بود راهبی به نام تان یائو بود. هویت دقیق این افراد تا حد زیادی در تاریخ گم شده است، اما مشارکت آنها اثری پاک نشدنی در هنر غارها بر جای گذاشت. ۵۳ غار بزرگ به همراه ۵۱۱۰۰ فرورفتگی در دیوار و همین تعداد مجسمه بودا نیز وجود دارد . علاوه بر این، ۱۱۰۰ غار دیگر نیز وجود دارد که جزئی محسوب می شوند. اندازه غارها متفاوت است و بزرگترین غارها به ارتفاع ۲۰ متر می رسد

 

شاهکار هنر صخره ای باستانی

غارهای یونگانگ تلفیقی از هنر گاندارای هند را که از طریق جاده ابریشم وارد شده و سنت‌های هنری محلی چین را به نمایش می‌گذارند. مجسمه ها سطح بالایی از هنر را نشان می دهند که با جزئیات پیچیده، ویژگی های بیانی و حالت های پویا مشخص می شود. علاوه بر این، این غارها نشان دهنده دوره مهمی در توسعه هنر بودایی در چین هستند و ارزش فرهنگی و تاریخی قابل توجهی دارند. آنها بینشی در مورد گسترش بوداییسم در این منطقه از آسیا و تبادلات فرهنگی بین تمدن های مختلف در امتداد جاده ابریشم ارائه می کنند.

IMG_20231226_095953_634

در طول تاریخ، غارهای یونگانگ به عنوان مرکز مهمی برای عبادت، مدیتیشن و مراسم مذهبی بودایی بوده است. غارها به عنوان فضاهای مقدسی تلقی می شدند که مؤمنان می توانستند با خدا ارتباط برقرار کنند و به دنبال روشنگری معنوی باشند . مجسمه ها و کنده کاری های پیچیده، خدایان بودایی مختلف، و صحنه هایی از متون مقدس بودایی را به تصویر می کشیدند که آموزه ها و آرمان های بوداییسم را هم به راهبان و هم به مردم عادی منتقل می کرد. سبک هنری منحصر به فرد غارها به نقطه پایه ای برای معابد و مجسمه های غارهای بعدی در سراسر کشور چین تبدیل شد.

در طول قرن ها، غارهای یونگانگ - متأسفانه - با تخریب طبیعی، هوازدگی و آسیب های مربوط به انسان مواجه شدند. در طول سلسله چینگ، این غارها توسط محققان و کاوشگران "دوباره" کشف شد که اهمیت تاریخی و هنری آنها را تشخیص دادند. در دوران مدرن، تلاش‌های گسترده‌ای برای حفظ و بازسازی و حفاظت از غارها انجام شده است. این سایت باستانی به اقدامات حفاظتی مانند پناهگاه های صخره ای و سیستم های مدیریت بازدیدکنندگان مجهز شده است تا مجسمه ها را از تخریب بیشتر محافظت کند.

IMG_20231226_095938_295

غارهای یونگانگ در سال ۲۰۰۱ به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد. آنها به دلیل ارزش جهانی برجسته، اهمیت فرهنگی و برتری هنری خود شناخته می شوند. یک نگاه اجمالی به این مجسمه های شگفت انگیز باستانی می تواند به سرعت به شما بگوید که اهمیت آنها باورنکردنی است.

 

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار