گوناگون

رهبران مبارزه با شوروی در افغانستان+عکس

رهبران مبارزه با شوروی در افغانستان+عکس

برهان‌الدین ربانی ( ۱۳۱۹ در فیض‌آباد – ۱۳۹۰ ) سیاست‌مدار تاجیک تبار افغان، یکی از رهبران مجاهدین، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، نماینده مجلس نمایندگان از ولایت بدخشان در مجلس پانزدهم نمایندگان و نهمین رئیس‌جمهور افغانستان بود. وی در یک حمله انتحاری در خانه‌اش در محله وزیر اکبرخان کابل کشته شد. ربانی و شاه مسعود، دو رهبر مطرح مبارزه با شوروی در افغانستان بودند.

به گزارش پارسینه و به نقل از انتخاب: برهان‌الدین ربانی ( ۱۳۱۹ در فیض‌آباد – ۱۳۹۰ ) سیاست‌مدار تاجیک تبار افغان، یکی از رهبران مجاهدین، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، نماینده مجلس نمایندگان از ولایت بدخشان در مجلس پانزدهم نمایندگان و نهمین رئیس‌جمهور افغانستان بود. وی در یک حمله انتحاری در خانه‌اش در محله وزیر اکبرخان کابل کشته شد. ربانی و شاه مسعود، دو رهبر مطرح مبارزه با شوروی در افغانستان بودند.

photo_2024-03-27_21-04-24

جنگ شوروی - افغانستان به ۹ سال  حضور و درگیری ارتش اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان برای پشتیبانی از دولت کمونیست جمهوری دموکراتیک افغانستان در مقابل نیروهای مجاهدین افغانستان و داوطلبان خارجی عرب در این کشور گفته می‌شود. در ۶ جدی/دی ۱۳۵۸ش به فرمان لئونید برژنف رهبر شوروی، سپاه چهلم این کشور از طریق مرزهای شمالی وارد افغانستان شد و در دوران میخائیل گورباچف آخرین رهبر شوروی و براساس توافق ژنو  عقب‌نشینی نیروهای شوروی در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۷ آغاز و آخرین گروه در ۲۶ بهمن ۱۳۶۷  از افغانستان خارج شدند. این جنگ بیش از یک میلیون کشته و نزدیک به پنج میلیون مهاجر و آواره بر جای گذاشت. 

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار