گوناگون

نگرانی سازمان ملل از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه

نگرانی سازمان ملل از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه

«استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد در واکنش به حمله هوایی ارتش رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در مجاورت سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر دمشق سوریه ابراز نگرانی کرد.

به گزارش پارسینه و به نقل از ایرنا؛ «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی برابر با اول آوریل ۲۰۲۴ و ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق گفت: «ما گزارش ها را دیده ایم. ما بسیار نگران چنین گزارش هایی هستیم. منتظر دریافت اطلاعات بیشتر هستیم».

سخنگوی سازمان ملل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این حمله نقض حاکمیت دو کشور محسوب می شود؟ پاسخ داد: ما هنوز گزارش کامل دریافت نکرده ایم، زمانی که اطلاعات کامل شوند، پاسخ  خواهیم داد.

دوجاریک همچنین در پاسخ به سوال دیگری افزود: ما پیش از این شاهد حملات در سوریه بوده ایم‌ که منجر به کشته شدن غیر نظامیان شده است و ما همه این حملات را محکوم می کنیم. اما در مورد حمله امروز زمانی اظهار نظر خواهیم کرد که واقعیت ها را بدست آوریم.

رسانه های دولتی سوریه عصر امروز از حمله هوایی ارتش رژیم اسرائیل از سمت منطقه جولان اشغالی به کنسولگری ایران در مجاورت سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر دمشق خبر دادند.

خبرگزاری سوریه به نقل از یک منبع نظامی این کشور اعلام کرد: در این حمله، ساختمان کنسولگری ایران در دمشق به طور کامل تخریب شد و همه کسانی که در داخل آن بوده اند، شهید یا زخمی شده اند و کار تخلیه پیکرهای شهدا و امداد رسانی به زخمی ها و آواربرداری در حال انجام است.

خبرنگار شبکه خبری العالم نیز گفت که در این حمله، ساختمان کنسولگری و اقامتگاه سفیر ایران در مجاورت سفارت به طور کامل تخریب شده اما اعضای نمایندگی دیپلماتیک ایران در صحت و سلامت هستند.

فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه دوشنبه شب با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران گفت: ما این حمله پلید تروریستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را که به شهادت شماری از بی گناهان منجر شد، محکوم می کنیم.

وی افزود: رژیم صهیونیستی هرگز نخواهد توانست به روابط سوریه و جمهوری اسلامی ایران خللی وارد کند.

در پی این حمله، فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تماس گرفت و دو وزیر در این تماس تلفنی ابعاد مختلف این جنایت را بررسی کردند.

وزیر امور خارجه سوریه در این گفت‌وگو حملات جنایتکارانه رژیم اسرائیل را با شدیدترین لحن محکوم کرد و آن را نقض فاحش مقررات بین‌المللی بویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین دانست.

امیرعبداللهیان نیز با قدردانی  از حضور وزیر خارجه سوریه در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، گفت: نتانیاهو بدلیل شکست‌های پی در پی رژیم اسراییل در غزه و دست نیافتن به اهداف جاه طلبانه صهیونیست‌ها، تعادل روانی خود را کاملا از دست داده است.

امیرعبداللهیان حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را عبور از همه تعهدات و کنوانسیون های بین المللی دانست و مسئولیت عواقب این اقدام را متوجه رژیم صهیونیستی دانست و بر ضرورت واکنش جدی جامعه جهانی نسبت به این گونه اقدامات جنایتکارانه تاکید کرد.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار