گوناگون

رسوایی دزدی سیاستمدار زن ایرانی - نیوزلندی

رسوایی دزدی سیاستمدار زن ایرانی - نیوزلندی

اتهام دزدی 15هزار دلاری و دستگیری 4 ایرانی خبرساز شده است.

پارسینه: در چند روز گذشته نام پنج ایرانی در رسانه‌های بین‌المللی با جرایم مختلف گره خورده است. اولی مربوط به گلریز قهرمان، نماینده ایرانی پارلمان نیوزیلند است که بعد از اینکه به دزدی از یک بوتیک لباس متهم شد، از مسئولیت‌های خود کناره‌گیری کرد. خبر دوم هم مربوط به دستگیری چهار ایرانی متهم مالی در استانبول است که ایران برایشان اعلان قرمز صادر کرده بود. در ادامه ماجرای هر کدام از آن‌ها را توضیح داده‌ایم.

 

یک: گلریز قهرمان، نماینده ایرانی- نیوزیلندی پارلمان این کشور بعد از اینکه روزهای گذشته به دزدی از یک بوتیک لباس لوکس متهم شد از مسئولیت‌های خود کناره‌گیری کرد. قهرمان از اعضای حزب سبز یکی از احزاب چپ‌گرای مجلس نمایندگان نیوزیلند بوده و حالا جواب هیچ‌یک از خبرنگاران را درباره این اتهامات نمی‌دهد.

 

در آخر هفته‌ای که گذشت رسانه‌های نیوزیلند جزئیاتی درباره اتهامات خانم قهرمان و کناره‌گیری او از تمام مسئولیت‌هایش در پارلمان نوشتند. طبق این گزارشات تا به امروز دو اتهام دزدی از یک فروشگاه مربوط به این نماینده 43ساله مطرح شده است. اتهام اول مربوط به بیست‌وسوم دسامبر و ایام جشن کریسمس است.

 

طبق ادعاهای مطرح شده از منابع ناشناس، قهرمان در این روز به بوتیک «اسکاتیز» در اوکلند که یک فروشگاه لوکس لباس از برندهای خاص است می‌رود و نزدیک به ارزش 15هزار دلار از این فروشگاه جنس برمی‌دارد. گفته شده کارمندان این بوتیک سعی کردند جلوی قهرمان را بگیرند تا بدون پرداخت از مغازه بیرون نرود اما موفق نمی‌شوند.

 

همچنین او از باز کردن و نشان دادن محتویات داخل کیف خود امتناع کرده و چندین جنس را که در کیف خود جا داده بوده با خود برده است. با این حال گفته شده چند ساعت بعد فردی ناشناس لباس‌ها را به مغازه پس آورده است. بعد از روشن شدن این اتهام مشخص شد اتهام یک دزدی دیگر هم از سمت قهرمان مطرح شده.

 

ادعا می‌شود که این دزدی هم از همین بوتیک بوده و هفته‌ها پیش از اتهام اول رخ داده است. در حال حاضر پلیس در حال پیگیری این پرونده است اما مسئولان بوتیک، پلیس و اعضای حزب سبز توضیحات بیشتری نداده‌اند. سخنگوی حزب سبز روز چهارشنبه اعلام کرد که حزب از اتهامات مطرح شده باخبر است و تا زمانی که این موضوع حل نشود قهرمان از تمام مسئولیت‌هایش کناره‌گیری می‌کند.   

 

در سال 2017 قهرمان اولین پناهنده‌ای شد که توانست در پارلمان نیوزیلند به عنوان نماینده انتخاب شود. او هفتمین نماینده برتر حزب سبز در فهرست پارلمانی است و پیش از این پرونده عدالت این حزب را در اختیار داشت.

 

او همچنین اخیرا به جنایات اسرائیل در برابر غزه هم به عنوان سخنگوی حقوق بشر این حزب واکنش نشان داده بود. این نماینده همچنین مرداد ماه سال 1402 در جلسه چند پارلمانی این کشور با سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیوزیلند درباره اعتراضات سال گذشته به مجادله پرداخته بود. 

 

قهرمان که در تربت حیدریه مشهد به دنیا آمده، بعد از پایان جنگ  ایران و عراق در 9سالگی به همراه خانواده به نیوزیلند پناهنده شد. آن‌ها اول به مالزی پرواز کردند و از آنجا به فیجی رفتند و در نهایت به اوکلند نیوزیلند رسیدند. پدر او در ایران کارمند کشاورزی و مادرش فارغ‌التحصیل روانشناسی کودک بود.

 

گلریز قهرمان مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه اوکلند گرفت و برای کارشناسی ارشد رشته حقوق بشر بین‌الملل به دانشگاه آکسفورد رفت. او در ابتدا به عنوان وکیل جنایی در نیوزیلند آغاز به کار کرد و بعدها مدتی به عنوان وکیل سازمان ملل متحد در پرونده‌های مربوط به دادگاه بین‌المللی کیفری برای رواندا و کامبوج فعالیت کرد. او همچنین در سال 2020 اعلام کرده بود که به بیماری ام‌اس مبتلا شده است. 

 

 

منبع: هفت صبح

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار