گوناگون

ترامپ یا بایدن؛ برای ایران کدامیک بهتر است؟+ فیلم

ترامپ یا بایدن؛ برای ایران کدامیک بهتر است؟+ فیلم

8 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همه نگاه‌ها به این رقابت‌ها دوخته شده است. شاید گستردگی توجه به این انتخابات هم به جایگاه بین‌المللی این کشور بازمی‌گردد و هم به تقسیم آمریکا به دو دنیای متفاوت.

به گزارش پارسینه و به نقل از اکو ایران؛ در یکی بایدن که خواستار تداوم نقش بین المللی آمریکاست البته با جرح و تعدیلات و بازخوانی متناسب با واقعیت‌های جدید و دنیای دیگر هم از آن ترامپ است که بدبینی بخش بزرگی از جامعه آمریکا را نسبت به تقش بین المللی کشورشان نمایندگی می‌کند. این دقیقا برخلاف روند انتخابات‌های پیش از ۲۰۱۶ است که حداقل دو حزب بزرگ بر سر نقش‌های جهانی ایالات متحده اجماع نظر داشتند.

همین مساله باعث شده است که متحدان از ایجاد نوسانات شدید در سیاست خارجی آمریکا در صورت پیروزی ترامپ نگران باشند و رقبا نیز با اشتیاق خبر پیشتازی پرزیدنت سابق را رصد می‌کنند.

دکتر سید محمد کاظم سجادپور استاد دانشکده روابط بین الملل معتقد است که با توجه به شخصیت و تیپ رفتاری ترامپ، غیر قابل پیش بینی بودن می‌تواند دوباره به سیاست خارجی آمریکا بازگردد و تحمل این مساله برای متحدان واشنگتن بسیار دشوار است.

سجادپور در عین حال معتقد است که ادامه ریاست جمهوری بایدن می‌تواند او را به سمت مصالحه دیگر با ایران سوق دهد چرا که او در دور پایانی ریاست جمهوری‌اش از ماجراجویی حذر خواهد کرد و به جای آن ترجیح می‌دهد از خود میراثی بر جای بگذارد که شاید این میراث حل مساله ایران باشد اما ترامپ نیز معامله گر است و در دور نخست ریاست جمهوری‌اش به‌وضوح این مساله را در قبال ایران به نمایش گذاشت اما غیر قابل پیش بینی و پوپولیست بودن باعث می‌شود او به رییس جمهوری خطرزا برای ایران تبدیل شود.

سجادپور به تصمیم سازان ایرانی توصیه کرد که به عایق سازی سیاست داخلی در برابر سیاست بین‌‌الملل بپردازند تا حتی با پیروزی ترامپ در نوامبر 2024 تکانه‌ای متوجه عناصر و مولفه‌های اقتصادی و امنیت ملی ایران نشود.

 

حجم ویدیو: 8.52M | مدت زمان ویدیو: 00:01:21 دانلود ویدیو

ارسال نظر

  • خوزستان

    کفتار با سگ وحشی هیچ فرقی ندارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار