گوناگون

ماجرای هدیه‌ی نیم میلیارد دلاری امیر قطر به رئیس جمهور ترکیه

 ماجرای هدیه‌ی نیم میلیارد دلاری امیر قطر به رئیس جمهور ترکیه

امیر قطر برای هدیه‌ی خود، مدرن‌ترین و بزرگ‌ترین هواپیمای جت شخصی کشور خودش را انتخاب کرده است.

پس از این که خانواده‌ی سلطنتی قطر، یکی از دو هواپیمای ۷۴۷ وی‌آی‌پی خود را برای فروش گذاشتند، ناگهان تصمیم گرفتند که آن را به عنوان هدیه به دولت ترکیه هدیه کنند و این خبر هم توسط رسانه‌های ترکیه اعلام شد. ظاهرا بوئینگ لوکس ۷۴۷ وی‌آی‌پی قطر( 747-8 VQ-BSK) در حال حاضر به عنوان بخشی از ناوگان هوایی وی‌آی‌پی ترکیه جهت تردد هوایی در اختیار رئیس جمهور ترکیه قرار دارد.

هنگامی که دولت قطر با گروهی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس به سرکردگی دولت عربستان سعودی دچار کشمکش شده بود دولت ترکیه با اعزام گروه‌های نظامی به کمک دولت قطر شتافت. امیر قطر از جانب کشور خود به پاس حمایت‌های دولت ترکیه، در زمان بحران اقتصادی شدید کشور ترکیه با سرمایه‌گذاری در این کشور به یاری رئیس جمهور آن رجب طیب اردوغان شتافت و اکنون نیز با اهداء این هواپیما باعث شد که اردوغان در صدر رهبران و پادشاهان لوکس جهان قرار بگیرد.

این هواپیما در سال ۲۰۱۲ تحویل دولت قطر داده شد اما به دلیل تکنولوژی پیشرفته‌ای که در آن بکار گرفته شده بود تا سال ۲۰۱۵ مورد بهره برداری قرار نگرفت و اخیراً بدون این که قیمتی برای آن مشخص شود به فروش گذاشته شد اما چه کسی می‌توانست متصور شود که در نهایت ارزشی معادل نیم میلیارد دلار برای آن در نظر گرفته شود، قیمتی که موجب شگفتی همگان شد. هواپیمای جت شخصی دارای مجوز نصب ۴۶۷ صندلی مسافربری است که البته ۷۶ صندلی مسافربری بانضمام ۱۸ صندلی مخصوص کارکنان در آن تعبیه شده است. بخش داخلی بالایی این هواپیما همچون هتل لوکسی می‌ماند که دارای ۷ اتاق خواب و دو اتاق جلسه است، همچنین دارای چندین اتاق نشیمن است که از آن جمله می‌توان به اتاق طبقه بالایی آن اشاره کرد.

هر ساعت پرواز با آن مستلزم صرف هزینه‌ای معادل ۱۸۰۰۰۰ دلار است که از محل مالیات تامین می‌شود که معادل با هزینه‌ای است که به طور مثال نیروی هوایی آمریکا جهت پرواز رئیس جمهور با هواپیمای  ۷۴۷ مشابه متحمل می‌شود.

 

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار