گوناگون

سخنان تحریک آمیز نخست وزیر اقلیم کردستان نسبت به ایران

سخنان تحریک آمیز نخست وزیر اقلیم کردستان نسبت به ایران

نخست وزیر اقلیم کردستان در مصاحبه با کانال NBC آمریکا اعلام کرد ماهیت تهدیدات تغییر پیدا کرده‌اند باور ما این است که ما نیازمند همکاریهای بیشتر از نظر نظامی و اقتصادی و سیاسی هستیم زیرا بحرانها و تهدیداتی که اکنون با آن روبرو هستیم با آنچه که در مقابله با داعش همراه با نیروهای ائتلاف با آن مواجه بودیم متفاوت است بنابراین انتظار همکاری بیشتری از سوی آمریکا در این زمینه داریم.

به گزارش پارسینه و به نقل از بولتن نیوز، مسرور بارزانی نخست وزیر دولت اقلیم کردستان در گفتگو با شبکه NBC اعلام کرد نیاز به همکاریهای بیشتری از سوی آمریکای یها داریم منظور ما نیاز به حضور بیشتر سربازان آمریکایی نیست خیر، ما نیاز به توان نظامی بیشتری داریم تا توان نظامی نیروهای پیشمرگه به سطحی برسد که نه تنها قادر به دفاع از خود و مردم خویش باشیم بلکه از همه کسانی که در اقلیم کردستان حضور دارند نیز دفاع کنیم.

به گزارش کردپرس، بارزانی در مصاحبه اختصاصی با NBC که همزمان با حمله پهبادی آمریکا در بغداد و کشته شدن دو تن از فرماندهان حشدالشعبی بود، افزود مهم نیست چه کسی در پشت این اقدام تروریستی است ما باید با خود تروریسم مقابله کنیم برخی از سیاستمداران بغداد خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق و پایان ماموریت نظامی آنها از این کشور هستند.

وی افزود: شیوه تهدیدات و خطرات بر علیه عراق تغییر یافته‌اند ما نیاز به همکاری بیشتر و حضور آمریکاییها و نیروهای ائتلاف داریم.

وی تصریح کرد: ماهیت تهدیدات تغییر یافته‌اند نیاز به همکاری بیشتری از سوی آمریکاییها و نیروی ائتلاف از نظرنظامی، اقتصادی و سیاسی داریم زیرا بحرانهایی که اکنون با آنها مواجه هستیم با آنچه که در مقابله با داعش همراه نیروهای ائتلاف با آن روبرو بودیم متفاوت است انتظار همکاری و کمکهای بیشتری از آمریکاییها داریم این نیروها به ما می‌گویند می‌خواهند که ما یک کردستان قدرتمندی باشیم اما چگونه؟ یعنی باید از نظر توان نظامی اقتصادی و سیاسی قدرتمند باشیم تا بتوانیم در مقابله با تهدیدات از خود محافظت کنیم.

مسرور بارازنی در ادامه سخنان خود اشاره کرد همانطور که می‌دانید اخیرا مورد حملات پهبادی و موشکی قرار گرفتیم اما قادر به دفاع و حفاظت از خود نیستیم وقتی می‌گوییم نیازمند کمکهای نظامی آمریکاییها هستیم منظور ما این نیست که تعداد سربازان این کشور در عراق افزایش یابند بلکه منظور ما بالا بردن توان نظامی پیشمرگه است تا به جایی برسد که نه تنها از خود و ملت خویش دفاع کنیم بلکه بتوانیم از کسانی هم که در اقلی کردستان هستند محافظت کنیم.

مسرور بارزانی در خصوص توقف صادرات نفت اقلیم کردستان گفت: این امر همراه با عدم ارسال بودجه اقلیم کردستان باعث بروز دشواری و مشکلات عدیده‌ای برای مردم اقلیم کردستان شده است و کمپانیهای خارجی را نیز که در اقلیم کردستان سرمایه گذاری کرده‌اند چار مشکل کرده است اما نخست وزیر عراق محمد شیاع سودانی در این باره حسن نیت از خود نشان داده است امیدواریم مشکلات برطرف شوند.

افزایش حملات پهبادی و موشکی نشانه روشنی است، جنگ جدیدی در منطقه آغاز شده است اقلیم کردستان نیز از آتش این جنگ درامان نیست اگرچه اقلیم کردستان هیچگاه محلی برای تهدیدی برعلیه کشورهای همسایه نبوده است بلکه در همه حال عامل ثبات در منطقه بوده است.

در این باره نخست وزیر دولت اقلیم کردستان اعلام کرد ما به خوبی از تعریف تروریسم آگاه هستیم مهم نیست چه کسی در پس این اقدامات است ما باید از بروز اعمال تروریستی جلوگیری و با آن مقابله کنیم نه این که در پشت این اقدامات قرار بگیریم این نظر من در خصوص هماهنگی‌ها و همکاریهایی که با آمرکاییها و نیروهای ائتلافمان داریم، است. برای همین مطمئنا نیاز به همکاریهای بیشتر آمریکاییها داریم بدون حمایت آنها انجام این امر بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

وی همچنین افزود: ما همیشه در خط مقدم مبارزه با تروریسم بوده‌ایم، ما به عنوان دوست و متحد باید این ظرفیتها را دارا باشیم به این منظور به حمایت آمریکا نیاز داریم. ارتش آمریکا در جنگ با داعش بسیار از عراق حمایت کرده است بنابراین حضور آنها در اقلیم کردستان الزامی است ما هیچگاه خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق نبوده‌ایم.

در ماه دسامبر سال گذشته کنگره آمریکا بودجه دفاعی سال ۲۰۲۴ را تصویب کرد و جو بایدن رئیس جمهور این کشور نیز آن را تایید و امضاء کرد در این قانون یک بند به استقرار سیستم دفاع موشکی در اقلیم کردستان اختصاص داده شده است که باید وزیر دفاع با همکاری وزیر امور خارجه آمریکا  از تاریخ ۱ فوریه سال جاری به مدت ۹۰ روز تنظیم یک طرح عملیاتی را برای استقرار سامانه دفاع هوایی و ارائه تسلیحات نظامی و آموزش نیروهای پیشمرگه و عراقی، آغاز کنند.

 

ارسال نظر

  • شیرین صفوی

    تو شیر نفت عراق رو باز کن به سمت آمریکا و زر مفت نزن و خفه شو !!! بلای جمهوری اسلامی ایران و ایرانی وطن پرست بخوره تو سرت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار