گوناگون

افشای جزئیات طرح پاریس برای آتش‌بس در غزه

افشای جزئیات طرح پاریس برای آتش‌بس در غزه

یک رسانه معتبر عربی در گزارشی جزئیات مربوط به چارچوب مذاکرات درباره طرح فرانسه برای آتش‌بس در غزه را فاش و اعلام کرد که مقاومت فلسطین همچنان به شروط قبلی خود در زمینه تبادل اسرا پایبند بوده و به راحتی کارت «اسرای اسرائیلی» را از دست نمی‌دهد.

پارسینه: روز یکشنبه هفته جاری مذاکره‌کنندگان آمریکایی، صهیونیستی، مصری و قطری در پاریس بر سر چارچوبی برای توقف جنگ و آزادی سایر اسرای اسرائیلی نزد مقاومت فلسطین به توافق رسیدند. طرحی که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای قطری خود در واشنگتن آن را «قوی و قانع کننده» توصیف کرده است.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در واکنش به این طرح اعلام کرد که درحال بررسی این پیشنهاد هستیم و مجددا تاکید می‌کنیم که اولویت حماس توقف جنگ و خروج تمامی نظامیان اسرائیلی از غزه است.

در همین زمینه روزنامه لبنانی الاخبار امروز چهارشنبه با جمع‌آوری اطلاعات از منابع مربوطه، چارچوب کلی مذاکراتی که قبل از تصویب طرح پاریس و ارسال آن به گروه‌های مقاومت تدوین شده بود را در قالب یک گزارش ارائه داده که به شرح زیر است:

اول: در چارچوب کلی

-تاکید بر لزوم تعهد همه طرف‌ها به اصل معامله و عدم بسته شدن باب ارتباطات همانند گذشته. در این مرحله آمریکایی‌ها این موضوع را مطرح کردند که حماس در دوره گذشته در سایه تحولات میدانی تماس‌های غیرمستقیم را متوقف کرده بود.

-آمریکا موضع علنی خود را مبنی بر اینکه اسرائیل هرگز به اصل آتش‌بس پایبند نیست اعلام و در عین حال پیشنهاد داد که تلاش‌های جدی برای آتش‌بس طولانی تا رسیدن به توقف کامل عملیات‌های نظامی انجام شود.

-مصر در این مذاکرات بر موضع قبلی خود مبنی بر لزوم ارسال همه کمک‌های انباشته شده در منطقه العریش مصر به نوار غزه و همچنین ورود سایر کمک‌های انسانی از جانب کشورها و سازمان‌های امدادرسانی مختلف به این منطقه تاکید کرد. مصر همچنین پیشنهاد داد که ساز و کار جدیدی برای بازرسی کامیون‌های حامل کمک‌های انسانی به غزه ترسیم شود تا بازرسی آنها زمان زیادی طول نکشد و روزانه تعداد بیشتری از این کامیون‌ها وارد غزه گردد.

مصر همچنین از رژیم صهیونیستی خواست تا گذرگاه «کرم ابوسالم» را برای ورود کمک‌ها به نوار غزه باز کند؛ زیرا گذرگاه رفح به تنهایی قادر به انتقال همه کمک‌ها نیست. مصر همچنین آمادگی خود را برای تسهیل روند انتقال بیشترین تعداد مجروح از نوار غزه به مصر یا سایر کشورها اعلام کرد.

-توافق برای ادامه کار کمیته مربوطه حقوق بشری در نوار غزه که متشکل از نمایندگان سازمان ملل و طرف‌های مربوطه است و نیز تثبیت ماموریت صلیب سرخ در زمینه تبادل اسرا و بازداشت شدگان.

دوم: در چارچوب اجرایی

-توافق همه طرف‌ها برای اقدام به انجام عملیاتی جهت تحقق یک سری اهداف از جمله آزادی همه اسرای نظامی و غیرنظامی اسرائیلی و تحویل اجساد کشته شدگان این رژیم. در مقابل، تعداد زیادی از اسرا و بازداشت‌شدگان فلسطینی نیز از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد خواهند شد، اما این رژیم ایده آزادی همه اسرای فلسطینی را رد می‌کند و آن را غیرقابل اجرا می‌داند.

در طول اجرای توافق، امنیت در همه مناطق نوار غزه برقرار می‌گردد و مردم در سراسر این منطقه می‌توانند بدون مانع نظامی تردد کنند. همچنین سازمان‌های بین‌المللی باید اجازه ورود به تمام مناطق نوار غزه را داشته باشند تا بررسی‌هایی را برای تعیین نیازهای فوری انجام دهند. علاوه بر آن باید از توزیع کمک‌ها به تمام مناطق غزه اطمینان حاصل شود.

-انجام توافق در 3 مرحله؛ به طوری که مرحله اول شامل آزادی اسرای سالمند و زن و کودک اسرائیلی است که در معامله قبلی آزاد نشدند و تعداد آنها کمتر از 40 نفر است. آزادی این افراد مشروط به آزادی همه فلسطینی‌هایی است که بعد از 7 اکتبر 2023 (روز آغاز نبرد طوفان الاقصی) توسط نظامیان رژیم صهیونیستی بازداشت شدند و علاوه بر آن بازداشت شدگان بیمار و زن و کودک فلسطینی نیز باید آزاد شوند. همچنین مذاکرات در خصوص اینکه در ازای یک اسیر اسرائیلی 100 اسیر فلسطینی آزاد شود نیز همچنان ادامه دارد.

-آتش‌بسی آغاز خواهد شد که به مدت 6 هفته ادامه خواهد داشت و طی آن گروه‌های مقاومت فرصت دارند تا همه اسرای اسرائیلی را جمع‌آوری کنند. همچنین در این مدت عملیات‌های نظامی به طور کامل متوقف می‌شود. البته رژیم صهیونیستی توقف پروازها در مناطقی که نیروهای ارتش آن حضور دارند را رد کرد.

-مرحله دوم شامل آزادی زنان اسرائیلی است که در دوره خدمت نظامی خود به سر می‌برند و رژیم صهیونیستی می‌خواهد مرحله دوم شامل آزادی اسرای نظامی نیز شود و در مقابل، تعداد زیادی از بازداشت شدگان فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد خواهند شد. هنوز مشخص نیست که آزادی اسرا در این مرحله چگونه انجام خواهد شد.

اطلاعات نشان می‌دهد که مقاومت خواستار آزادی 150 اسیر فلسطینی در ازای آزادی هر اسیر زن اسرائیلی شده و علاوه بر آن تاکید کرد که تبادل اسرا به این شکل باید هم‌زمان باشد با ورود مقادیر زیادی از کمک‌ها به نوار غزه و فعال‌سازی مراکز بهداشتی و خدمات آب و غذا در سراسر غزه.

-آتش‌بس دوم نیز به مدت 6 هفته ادامه خواهد داشت که طی آن مقاومت فلسطین فرصت دارد اجساد کشته شدگان دشمن (اسرای کشته شده اسرائیلی) را جمع‌آوری کند؛ چه آنهایی که بعد از ورود به غزه بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داده‌اند و چه آنهایی که در خلال عملیات‌های نظامی جاری کشته شده‌اند. لازم به ذکر است که جنبش حماس به طرف‌های میانجی اطلاع داده که همه اسرای زنده یا مرده صهیونیستی در دست حماس یا جهاد اسلامی نیستند اما در هر صورت همه گروه‌هایی که شماری از اسرای اسرائیلی در دست آنها هستند آمادگی خود را برای همکاری جهت انجام این معامله اعلام کرده‌اند.

-بعد از آن وارد مرحله سوم می‌شویم که در آن اجساد کشته شدگان اسرائیلی در مقابل آزادی تعداد زیادی از بازداشت شدگان فلسطینی از زندان‌های دشمن، به رژیم اشغالگر تحویل داده می‌شود. در این مرحله همچنین اجساد شهدای فلسطینی که در حین بازداشت یا در درگیری‌ها در کرانه باختری و قدس اشغالی به شهادت رسیده بودند و همچنین اجساد رزمندگانی که در خلال عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر به شهادت رسیده و ارتش دشمن آنها را ربوده بود نیز به طرف فلسطینی تحویل داده می‌شود.

اما در شرایطی که مقاومت خواستار آزادی همه اسرای خود از زندان‌های دشمن است، آمریکا و حتی مصر و قطر معتقدند که این امر ممکن نیست.

سوم: در مقدمات چارچوب نهایی

-منابع آگاه از روند مذاکرات مذکور اعلام کردند که اختلاف بر سر درخواست مقاومت برای آتش بس کامل و خروج نیروهای اشغالگر از کل نوار غزه همچنان وجود دارد. با توجه به رد این اصل توسط اسرائیل و حمایت مستمر آمریکا از موضع تل آویو، میانجی‌ها (مصر و قطر) یک اصل پیشنهادی آمریکایی‌ها را مورد بررسی قرار دادند که طبق آن توقف عملیات‌های نظامی به مدت حدود 90 روز ادامه خواهد داشت و جنبه‌های زندگی در نوار غزه طی این مدت از سر گرفته می‌شود.

طبق این طرح پیشنهادی آمریکا، در سایه فضای مثبتی که بعد از تبادل اسرا انجام شده، میانجی‌ها فرصت دارند که آتش‌بس را طولانی‌تر کنند اما بدون آسیب رسیدن به وضعیت میدانی نوار غزه. در این میان برخی ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که ارتش اسرائیل قصد دارد از همه مناطقی که احساس می‌کند برای نیروهایش خطرناک است بیرون برود. آمریکایی‌ها برای اینکه طرف‌های میانجی را قانع کنند می‌گویند که اگر این توافق آتش‌بس موقت و تبادل اسرا موفقیت‌آمیز باشد، دیگر برای اسرائیل بسیار دشوار خواهد بود که همانند دوره قبل بخواهد جنگ را از سر بگیرد، درحال حاضر نیز اسرائیل قصد انتقال به مرحله‌ای را دارد که عملیات‌های شدید آن از جمله حملات هوایی را متوقف کند.

مقاومت فلسطین و کارت بزرگ «اسرای اسرائیلی»

از سوی دیگر در طرف مقاومت، پذیرش این شرایط آسان نیست و موضع نهایی آن در گرو رایزنی‌هایی است که در حال انجام می‌باشد. به ویژه اینکه مقاومت فلسطین خود را ملزم به از دست دادن یکی از مهمترین کارت‌های خود یعنی کارت اسرا بدون رسیدن به تضمین‌های واقعی در زمینه عدم ازسرگیری جنگ، نمی‌داند.

مقاومت به میانجی‌ها گفته که بعد از آزادی اسرا، رژیم صهیونیستی وحشی‌گری خود علیه غزه را شدیدتر خواهد کرد و دیگر هیچ عاملی جلوی آن را نمی‌گیرد؛ به ویژه اینکه با آزادی اسرای صهیونیست ، فشارهای داخلی علیه ارتش و کابینه رژیم اشغالگر کمتر می‌شود.

منابع آگاه مربوطه گزارش دادند که اکنون دور جدیدی از تماس‌ها در دو خط یعنی از یک طرف میان آمریکا و اسرائیل و از سوی دیگر میان میانجی‌های قطری و مصری با گروه‌های مقاومت فلسطین به ویژه حماس و جهاد اسلامی در جریان است.

منابع وابسته به این طرف‌های میانجی اعلام کردند که فشارهای آمریکا برای انجام این توافق به 3 دلیل است. اول اینکه ایالات متحده می‌خواهد از زیر بار فشار افکار عمومی جهان به دلیل جنگ ویرانگر علیه غزه نجات پیدا کند و هدف دوم واشنگتن هم این است که اسرائیل را از بار اسرایی که در غزه هستند خلاص کند.

به گفته این منابع، اما مهمترین انگیزه آمریکا در این زمینه، تلاش برای متوقف کردن عملیات‌های مقاومت در لبنان، سوریه، عراق و یمن ضد مواضع آمریکایی-صهیونیستی است؛ چرا که این گروه‌های مقاومت تاکید کرده‌اند تا زمان توقف تجاوزات علیه غزه، آنها عملیات‌های خود را ادامه خواهند داد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار