گوناگون

جنجال خبر افتتاح فروشگاه مشروبات الکلی در عربستان

جنجال خبر افتتاح فروشگاه مشروبات الکلی در عربستان

انتشار خبر افتتاح فروشگاه مشروبات الکلی در عربستان سعودی در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد.

به گزارش پارسینه و به نقل از اطلاعات آنلاین؛ خبرگزاری رویترز با استناد به یک سند موثق گزارش داد که عربستان سعودی در حال تغییر قوانین برای افتتاح اولین فروشگاه مشروبات الکلی در ریاض، پایتخت این کشور، برای دیپلمات‌ های غیر مسلمان است.

بر اساس سند مذکور، مشتریان باید از طریق یک برنامه تلفن همراه ثبت‌نام کنند و بعد از دریافت یک کد از وزارت امور خارجه می‌توانند سهمیه‌های ماهانه خود را از یک فروشگاه ویژه خریداری کنند.

در این سند آمده است که فروشگاه جدید در محله دیپلماتیک ریاض، محله‌ای که سفارت‌ها و دیپلمات‌ها در آن اقامت دارند، واقع شده است و خدماتش به غیر مسلمانان «محدود خواهد شد». انتظار می‌رود این فروشگاه در هفته‌های آینده افتتاح شود.

مشخص نیست که آیا سایر مهاجران غیرمسلمان نیز به محصولات این فروشگاه دسترسی خواهند داشت یا خیر. میلیون‌ها مهاجر در عربستان سعودی زندگی می‌کنند، هرچند بیشتر آن‌ها کارگران مسلمان آسیایی و مصری هستند.

عربستان سعودی قوانین سختگیرانه‌ای علیه نوشیدن مشروبات الکلی دارد که مجازات آن صدها ضربه شلاق، اخراج، جریمه نقدی یا حبس است و مهاجران نیز با خطر اخراج مواجه هستند. به عنوان بخشی از اصلاحات تازه محمد بن سلمان، شلاق تا حد زیادی با احکام زندان جایگزین شده است.

الکل تا پیش از این تنها از طریق پست دیپلماتیک یا در بازار سیاه در دسترس بوده است. دولت عربستان سعودی روز چهارشنبه گزارش‌های رسانه‌های دولتی مبنی بر اعمال محدودیت‌های جدید بر واردات الکل در محموله‌های دیپلماتیک را تایید کرد.

به گفته مقامات رسمی، مقررات جدید برای مقابله با تجارت غیرقانونی کالاها و محصولات الکلی دریافت‌شده توسط نمایندگی‌های دیپلماتیک وضع شده است. در این گزارش آمده است: «این روند جدید برای تضمین دسترسی همه دیپلمات‌های سفارتخانه‌های غیرمسلمان به این محصولات در سهمیه‌های مشخص وضع شده است.»

این بیانیه به فروشگاه ویژه الکل اشاره نکرد، با این حال گفت که چارچوب جدید به کنوانسیون‌های دیپلماتیک بین‌المللی احترام می‌گذارد.

قبل‌تر زمزمه طرحی برای فروش الکل در فروشگاه‌های معاف از گمرک در فرودگاه‌های عربستان سعودی مطرح شده بود، اما این تصمیم سرانجام به مرحله اجرا نرسید.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار