گوناگون

ایران از امروز به «بریکس» می‌پیوندد

ایران از امروز به «بریکس» می‌پیوندد

رییس دوره‌ای گروه «بریکس» اعلام کرد که عضویت رسمی ایران و چهار کشور دیگر در این گروه از امروز اول سال میلادی جدید آغاز می‌شود.

 «آنیل سوکلال» نماینده آفریقای جنوبی در گروه «بریکس» اعلام کرد که ۵ کشور ایران، عربستان سعودی، امارات، اتیوپی، و مصر از امروز اول ژانویه ۲۰۲۴ می‌پیوندند.

کشورهای گرروه بریکس که در ابتدا شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود، در ماه آگوست گذشته از شش کشور دیگر دعوت کرد تا به این گروه بپیوندند؛ گروهی که هدف آن مقابله با سلطه نظم جهانی به رهبری آمریکاست. روسیه گروه بریکس را در سال ۲۰۰۹ تأسیس کرد و در حال حاضر ۴۲ درصد از جمعیت جهان، ۳۰ درصد از جغرافیای جهانی و ۲۴ درصد از تولید اقتصادی جهانی را تشکیل می دهد.

پنج کشور جدید با شرکت در آخرین نشست بریکس در دوربانِ آفریقای جنوبی، در اوایل ماه جاری این دعوت را پذیرفتند و پیش‌بینی می‌شود که نمایندگان آنها در نشست بعدی بریکس در ۳۰ ژانویه در مسکو شرکت کنند.

با این حال، کشور آرژانتین پس از پیروزی خاویر مایلی، رییس‌جمهور راست‌گرا و افراطی در ماه گذشته، درخواست این کشور برای پیوستن به بریکس را لغو کرد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که بیش از ۳۰ کشور برای توسعه روابط با بریکس ابراز علاقه کرده اند.

 

منبع: مهر

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار