گوناگون

خبری خوش برای تقسیم دارایی متوفیان سهام عدالت

خبری خوش برای تقسیم دارایی متوفیان سهام عدالت

مدیر عامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: سامانه میراث در سال ۱۴۰۲ برای وراث متوفیان سهام عدالت راه‌اندازی شد تا انتظار ۱۸ ساله وراث برای تقسیم دارایی متوفیان به پایان برسد.

به گزارش ایسنا، محمد باغستانی به اقدامات انجام شده از سوی سپرده‌گذاری مرکزی در سال ۱۴۰۲ اشاره و اظهار کرد: این شرکت سال گذشته با همت و تلاش کارشناسان و متخصصان این حوزه، عملکرد خوبی را از خود برجای گذاشت و توانست ارایه دهنده خدمات متنوع برای ذی نفعان و سهامداران بازار سرمایه باشد.

وی اعلام کرد: در گام نخست، فرایند صدور گواهی تمکن مالی برای تسریع و بهبود خدمت‌رسانی به سهامداران، الکترونیکی شد و شاهد رشد بیش از چهار برابری صدور این گواهی‌نامه‌ها نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ بودیم.

باغستانی خاطر نشان کرد: در حالی که در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۰۳۱ گواهی تمکن مالی برای سهامداران صادر شده بود اما این رقم در سال ۱۴۰۲ از عدد ۱۱ هزار و ۲۰۰ گواهی عبور کرد.

حذف پروسه‌های طولانی‌مدت پذیره‌نویسی حق تقدم

مدیر عامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اظهار کرد: رونمایی از پذیره‌نویسی حق تقدم الکترونیک به عنوان دیگر اقدام مهم سپرده‌گذاری مرکزی در سال ۱۴۰۲ تلقی می‌شود، این امر در راستای تحقق دولت الکترونیک اجرا شد تا از این طریق شاهد حذف پروسه‌های طولانی‌مدت و پیچیده پذیره‌نویسی حق تقدم باشیم.

وی اظهار کرد: آمارها در این بخش نشان دهنده مشارکت بیش از ۲۵۶ هزار سهامدار در پذیره‌نویسی‌ الکترونیک است که این اتفاق حکایت از رشد قابل توجه مشارکت‌ها نسبت به سال‌های قبل دارد.

راه‌اندازی سامانه میراث

باغستانی، راه‌اندازی سامانه میراث را به عنوان دیگر اقدام این شرکت معرفی کرد و گفت: این سامانه برای وراث متوفیان سهام عدالت راه‌اندازی شد تا انتظار ۱۸ ساله وراث برای تقسیم دارایی متوفیان به پایان برسد.

مدیر عامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه خاطرنشان کرد: در این فرآیند که به صورت کاملا رایگان و با مشارکت ۶۰۰۰ شعبه از بانک‌های منتخب و دفاتر شرکت‌های کارگزاری در سراسر کشور انجام می‌شود، بیش از ۳۶۰ هزار پرونده در سال ۱۴۰۲ در سامانه میراث تشکیل شد.

وی گفت: امیدواریم در سال جدید سایر وراث هم اقدام به تشکیل پرونده متوفیان سهام عدالت خود کنند تا زمینه تعیین تکلیف وضعیت این گروه از سهامداران مشخص شود.

رشد ۴۹ درصدی واریز سود از طریق سجام در سال ۱۴۰۲

باغستانی با اعلام این که واریز سود جاری و سنواتی به حساب سهامداران از دیگر اقدامات مهم سپرده‌گذاری مرکزی در سال گذشته تلقی می‌شود، اظهار کرد: طبق آمار موجود این اقدام با رشد ۴۹ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ همراه بود و بیش از ۱۱۵ هزار میلیارد تومان سود به حساب ۷۳ میلیون سهامدار از طریق اطلاعات سامانه سجام وکرداریز شد.

مدیر عامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در پایان اعلام کرد: عضویت در انجمن نهادهای سپرده‌گذاری مرکزی منطقه اوراسیا (AECSD) و توزیع سود سهام عدالت برای ۴۳ میلیون سهامدار در دو مرحله از دیگر اقدامات مهم سپرده گذاری مرکزی در سال ۱۴۰۲ بود که امیدواریم با فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم بتوانیم در سال جدید خدماتی متنوع‌تر و با کیفیت بیشتری را به جامعه سهامداری کشور ارائه کنیم.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار