گوناگون

خودروهای خودران چه تاثیری بر سلامت روان دارند؟ بررسی ۷ مورد

خودروهای خودران چه تاثیری بر سلامت روان دارند؟ بررسی 7 مورد

خودروهای خودران در حال آغاز یک انقلاب حرکتی هستند که محیط شهری را شکل خواهد داد و سلامت روانی جمعیت شهری را در سال های آینده اصلاح خواهد کرد. یک وسیله نقلیه کاملا مستقل وسیله نقلیه ای است که دارای یک سیستم رانندگی خودکار تمام وقت است که تمام جنبه های رانندگی را که توسط یک انسان انجام می شود، تحت تمام شرایط جاده ای و محیطی انجام می دهد.

چرا خودروهای خودران برای سلامت روان مفید هستند؟

وسایل نقلیه ای که بتوانند خود را بدون دخالت انسان هدایت کنند، عوامل مهم بهداشتی مرتبط با محیط های شهری از جمله فضاهای عمومی، آسیب های ترافیکی، تعاملات اجتماعی، فعالیت بدنی، آلودگی هوا، صدای ترافیک، دسترسی به خدمات بهداشتی یا خدمات سو مصرف مواد را تحت تاثیر قرار خواهند داد. وجود خودروهایی که به صورت ایمن و قابل اطمینان بتوانند حرکت کنند، برای سلامت روان بخشی بزرگی از جامعه مفید است. تحقیقات روانشناسی نشان میدهند افرادی که از بیماری های روانی مانند افسردگی رنج میبرند با دقت کمتری رانندگی می کنند و یکی از عوامل ایجاد ترافیک و حتی تصادف در کلان شهرها هستند. همچنین افرادی که مبتلا به بیماری هایی مانند وسواس فکری عملی هستند عادت های مخرب زیادی هنگام رانندگی از خود بروز میدهند که میتواند برای سلامت خود و دیگران بسیار خطرناک باشد.

به همین دلیل استفاده فراگیر از خودروهای خودران منجر به کاهش تلفات رانندگی در افرادی میشود که از سلامت روان برخوردار نیستند. در ادامه بیشتر این مورد را بررسی خواهیم کرد.

تاثیر اتومبیل های آینده بر ایمنی جاده ها و پیامدهای آن

آسیب ها و تلفات ترافیکی شایع ترین عامل تعیین کننده سلامت مرتبط با خودروهای خودران هستند.ما انتظار داریم که این نوع خودروها قادر به جلوگیری از تمام تصادفات رانندگی مرتبط با خطاهای انسانی (در حال حاضر خطاهای انسانی حدود ۹۰ درصد عامل تمام تصادفات رانندگی در اروپاست) باشند..

خودروهای خودران درک ما از ایمنی جاده ها را تغییر خواهند داد و نه تنها خطر تصادفات بلکه درگیری با سایر رانندگان، رانندگان، عابران پیاده و دیگران را کاهش خواهند داد و عمدتا استرس رانندگی با خودرویی که میتواند باعث پریشانی ذهنی و تشدید مشکلات سلامت روان شود را از بین خواهند برد.

در عوض، خودرویی مانند سناریوی تجربه جدیدی را در جابجایی، با امکان استراحت و لذت بردن از یک تجربه حمل و نقل امن تر و کم استرس تر، چه به عنوان یک خودروی خودران و چه به عنوان یک عابر پیاده یا راننده ارائه خواهد داد و حمل و نقل فعال تر را تشویق خواهد کرد.

images_1709720550_65e843e641e4c

تحول در تجربه رفت و آمد اما به شیوه‌ی خوب یا بد؟

علاوه بر از بین بردن تمرکز، استرس و خطر آسیب های ناشی از رانندگی، خودروهای خودران میتوانند با آزاد کردن زمان در حمل و نقل، تجربه رفت و آمد را تغییر دهند. اخیرا برخی از سناریوهای خودروهای خودران در آینده، پیش بینی کرده اند مدت زمان طی مسیرها کمتر خواهد شد.

اگر زمان رانندگی با استراحت و لذت بردن از فعالیت های تفریحی در حمل و نقل جایگزین شود، میتواند مزایای قابل توجهی برای سلامت روان داشته باشد.

با این حال، این ایده های جدید راه را برای استفاده از زمان رفت و آمد برای فعالیت های کاری نیز باز می کنند. آیا این میتواند به این معنی باشد که زمان رفت و آمد ما به تمدید زمان کاری ما تبدیل می شود؟

اگر چنین است، دو راه متفاوت برای تکامل وجود دارد. روش اول (و شاید کمتر محتمل) میتواند به افراد امکان تغییر محل کار، شروع و پایان کار در حین حمل و نقل را بدهد. این ترکیب زمان رفت و آمد در روز کاری، ساعات اضافی رفت و آمد را از بین میبرد و زمان بیشتری را برای فعالیت های شخصی از جمله بدنی و فعالیت اجتماعی برای گذراندن وقت با دوستان و خانواده آزاد میکند.

شاید به احتمال زیاد، راه دوم این باشد که انتظار داشته باشیم کار درون شهری علاوه بر ساعات کاری فعلی ما، اثر کلی قرار گرفتن در معرض افزایش ساعات کاری باشد که ممکن است با استرس ناشی از کار و پیامدهای بالقوه سلامتی از جمله افسردگی و اضطراب همراه باشد. در هر صورت این خطر وجود دارد که کار کردن در خودروی خودران فقط استرس رانندگی را با استرس ناشی از کار جایگزین کند.

تاثیر بر دسترسی پذیری و استقلال توسط خودروهای خودران

 

همانطور که گفته شد

خودروهای خودران می‌توانند به ارائه دسترسی بهتر به مکان‌ها و خدمات بیشتر، مانند فعالیت‌های اجتماعی و اوقات فراغت و خدمات بهداشتی، از جمله دسترسی بهتر به خدمات بهداشتی برای افراد مبتلا به اختلالات روانی کمک کنند.

همچنین فرصت های جدیدی را برای گروه های جمعیتی خاص مانند افراد معلول، کودکان یا افراد مسن باز خواهند کرد که به طور خاص از خدمات این خودروها بهره مند خواهند شد. خودروهای خوران همچنین با کاهش استرس، انگیزه بیشتر و نتایج بهتر سلامت روان مرتبط است.

تاثیر بر تعاملات اجتماعی بهتر

تحقیقات محققان نشان می دهد خودروهای خوران میتوانند دسترسی به مکان هایی برای تعاملات اجتماعی و حمایت اجتماعی را تسهیل کنند که به ارتقای سلامت روان خوب کمک میکند. اما پهپاد های خصوصی نیز می توانند ایزولاسیون را در طول دوره های سفر افزایش دهند.

شواهدی وجود دارد که نشان میدهد افزایش استفاده از خودرو و زمان صرف شده در خودروها با تعامل و همبستگی اجتماعی کمتر بین همسایگان همراه است.

خودروهای خودران و تاثیر بر مصرف الکل و مواد

سو مصرف مواد با افسردگی، اختلال دوقطبی، اختلالات اضطرابی در میان دیگر مشکلات سلامت روان همراه است. کمپین های ترافیکی مداخلات موثری برای کاهش سو مصرف مواد در رانندگان بوده اند. اگر دیگر نیازی به رانندگی نداشته باشیم، شاید افراد علاقه کمتری به کنترل مصرف الکل یا دیگر مواد مخدر داشته باشند که ممکن است به افزایش مصرف الکل و مواد منجر شود. ممکن است در آینده مقرراتی برای کاهش مصرف الکل و مواد هنگام سواری در خودروهای خودران اجرا شود.

تاثیر زیست محیطی

زمانی که خودروهای خودران به شهرهای ما میرسند، عوامل خطر محیطی نیز میتوانند تحت تاثیر قرار بگیرند. اگر خودروهای خودران به صورت خودروهای الکتریکی طراحی شوند، کیفیت هوا و صدای ترافیک که هر دو با استرس، ناراحتی و مشکلات توسعه عصبی مرتبط هستند، کاهش مییابد. 

فرصت های مکان یابی

در نهایت، خودروهای خودران فرصتی عالی برای تغییر شکل شهرهایمان ارائه میدهند. اگر روی یک مدل خودروی خودران مبتنی بر وسایل نقلیه مشترک شرط بندی کنیم، می‌توانیم فضاهای عمومی اختصاص داده شده به خودروها را کاهش دهیم.

تصور کنید تعداد اتومبیل های کمتری در خیابان ها وجود داشته باشد و فضای پارک ماشین کمتر باشد: شهرها این فرصت را خواهند داشت که پارک ها، میدان ها و فضاهای عمومی بیشتری را برای مردم بسازند، جایی که ما می توانیم از همراهی خانواده ها و دوستان خود لذت ببریم.

علاوه بر این، شهرها امکان افزایش فعالیت فیزیکی و دسترسی به طبیعت را نیز فراهم خواهند کرد و پارک ها و فضاهای سبز جدیدی ایجاد خواهند کرد که به بهبود سلامت روانی و جسمی جمعیت کمک خواهد کرد.

ما با چالش های زیادی با خودروهای خودران مواجه هستیم و متخصصان سلامت روان و برنامه ریزان شهری باید مفاهیم آینده این خودروها را در سلامت روان درک کنند.

چرا خودروهای خودران برای سلامت روان تمام جامعه مفید است؟

در سطح جهانی فاصله چندانی با تجربه خودروهای تمام خودران نداریم که برای حمل و نقل عمومی یا مدارس مورد استفاده قرار گیرند. اما روانشناسی تاکید دارد استفاده از خودروهای خودران برای تمام افراد به خصوص اشخاصی که سلامت روان مساعد ندارند مفید خواهد بود. به این ترتیب احتمال بروز خطرات ناخواسته به دلیل عدم سلامت روان به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. از طرفی کم شدن میزان رانندگی در کلان شهرها و کاهش ارتباط مستقیم افراد با ترافیک و چالش های پیرامون آن، نتیجه ای جز حال بهتر و روان سالم تر نخواهد داشت.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار