گوناگون

سردرگمی‌بازنشستگان؛ زمان و مبلغ عیدی هنوز مشخص نیست

سردرگمی‌بازنشستگان؛ زمان و مبلغ عیدی هنوز مشخص نیست

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص مبلغ و زمان پرداخت «عیدی» بازنشستگان گفت: هنوز مبلغی به عنوان عیدی اعلام نشده است، اگر رقم آن اعلام شود ما نیز اعلامش می‌کنیم؛ تلاش می‌کنیم عیدی را زمانی مناسب به دست بازنشستگان برسانیم و اولویتی به جز پرداخت حقوق و عیدی در این دو ماه نداریم.

میرهاشم موسوی در نشستی خبری با بیان اینکه قبل از انقلاب ۲۰ درصد جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند، گفت: امروز بالغ بر ۷۴ درصد جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار دارند البته آرمان ما در حکمرانی تامین اجتماعی و اصل ۲۹ قانون اساسی، پوشش کامل بیمه‌های اجتماعی برای آحاد جامعه است، البته در این دولت هم اتفاقات خوبی رقم خورده است.

وی با بیان اینکه در حوزه بیمه‌های درمانی با دستوری که سال گذشته و اوایل امسال، آیت الله رییسی دادند، بیش از ۵۴ درصد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و مابقی افراد تحت پوشش بیمه سلامت و بیمه درمان هستند، افزود: می‌توان ادعا کرد که پوشش بیمه درمان در نظام جمهوری اسلامی نزدیک ۱۰۰ درصد رقم خورده و این دستاورد بزرگی است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب ۲۰ مرکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی در تامین اجتماعی بوده است، اظهار کرد: امروز ۴۰۴ مرکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی، بیمارستانها و خدمات پیشرفته در سطح منطقه خدمات خوبی ارائه می‌دهند و توسعه خدمات هم در حال ادامه است.

موسوی با بیان اینکه تامین اجتماعی، سازمان اجتماعی و اقتصادی بزرگی است که خدمات متنوعی در عرصه‌های بیمه‌های اجتماعی و بخش اقتصادی ارائه می‌دهد، افزود: تامین اجتماعی ارائه خدمات درمانی و اولین خریدار راهبردی سلامت در کشور است و اکنون بالغ بر ۵۷ هزار مرکز طرف قرارداد داریم.

به گفته وی، در حوزه بیمه‌ای بالغ بر ۴۶ میلیون نفر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند که ۱۶ میلیون نفر بیمه شده اصلی، ۲۲ میلیون نفر تبعه بیمه‌شدگان و ۸ میلیون نفر بازنشسته هستند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به حوزه‌های کسب و کار و با بیان اینکه بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ کارگاه بزرگ و کوچک و متوسط تحت پوشش بیمه داریم، درخصوص بخشودگی جرائم گفت: در سال جاری ۲۶ هزار کارگاه از فرصتی که بیمه در اختیار آنها قرار داد استفاده کردند و بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان تقسیط بدهی در این کارگاه‌ها رقم خورده است.موسوی با بیان اینکه درمان ما نیز یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد خدمات درمانی در کشور است، بیان کرد: درمان سازمان در دو بخش مستقیم و غیر مستقیم است. این خدمات از برخی هزینه‌های کمرشکن سلامت جلوگیری می‌کند. به طور متوسط سازمان روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار خدمت سرپایی را در حوزه درمان و در خدمات بستری نیز ۱۳ هزار خدمت را به صورت روزانه ارائه می‌دهد. 

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی دارای تنوع خدمت است، گفت: یکی از مسائل اساسی در حکمرانی، موضوع صندوق‌هاست که به عنوان چالش‌های مرتبط در این حوزه مطرح است. در آغاز دولت مردمی بر روی چالش‌ها متمرکز شدیم و راهبردهایی برای مدیریت بهینه شرایط داشتیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی معتقد است که هرچند در صندوق‌ها بحران و چالش وجود دارد تاکید کرد: اما بحران سازی افراطی را قبول نداریم. صندوقها سیری طبیعی دارند و مهم این است که در این گذر تاریخی چگونه با چالشهای صندوق ها مواجه شویم.

وی ادامه داد: با چند موضوع اساسی در صندوقهای تامین اجتماعی در آغاز دولت روبرو بودیم؛ نکته اول ناترازی صندوق و کسری شدید بود؛ خاطرم هست در آن اوایل ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت حقوق و مستمری کسری و مشکل داشتیم. از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ استقراض بی‌رویه‌ای برای پرداخت حقوق صورت می‌گرفت و به جای اینکه بتوانیم با راهبردهای درست، آینده‌سازی کنیم با این استقراض بی رویه آینده خواری هم شده بود. بالغ بر ۱۰۶ هزار میلیارد تومان از بانک رفاه استقراض بی رویه صورت گرفته بود؛ البته خودمان هم در ماه‌های اولیه مجبور بودیم برای پرداخت حقوق و مستمری تن به استقراض دهیم و این یکی از چالشهای ما بود.

موسوی با اشاره به کاهش ضریب پشتیبانی صندوق تامین‌اجتماعی و بیان اینکه یکی از مولفه‌های پایداری صندوقها ضریب پشتیبانی است، تصریح کرد: در دهه ۶۰، ضریب پشتیبانی حدود ۱۱.۵ بود که در دهه ۹۰ به ۶.۵ می‌رسد و زمانی که سازمان را تحویل گرفتم این ضریب به ۴.۲ رسیده بود.

 

فعلا مبلغ و زمان پرداخت «عیدی» بازنشستگان معلوم نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص زمان پرداخت «عیدی» بازنشستگان گفت: هنوز رقمی اعلام نشده است، اگر رقم عیدی اعلام شود ما نیز آن را اعلام می‌کنیم اما تمام تلاشمان این است که عیدی را در موقعی مناسب به دست بازنشستگان برسانیم و اولویتی به جز پرداخت حقوق و عیدی در این دو ماه اخیر نداریم.

وی با بیان اینکه انباشت بدهی دولت از چالش‌هایی بود که تامین مالی و کسری نقدینگی ما را دچار مشکل می‌کرد، افزود: همچنین عدم تغییرات و اصلاحاتی که باید به اقتضای تحول جمعیتی رخ می‌داد نیز مطرح بود.‌ سن امید به زندگی قبل از انقلاب ۵۵ سال بود و اکنون به ۷۵ سال رسیده است.  اخیرا با اجماع، اصلاحات جزئی در سن و سابقه و سنوات بیمه‌ای صورت گرفته است البته این اصلاحات «اختیاری» بوده و امید است اثر بگذارد.

 

۵۳ درصد بازنشستگی‌های تامین‌اجتماعی «پیش از موعد» است

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اکنون بالغ بر ۵۳ درصد بازنشستگی‌های ما پیش از موعد است، گفت: اساسا صندوق در یک استانداردی که یک سوم حق بیمه می‌گیرد باید یک سوم هم حمایت کند.

وی خاطر نشان کرد: هشت راهبرد را در آن اوایل در برنامه خود قرار دادیم که عبارت از توسعه پوشش بیمه‌ای، توانمندسازی صندوق در اصلاحات، توسعه خدمات کمی و کیفی صندوق، هوشمندسازی و مسائل مربوط به حوزه سرمایه گذاری و... است.

موسوی با بیان اینکه در آن اوایل کسری نقدینگی شدید داشتیم، گفت: امروزه توسعه پوشش بیمه‌ای از مولفه‌های اساسی در پایداری صندوقها و حفظ ضریب پشتیبانی است و این امر با ورودی صندوق اتفاق می‌افتد؛ بالغ بر ۲.۳ میلیون نفر از ابتدای دولت تاکنون پوشش بیمه‌ای داشته‌ایم. براساس محاسبات ما حدود ۷۳ همت از این محل درآمد بیمه‌ای کسب کردیم. امروز آخرین رکورد درآمدی ما در سال جاری ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

 

دریافت ۱۰ همت اعتبار موقت برای پرداخت هزینه‌های درمانی از بانک مرکزی

واگذاری یکی از بنگاه‌های کشتیرانی به تامین‌اجتماعی در ازای بدهی دولت 

دولت سیزدهم ۲۴۰ همت از بدهی‌های انباشته تامین‌اجتماعی را پرداخت کرده است

مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی ادامه داد: ۱۰ ماه از سال سپری شده و حقوق و مستمری را بدون یک ریال استقراض از نظام بانکی پرداخت کردیم. ۴۳ هزار میلیارد تومان از تعهدات را انجام دادیم و ۱۰ همت به عنوان اعتباری موقت برای پرداخت هزینه‌های درمانی از بانک مرکزی گرفته‌ایم.

موسوی با بیان اینکه ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانک رفاه در سال گذشته را کامل تسویه کردیم افزود: دولت تاکنون و طی دو سال ۷۰ همت از بدهی‌های خود را تسویه کرده است. امسال ۷۰ همت در واگذاریها پیش بینی شده است که در این رابطه یکی از بنگاه‌های کشتیرانی در حال واگذاری است.

وی گفت: این دولت بالغ بر ۲۴۰ همت از بدهی‌های انباشته شده را پرداخت کرده است که بی سابقه بوده است.

 

بدهی ۹۳ همتی کارگاه‌ها و کارفرماها به تامین‌اجتماعی
موسوی در ادامه به طلب‌های سازمان از کارفرماها اشاره کرد و افزود: طلب‌های ما از کارفرماها حدود ۴۷ همت است اما جمعا بالغ بر ۹۳ همت از کارگاه ها و کارفرماها طلب داریم و می خواهیم این افراد کمک کنند تا تعهدات خود را انجام دهیم.

موسوی با بیان اینکه سال آینده وضع سازمان تامین اجتماعی پایدارتر خواهد بود، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در بخش‌های کسب و کار بالغ بر ۱۷۰ هزار بیمه بیکاری پرداخت می‌کنیم، گفت: ماهانه ۱۳۰۰ میلیارد تومان هزینه بیمه بیکاری است که سالانه معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان است. به عبارتی علاوه بر اینکه بدهی کلان تسویه شد، در انجام تعهدات دیگر توسعه خدمت اتفاق افتاده است. 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: از آغاز دولت ۳۳ مرکز درمانی تکمیل و راه اندازی شده است و ۱۳۳ پروژه درمانی را در حال طراحی و توسعه و ایجاد داریم.

موسوی با بیان اینکه در سال ۹۹، ۶۰۹ میلیارد تومان برای پروژه‌های بیمارستانی هزینه شد گفت: این رقم در سال ۱۴۰۰،۱۲۰۰ میلیارد تومان بود. در سال ۱۴۰۱ نیز ۲۳۵۰ میلیارد تومان در پروژه‌ها هزینه کردیم.‌

وی در خصوص تعرفه‌های قرارداد و پرداختی ها نیز اظهار کرد: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم حدود ۸ ماه با مراکز طرف قرارداد درمانی فاصله پرداخت داشتیم و بدهی بالغ بر ۱۳ تا ۱۴ همت بود. سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۹، ۱۷ همت به مراکز درمانی پرداختی داشته است. در سال ۱۴۰۰، ۲۱.۵ همت و در سال ۱۴۰۱، ۴۱ همت به طرف‌های قرارداد پرداختی داشته است. تاکنون ۴۶ همت در سال جاری به مراکز طرف قرارداد پرداخت کرده‌ایم.

موسوی همچنین رقم برآوردی بدهکاری به مراکز درمانی، منهای طرح دارویار را همان رقمی که سال ۱۴۰۰ سازمان را تحویل گرفته است اعلام کرد و گفت: یعنی ۱۳ـ۱۴ همت بدهکار مراکز طرف قرارداد هستیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه در بحث درمان در کنار وزارت بهداشت بودیم، بیان کرد: در طرح دارویار، داروهای جدیدی تحت پوشش بیمه قرار گرفت. سازمان تامین اجتماعی این داروها را تحت پوشش بیمه خود قرار داد. تامین مالی حدود ۴۰۰ قلم طرح دارویار از طریق بیمه‌ها انجام شد و ما هم در سیستم خود اعمال کردیم.

وی در ادامه با بیان اینکه با رویکرد توجه به بیماریهای خاص و ویژه، فشار خون و دیابت را مورد توجه قرار دادیم، گفت:‌ در سال ۱۴۰۰ طرح راه اندازی کلینیک دیابت و فشار خون را داشتیم و اکنون ۲۱۲ مرکز دیابت و کنترل فشار خون داریم.

وی ادامه داد: همچنین پوشش درمانهای تخصصی زوجین نابارور در این دولت صورت گرفت. همچنین کمیته کاهش هزینه‌های بیماران خاص و صعب العلاج با همکاری سازمان در بیمه سلامت شکل گرفت تا هزینه‌های سرسام آور بیماری‌های خاص تامین و کاهش یابد.

 

افزایش سن بازنشستگی از ابتدای سال ۱۴۰۳ در صورت ابلاغ

موسوی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی درخصوص افزایش سن بازنشستگی اظهار کرد: افزایش سن بازنشستگی با توجه به تحولات اجتماعی، سن امید به زندگی و شرایط ناپایدار صندوق‌ها ضرورت دارد و تصمیم حاکمیتی است. این موضوع باید سه دهه قبل آغاز می‌شد، البته اصلاحات باید همه جانبه باشد همچنین قانون اختیاری و اجرای آن کند است.

وی با بیان اینکه این قانون انعطاف دارد، گفت: به طور مثال برای کسانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه دارند، تغییر در سن بازنشستگی رخ نمی‌دهد.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین اعلام کرد که قانون افزایش سن بازنشستگی اگر ابتدای سال آینده ابلاغ شود، اجرا خواهد شد.

 

مخالف واگذاری سهام پرسپولیس به شستا و بانک رفاه هستیم

باشگاه ذوب آهن را داریم؛ قانونا نمی‌توانیم بیشتر از یک باشگاه داشته باشیم

 وی درباره واگذاری سهام پرسپولیس به تامین اجتماعی نیز گفت: در رسانه‌ها و خبرها شایعاتی شنیدیم و تاکنون به صورت رسمی به بنده ابلاغ نشده است. البته درباره شستا و بانک رفاه مطرح شد که ما در واگذاری این مجموعه به شستا و بانک رفاه مخالفت خود را اعلام کردیم زیرا به موجب قانون AFC نمی‌توان بیشتر از یک باشگاه داشت که ما در زیر مجموعه خود باشگاه ذوب آهن را داریم که این یک ماموریت قانونی بود. همچنین باید در رویکردهای تخصصی حرفه‌ای خود فعالیت کنیم‌.

 

۶ تا ۸ میلیون ایرانی خارج از چتر بیمه‌های اجتماعی 

اعلام دستمزدهای غیرواقعی، فرهنگ غلطی که باید اصلاح شود 

وی درباره آمار افرادی که در کشور مشمول بیمه‌های اجتماعی و بازنشستگی نیستند، گفت: برآوردها نشان می دهد که با وجود توسعه چشمگیر  پوشش بیمه اجتماعی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز ۶ تا ۸ میلیون نفر خارج از چتر پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند که توسعه پوشش بیمه‌ای به این اقشار، یکی از اولویت‌های راهبردی سازمان تأمین‌اجتماعی است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی فرار بیمه‌ای را از مسائل اساسی در نظام حکمرانی بیمه‌های اجتماعی کشور اعلام کرد و گفت‌: متأسفانه فرار بیمه‌ای و اعلام دستمزدهای غیرواقعی به عنوان مبنای کسر حق بیمه، تبدیل به یک فرهنگ شده و در این زمینه باید فرهنگ‌سازی کرد.

موسوی در مورد بازرسی‌های بیمه‌ای گفت: اشکالات بازرسی‌های بیمه‌ای را باید اصلاح کنیم. اگر اطلاعات بیمه‌ای با اطلاعات نظام بانکی و نظام مالیاتی چک شود و ارتباط هوشمند بین اطلاعات این حوزه‌ها برقرار شود که امکان صحت‌سنجی واقعی فراهم شود، می توانیم در نظام بیمه‌ای به سمت خوداظهاری برویم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، بیمه اجتماعی را حقی همگانی دانست و در مورد بهره‌مندی شاغلان سکوهای اینترنتی از این حق گفت: درباره بیمه شاغلان سکوهای اینترنتی یک سال است که موضع خود را اعلام کرده‌ایم. به اعتقاد ما و براساس قوانین و مقررات موجود، این شاغلان باید بیمه اجباری شوند چون  رابطه مزدی با این سکوها دارند.  مکلف هستیم به سراغ آنها برویم و ما پیگیر هستیم تا بیمه شوند. به مسئولان سکوها توصیه می‌کنیم توافقی مساله حل شود و اگر این اتفاق نیفتد با توجه به مراجعات مکرر شاغلان سکوها درباره بهره مندی از بیمه اجتماعی، براساس قوانین ما خود به وظایف‌مان عمل خواهیم کرد.

وی ابراز کرد: ۳ تا ۴میلیون نفر در این سکوها فعال هستند و با احتساب خانواده‌ها حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون نفر هستند؛ به فوریت سراغ سکوهای اینترنتی برای اعمال قوانین حاکمیتی در مورد بیمه های اجتماعی شاغلان این حوزه خواهیم رفت.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

  • شیرین صفوی

    آخه مگه میشه رقم رو معلوم نکنن !!!! والله تو این چند ساله که من کارمند هستم دیگه این یکی نوبر نوبره !!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار