گوناگون

بخشنامه جدید بانک مرکزی درباره رفع تعهد ارزی از طریق واردات طلا

بخشنامه جدید بانک مرکزی درباره رفع تعهد ارزی از طریق واردات طلا

بانک مرکزی مورخ 7 دی ماه بخشنامه ای داده که مطابق با این بخشنامه رفع تعهد ارزی از طریق واردات طلا از این به بعد صرفاً با ارایه اظهارنامه وارداتی بهمراه تعهدنامه فروش به مرکز مبادله ارز و طلا امکان پذیر خواهد بود.

طبق این بخشنامه جدید روال واردات دچار تغییر شده و علاوه بر الزام ناشیانه به استاندارد بودن شمش ها( که سازمان استاندارد هم دچار سردرگمی شده) ، محل ارز واردات از محل صادرات خود خواهد بود.

تفاوتی که ایجاد شده ، بعد از ترخیص برای رفع تعهد وارداتی علاوه بر اینکه کوتاژ وارداتی باید در اختیار بانک قرار بگیره، فرم تعهد نامه مبنی بر اینکه فروش طلا صرفا باید با مرکز مبادله باشه هم تحویل بانک عامل داده میشه و 60 روز فرصت هست که فروش در مرکز مبادله انجام شود و رسید فروش در اختیار بانک عامل قرار بگیرد.

جزییات روند فروش هنوز مشخص نشده است اما جالب اینه که ظاهراً این کار به بهانه قاچاق مجدد شمش انجام شدهدر حالی که هر کس شمش وارد کند در سامانه جامع تجارت مشخص است و در دفاترش ثبت میشود و قابل رصد است.

پس حتی اگر به خارج قاچاق کند باز هم در دارایی هاش ثبت شده و مالیات و ثبت در دفاتر برقرار خواهد بود. اما از اون قابل توجه تر از روز ابلاغ این بخشنامه روند قیمت ارز و طلا افزایشی شده است.

عملا تصمیم اخیر بانک مرکزی طی این دو هفته باعث افزایش نرخ ارز و طلا شد و احتمالا تشدید خواهد شد. چون فعلا طلاهایی که قبلا وارد شده در بازار وارد شده و موجود است اما زنجیره واردات قطع یا کمرنگ خواهد شد. یکسال قیمت طلا و ارز تقریبا رنج بود و عملا این روال بر هم خورد.

بخشنامه جدید بانک مرکزی درباره رفع تعهد ارزی از طریق واردات طلا

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار