گوناگون

خزری که آب رفت

خزری که آب رفت

اگر یک دهه پیش رودخانه زاینده‌رود خشک را در حالی تصور می‌کردیم که گوسفندان در میانه رودخانه درحال چرا بودند، شاید متهم به توهم می‌شدیم! اما این تصویر حالا آن‌قدر به چشم آمده که به حقیقت آن پی برده‌ایم.

جام جم نوشت: این وضعیت حالا برای دریای خزر متصور است، این‌که روند کنونی پایین رفتن تراز آب این دریا باعث نگرانی‌هایی از خشک شدن آن شده آن هم درحالی که هنوز هم احتضار دریاچه ارومیه را نمی‌توانیم باور کنیم. 

خزر، کویر می‌شود؟ 

احمد وحیدی، وزیر کشور؛ پایین آمدن سطح آب دریای خزر باعث نگرانی برای کشور‌های حاشیه دریای خزر شده و اگر شرایط به همین منوال باشد تا چند دهه آینده دریای خزر خشک می‌شود و به همین دلیل باید چاره‌ای اندیشیده شود.

بستن آب

اقداماتی توسط برخی کشور‌های همسایه صورت می‌گیرد؛ همچون سدسازی‌ کشور‌های همسایه و منطقه که باید با توجه به منافع منطقه‌ای باشد در غیر این صورت آثار زیانبار آن را همه منطقه خواهد چشید.

پایین‌ترین تراز در ۳۰ سال

تراز آب دریای خزر درنیمه شمالی طی سال‌های متمادی کاهش یافته و به پایین‌ترین میزان خود در ۳۰سال اخیر رسیده‌است! با افت ۹متری آب حدود ۲۴درصد مساحت خزر کوچک خواهدشد.

تبخیر یک متر آب

میزان تبخیر درسواحل و بخش‌های مختلف خزرمتغیر است. به‌طور میانگین یک متر ازسطح آب خزر سالانه تبخیر می‌شود و این میزان در بخش‌های جنوبی خزر بیشتر است.

سهم ۸۰ درصدی ورودی آب

آب‌های سطحی حدود ۷۴ تا ۸۵ درصد آب ورودی خزر را به خود اختصاص می‌دهد که طبق برآوردها، رودخانه ولگا حدود ۸۰ درصد آب ورودی به خزر را تأمین می‌کند.

newspaperimgl_6666_20

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار