گوناگون

مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور بین‌الملل و تجارت در گفت‌وگو با کشاورز پلاس:

تلاشی دو ساله، با امضای موافقتنامه تجاری ایران و اوراسیا به سرانجام می‌رسد

تلاشی دو ساله، با امضای موافقتنامه تجاری ایران و اوراسیا به سرانجام می‌رسد

مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور بین‌الملل و تجارت از به سرانجام رسیدن تلاشی دو ساله با امضای موافقتنامه تجاری ایران و اوراسیا طی هفته آینده خبر داد. با این موافقتنامه تعرفه بیش از 80 درصد گروه‌های کالایی بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا یعنی قزاقستان، روسیه، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان صفر می‌شود.

علیرضا پیمان پاک در گفت‌وگو با کشاورز پلاس بیان کرد: در دو سال گذشته رشد خوبی در حوزه صادرات به کشورهای اوراسیا داشتیم. تقریبا در هشت ماهه اول سال بیش از 30 درصد رشد صادرات به این اتحادیه اقتصادی نسبت به سال قبل داشتیم.

وی ادامه داد: سال گذشته هم تجارت بین ایران و اوراسیا حدودا به میزان 30 درصد رشد داشته است. تا پایان سال، عدد صادرات ما به این حوزه به بالای 1.5 میلیارد دلار می‌رسد.

مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور بین‌الملل و تجارت توضیح داد: این عدد بسیار خوب است زیرا در سال‌های گذشته میانگین صادرات ما به اوراسیا هیچ وقت بالاتر از 600 تا 700 میلیون دلار نرفته بود. این افزایش دو برابری صادرات ایران به اتحادیه اوراسیا، یک فرصت است.

به گفته وی، حجم واردات کشورهای عضو اوراسیا چیزی بیش از 500 میلیارد دلار است. با توجه به نوع و شرایط اقلیمی که کشورهای عضو این اتحادیه دارند، یک بخش عمده واردات این کشورها در حوزه محصولات کشاورزی و صنایع غذایی است که ایران روی آن مزیت دارد.

پیمان پاک اضافه کرد: انواع محصولات صیفی‌جات، باغی، صنایع غذایی در حوزه آبزیان در سبد مورد نیاز آنها قرار دارد. در حوزه آبزیان فقط روسیه یک و نیم میلیارد دلار واردات میگو و قزل‌آلا دارد که ما در آن مزیت داریم.

وی یادآور شد: در حوزه کیوی، مرکبات، گوجه فرنگی، صیفی‌جات، انواع آبمیوه‌ها و لبنیات پتانسیل خوبی برای صادرات به این کشورها داریم.

مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور بین‌الملل و تجارت گفت: یکی از اتفاقات خوبی که به زودی طی هفته آینده به وقوع می‌پیوندد و حاصل کار بسیار سنگینی است که طی دو سال اخیر در وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صمت و امور خارجه دنبال شده است، بحث امضا و نهایی شدن توافقنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا است.

وی اضافه کرد: با این توافقنامه، تعرفه بیش از 80 درصد گروه‌های کالایی بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا یعنی قزاقستان، روسیه، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان صفر می‌شود.

پیمان پاک بیان کرد: این اولین موافقتنامه تجارت آزاد منطقه‌ای ایران با کشورهای مختلف است. در واقع این اولین تمرین ما در حوزه تجارت آزاد است که بازار بسیار بزرگی را پیش روی کشور می‌گذارد. آن هم بازاری که اقتصادش مکمل بازار ماست.

وی ادامه داد: اکثریت محصولاتی که در ایران تولید می‌شود، در اتحادیه اوراسیا به عنوان محصولات وارداتی هستند و صادرات آنها نیز شام مواد خامی مثل گندم، ذرت، جو، روغن و محصولاتی است که مورد استفاده و نیاز ما در حوزه سبد تجاری است.

پیمان پاک گفت: این یک موفقیتی است که ان شاء الله طی روزهای آتی به نتیجه می‌رسد و الزامی می‌شود.

 

حجم ویدیو: 78.91M | مدت زمان ویدیو: 00:03:28 دانلود ویدیو

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار