گوناگون

وسوسه کارفرمایان با تسهیلات ویژه برای بقای یک طرح!

پارسینه: دولت همه تلاش خود را بکار گرفته تا به هر نحوی طرح کارورزی محبوب خود را به نتیجه برساند! شاید برای همین باشد که در تلاش است با استفاده از تسهیلات مختلف و وسوسه کارفرمایان به هر طریقی کارورزان را مشغول بکار کند.

تحریریه پارسینه : دولت همه تلاش خود را بکار گرفته تا به هر نحوی طرح کارورزی محبوب خود را به نتیجه برساند! شاید برای همین باشد که در تلاش است با استفاده از تسهیلات مختلف و وسوسه کارفرمایان به هر طریقی کارورزان را مشغول بکار کند.

کارورزانی که قراراست در یک مدت معین و با دریافت حقوق حدود ۳۰۰ هزار تومان در ماه برای کارفرمایان کار کنند و در اخر با ارزیابی کارفرما سرنوشت کاریشان رقم بخورد. با این حال یکی از گلایه کارشناسان به این طرح بلاتکلیفی کارورزان است که مشخص نیست بالاخره کارفرما آنان را استخدام خواهد کرد یا عمر خودشان را در ازای مدتی معین به ماهی ۳۰۰ هزار تومان میفروشند؟ دراین بین دولت با دست گذاشتن به روی بزرگترین دغدغه کارشناسان سعی دارد تا با وعده های شیرین به کارفرمایان آنان را مجاب به نگه داشتن کارورزان کند!

دراین بین برخی‌ها معتقدند که این طرح توانایی اشتغال افراد را ندارد. اخیرا معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفته طرح کارورزی طرحی نیست که افراد را شاغل کند بلکه افراد را توانمند می‌کند تا بتوانند شغلی را بپذیرند. او معتقد است فارغ‌التحصیلان با ورود به طرح کارورزی مهارتهای شغلی مورد نیاز صاحبان مشاغل و بازار کار را فرا می‌گیرند.

این درحالی است که براساس آمارهای موجود در حال حاضر ۴۰۰ بنگاه اقتصادی آماده پذیرش فارغ التحصیلان برای طرح های کارورزی هستند. همچنین بیش از ۴۰ هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان تهران در طرح ثبت نام کرده اند.

برهمین اساس دولت در تلاش است تا کارورزان را با تسهیلات بیشتر وسوسه کند و به هر طریقی آنان را متقاعد به استخدام کارورزان کند! براین اساس در طرح کارورزی ، دولت برای کارفرمایانی که اقدام به جذب این کارورزان بکنند، در مجموع بیش از ۱۰۲۶ میلیارد تومان بابت معافیت حق بیمه در نظر گرفته است.

در اجرای طرح مشوق های کارفرمایان از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما در ازای به کارگیری جوانان فارغ التحصیلی دانشگاهی، کارفرمایان بنگاه های فعال اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی(دارای کد کارگاهی تامین اجتماعی) در صورت جذب و به کار گیری جوانان دانش آموخته دانشگاهی از بین گروه هدف این طرح برای مدت یکسال ازپرداخت حق بیمه تامین اجتماعی (سهم کارفرما) معاف می گرردند و سهم بیمه مذکور توسط دولت پرداخت می شود.

ضمن آنکه کارفرمایی (به عنوان واحد پذیرنده) که کارورزان دارای گواهی را جذب نمایند، بابت همان کارورزان و در چارچوب آئین نامه اجرایی ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه به مدت ۲سال از مزایای معافیت حق بیمه سهم کارفرما برخوردار می شوند. لذا اعطای مشوق های بیمه بیشتر به افرادی است که دوره کارورزی را طی نموده باشند.

در اجرای این پروژه کلیه کارگاه های خصوصی و تعاونی فعال موضوع ماده (۴) قانون کار و بند(۳) ماده (۲) قانون تأمین اجتماعی و یا کارگاه های دارای مجوز فعالیت از سایر مراجع رسمی کشور تحت پوشش قرار می گیرند و کارفرمایان واجد شرایط پس از تأمین نیروی کار مورد نیاز از طریق مراکز کاریابی دارای مجوز فعالیت، یا اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی و کسب تأییدیه به کار گماری نیروی کارجدید از سوی ادارات تعاون،کار و رفاه اجتماعی و ارائه مدارک مورد نیاز به اداره تأمین اجتماعی شهرستان محل فعالیت کارگاه، مشمول برقراری معافیت بیمه سهم کارفرما قرار می گیرند.

از سویی دیگر، کارفرمایان کارگاه های دایر دارای لیست بیمه و بازرسی تأمین اجتماعی، به ازای نیروی کارمازاد بر بیشترین تعداد بیمه شدگان سال گذشته طبق صورت مزد و حقوق ارسالی به سازمان تأمین اجتماعی و کارفرمایان کارگاه های جدید التأسیس به ازاء تعداد کارکنان مندرج در لیست ارسالی به سازمان مذکور که اولاً دارای مدرک تحصیلی لیسانی و یا بالاتر باشند و ثانیاً در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ باشند از پرداخت صد درصد حق بیمه سهم کارفرما ماهانه معادل دو میلیون و یکصد و سی و نه هزار(۲۱۳۹۰۰۰) ریال به ازا هر یک از جوانان استخدام شده در کارگاه معاف می گردند. در صورت وجود مغایرت بین لیست ارسالی کارفرما و نتیجه بازرسی تأمین اجتماعی هر کدام که بیشتر باشد معیار عمل قرار خواهد گرفت.

کارفرمایان کارگاه هایی که نیروی جدید را به جای نیروی کار شاغل با مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر در کارگاه که اخراج، مستعفی یا ترک کار نموده اند، به کار گمارند، مشمول استفاده از معافیت بیمه ای نخواهد شد و چنانچه تعداد بیمه شدگان کارگاه پس از برقراری معافیت بیمه سهم کارفرما کاهش یابد و فرد یا افرادی که طبق تأییدیه اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا نماینده آن به عنوان نیروی کار جدید در کارگاه شاغل شده اند از صورت مزد ارسالی کارفرما حذف گردند، کارگاه به نسبت کاهش نیروی کار جدید از شمول معافیت سهم کارفرما خارج خواهد شد.

بنابراین باید دید این تسهیلات وسوسه انگیز تا چه اندازه کارفرمایان را مجاب به استخدام کارورزان میکند و نتیجه آن در بلندمدت چه خواهد بود!

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار