گوناگون

فرصت دوباره پیش روی تجار ایرانی

پارسینه: از آنجایی که ایران طی سال‌های گذشته نتوانسته است که از بازار عراق به عنوان بزرگ‌ترین بازار هدف، سود قابل توجهی را به دست اورد این روز‌ها با آزاد سازی موضل فعالان اقتصادی امیدوارند که بتوانند از فرصت طلایی که پیش روی ایران است، ‌‌نهایت استفاده را ببرند.

تحریریه پارسینه: از آنجایی که ایران طی سال‌های گذشته نتوانسته است که از بازار عراق به عنوان بزرگ‌ترین بازار هدف، سود قابل توجهی را به دست اورد این روز‌ها با آزاد سازی موضل فعالان اقتصادی امیدوارند که بتوانند از فرصت طلایی که پیش روی ایران است، ‌‌نهایت استفاده را ببرند.

پس از سقوط رژیم بعث در عراق درب‌های سیاسی و اقتصادی این کشور به طور کامل به سوی ایران باز شد. ایران به عنوان یک کشور اسلامی که اصول شرعی تولید مواد غذایی را رعایت می‌کند توانست بخشی از بازار عراق را در دست بگیرد و در سایر حوزه‌ها (به غیر از نفت) حضور پر رنگی داشته باشد.

اما گفتنی است در برهه‌ای از زمان این فرصت در عراق و افغانستان نیز رقم خورد اما به دلیل جنگی که در این کشور‌ها درگرفت ایران نتوانست از این فرصت به نحو احسن استفاده کند و بازار و فضای اقتصادی این کشور‌ها را در دست بگیرد این درحالی بود که آن زمان سایر کشور‌ها از این فرصت بهره بردند.

عراق یکی از بزرگ‌ترین همسایگان مرزی ایران و بازارهای این کشور بزرگ‌ترین بازارهای هدف کالاهای ایرانی به شمار می‌آ‌ید و پس از آزادی اخیر موصل نیز این بازار به عقیده کار‌شناسان گسترده‌تر خواهد شد.

اخیرا یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفته است: آزادسازی موصل نوید باز شدن بازار پرسود تجاری عراق را می‌دهد بطوریکه شرکت‌های بزرگ جهانی از همین حالا برای ورود به آن نقشه کشیده‌اند.

به گفته او بازار عراق بازار عراق تا ۲۰ سال آینده تبدیل به بزرگ‌ترین بازار منطقه خواهد شد و نوع فعالیت‌ها در قالب فعالیت‌های کوچک تا بزرگ در حوزه تجارت بسیار وسیع است. بنابراین این بازار حوزه ورود انسان‌های محتاط و مایوس نبوده و اینجاده سنگلاخی و پر از محدودیت‌های مختلف است ولی در عین حال پرسود و پر نتیجه است.

مسئولان معتقدند که ایجاد امنیت در عراق برای کشور ما از یک جهت فرصت و از جهتی دیگر تهدید است اما باید توجه داشته باشیم که فرصت آن پررنگ‌تر است و با توجه به پیشینه تجاری بین دو کشور و اشتراکات فرهنگی و مذهبی بالا، در صورتی که در این بازار درست رفتار کنیم می‌توانیم امیدواریم باشیم عراق در آینده تبدیل به بازار بلند مدت برای کالا‌ها و خدمات ایرانی می‌شود.

البته بازار عراق به واسطه پیچیدگی‌های قومی، مذهبی و عشیره‌ای، نیاز به تحلیلی همه جانبه دارد تا بتوان شخصیت تاریخی، اجتماعی و اقتصادی مردم این کشور را درک کرده و در طراحی الگوی صادرات و تعیین استراتژی‌های لازم در ارائه محصولات، آن را لحاظ کرد.

با توجه به تنوع تجارت در بازار عراق، نکته مهم برای تاجران ما این است که نباید به صورت تکی وارد این بازار شوند و باید توجه داشته باشیم که به این کشور فقط به عنوان مصرف کننده صرف نگاه نکنیم و به دنبال ایجاد همکاری‌های مشترک برای تولید باشیم و افق بلند مدتی برای تجارت بین دو کشور ترسیم کنیم.

به هر صورت، این اتفاق فرصت مناسبی برای ایران است و بخش خصوصی ایران باید در این زمینه فعال باشد و پس از حضور در بازار قطر خود را به طور کامل برای حضور در بازار عراق و موصل آماده کند. اکنون بخش خصوصی و تجار کشورمان باید برای جبران از بین رفتن فرصت‌های گذشته، فرصت‌های فعلی را غنیمت شمرده و فعالیت خود را در این بخش فعال کنند.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار