گوناگون

سرنوشت بودجه ۹۶ مجلس در دستان اوپکی‌ها

پارسینه: در حالی که کمتر از دو هفته دیگر به نشست اعضای اوپک باقی مانده است به نظر می رسد نتیجه این نشست تاثیر مهمی در سرنوشت بودجه ۹۶ ایران خواهد داشت.

تحریریه پارسینه : طبق قانون دولت باید تا ۱۵ آذر ماه لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کند؛ دولت یازدهم اعلام کرده که امسال تلاش می‌کند در موعد قانونی بودجه را به بهارستان ببرد؛ در سه سال اخیر که دولت یازدهم بودجه سالانه را تدوین و ارائه کرده ، در دو سال در مهلت قانونی (نیمه آذر) بودجه را به مجلس رسانده ولی در سال قبل بنا به مذاکرات هسته‌ای و نامشخص بودن برجام، دولت از ارائه لایحه پیشنهادی بودجه در آذرماه خودداری کرد و با چند ماه تأخیر، یک روز بعد از اجرایی شدن قطعی برجام در ۲۶ دی ماه سال گذشته، رئیس جمهوری لایحه را به مجلس تقدیم کرد.

در همین حال رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفته است طی مکاتباتی که با دولت داشتند انتظار می رود تا ۱۵ آذر لایحه بودجه به مجلس تقدیم شود.

بودجه ۹۶ با نفت چند دلاری بسته می‌شود؟
تعیین قیمت مناسب برای نفت و ارز از ارکان اصلی تدوین لایحه بودجه سالیانه است که نقش مهمی در پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور دارد بنابراین باید پیش بینی درستی از روند تحولات بازار در این حوزه ها از سوی مسئولان و کارشناسان صورت بگیرد تا در پایان سال آتی برنامه های توسعه ای تمامی بخش ها محقق شود و مشکلاتی از قبیل کسری بودجه پیش نیاید.

برخی کارشناسان نفت ۵۵ تا ۶۰ دلاری را برای سال آینده تخمین می زنند اما برخی نیز قیمت منطقی این محصول را ۴۰ تا ۴۵ دلار می دانند.

شهباز حسن پور عضو کمیسییون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، معتقد است قیمت مناسب و منطقی برای نفت در بودجه سال آتی بین ۵۵ تا ۶۰ دلار است و از آنجا که قیمت نفت به شدت تحت تاثیر شرایط سیاسی واقتصادی جهان است و با توجه به اتفاقات اخیر در عرصه بین المللی امکان افزایش قیمت این محصول تا ۶۰ دلار برای هر بشکه هم دور از ذهن نیست.

در همین حال سیدحسن حسینی شاهرودی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز، در نظر گرفتن نفت ۴۰ دلاری در بودجه ۹۶ را منطقی می‌داند.

به گفته این نماینده مجلس،در تعیین قیمت نفت و ارز باید اغتشاشات منطقه‌ای و ناهنجاری‌ها را مدنظر قرار داد و اقتصاد جهانی را نیز در نظر داشت. بر همین اساس با نفت ۴۲ و ۴۳ دلاری کنونی، باید پایه ارزی و نفتی ما بر اساس نفت ۴۰ دلاری در بودجه ۹۶ بسته شود.

این در حالی است که در نشست آینده اعضای اوپک که در ۳۰ نوامبر برگزار می شود اگر بر سر فریز نفتی توافقی حاصل نشود این احتمال وجود دارد که قیمت نفت به بشکه‌ای ۲۰ دلار هم برسد بنابراین پیش بینی نفت ۵۵ دلاری در بودجه سال ۹۶ منطقی به نظر نمی رسد.

مساله قابل تامل این است که اتکای زیاد به قیمت نفت مناسب نبوده و مسوولان باید برای بودجه بدون نفت تلاش کنند. بنابراین تنها راه این است که از خام فروشی جلوگیری شود و چرخه تولید تکمیل و محصولاتش صادر شود.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار