گوناگون

رونمایی از هوش مصنوعی تا جلوه ها ی ویژه برتر در سینما؛

تکنولوژی حیرت انگیز ۳۴سال قبلِ هالیوود در ساخت فیلم ترمیناتور۲+فیلم

تکنولوژی حیرت انگیز 34سال قبلِ هالیوود در ساخت فیلم ترمیناتور2+فیلم

نابودگر2 فیلمی آمریکایی در ژانر اکشن علمی تخیلی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی جیمز کامرون است که در ۱۹۹۱ به نمایش درآمد. کامرون فیلم‌نامهٔ این فیلم را با ویلیام ویشر نوشته‌است. این فیلم دنبالهٔ نابودگر (۱۹۸۴) است و دومین قسمت در فرنچایز نابودگر به‌شمار می‌رود.

به گزارش پارسینه،  فیلم ترمیناتور 2 به کارگردانی جیمز کامرون و با بازی آرنولد شوارتزنگر، لیندا همیلتون، رابرت پاتریک و ادوارد فرلانگ محصول سال 1991 ازاین‌جهت مهم است که این فیلم یکی از پرسروصداترین آثار دهه 90 میلادی هالیوود و حتی کل جهان است. «ترمیناتور 2» در ادامه «ترمیناتور» محصول سال 1984 و دومین قسمت از سری فیلم­‌های «ترمیناتور» است که با فروش 520 میلیون دلاری به پرفروش­‌ترین فیلم سال در آمریکا و سرتاسر جهان تبدیل شد.

جلوه‌­های بصری پیشرفته در زمان ساخت فیلم، آن را به یکی از پرآوازه‌­ترین فیلم­های تاریخ سینما در این حوزه تبدیل کرد که این موضوع از سوی منتقدان در نقد فیلم نابودگر 2؛ روز داوری بیان شده است. 4 قسمت بعدی این فیلم را کارگردانان دیگری ساختند، اما آن مجموعه‌فیلم‌ها نتوانستند موفقیت فیلم جیمز کامرون را تکرار کنند. با ما در نقد فیلم نابودگر 2 در بخش نقد مخاطبان همراه باشید.

در این فیلم هوش مصنوعی بدخواه به‌نام اسکای‌نت یک ترمیناتور  ماشین کشتار بسیار پیشرفته را به سال ۱۹۹۵ می‌فرستد تا رهبر آیندهٔ مقاومت بشر، جان کانر را در کودکی بکشد. مقاومت برای محافظت از کانر و تضمین آیندهٔ بشریت، یک نابودگر که دوباره برنامه‌ریزی شده و پیشرفت کمتری دارد را می‌فرستد. بازیگران فیلم آرنولد شوارتزنگر، لیندا همیلتون، رابرت پاتریک و ادوارد فرلانگ هستند.

فیلم اول نابودگر با موفقیت و فروش قابل توجهی همراه بود و باعث پیشرفت شغلی شوارتزنگر و کامرون شده بود، اما به‌دلیل خصومت میان این دو و شرکت فیلم همدیل که بخشی از امتیاز فیلم را در اختیار داشت، ساخت دنباله‌ای دیگر از فیلم ناکام ماند.

در سال ۱۹۹۰، شوارتزنگر و کامرون، کارولکو پیکچرز را متقاعد کردند که امتیاز فیلم را از گیل آن هرد که تهیه‌کنندهٔ همدیل و نابودگر بود و از لحاظ مالی مشکل داشت، به مبلغ ۱۵ میلیون دلار خریداری کند.

تاریخ اکران برای سال بعد تعیین شد و کامرون و ویشر هفت هفته برای نوشتن فیلم‌نامه زمان گذاشتند. این دو مکرراً با استودیوی جلوه‌های ویژهٔ اینداستریال لایت اند مجیک صحبت می‌کردند تا تعیین کنند که آیا ایده‌هایشان برای جلوه‌های ویژهٔ گسترده امکان‌پذیر است یا خیر.

مراحل تصویربرداری اصلی در اکتبر ۱۹۹۰ آغاز شد و تا مارس ۱۹۹۱ در لس آنجلس و مکان‌های اطراف آن با بودجهٔ تخمینی ۱۰۲ میلیون دلار به طول انجامید و آن را به پرهزینه‌ترین فیلم ساخته‌شده در آن زمان تبدیل کرد. جلوه‌های بصری پیشرفته، از جمله برای اولین بار استفاده از یک شخصیت اصلی کامپیوتری در یک فیلم پرفروش، منجر به برنامه‌ریزی بیش از حد شد و چاپ‌های نسخهٔ سینما تنها شب قبل از اکران در ۳ ژوئیهٔ ۱۹۹۱ به سینماها تحویل داده شد.

ترمیناتور ۲ در مدت زمان اکران خود ۵۱۹ تا ۵۲۰٫۹ میلیون دلار فروش داشت که آن را به پرفروش‌ترین فیلم ۱۹۹۱ در ایالات متحده و کانادا و همچنین پرفروش‌ترین فیلم در سراسر جهان تبدیل کرد و سومین فیلم پرفروش تمام دوران‌ها شد. این فیلم عموماً نقدهای مثبتی دریافت کرد و منتقدان جلوه‌های بصری، صحنه‌های اکشن و بازیگران را تحسین کردند اما به دلیل محتوای خشونت‌آمیز آن مورد انتقاد قرار گرفت.

جوایز و نامزدی‌های فیلم ترمیناتور 2

ـ برنده جایزه اسکار بهترین جلوه‌های تصویری (دنیس مورن، 1992)

ـ برنده جایزه اسکار بهترین چهره‌پردازی و آرایش مو (استن وینستون، 1992)

ـ برنده جایزه اسکار بهترین صداگذاری (تام جانسون، 1992)

ـ برنده جایزه اسکار بهترین صدابرداری (گری رایدستورم، 1992)

استن وینستون و تیم ۶۷ نفری خود مسئولیت جلوه‌های ویژه فیلم را به عهده گرفت و یک تیم ۱۹۴ نفره کار هنر و گرافیک رایانه‌ای را انجام دادند و دراین راه موفق گشتند. جلوه‌های ویژه و گرافیک رایانه‌ای این فیلم انقلابی بزرگ دراین زمینه در سینمای هالیوود ایجاد کرد. در این فیلم جلوه‌های تصویری فراوانی از پویانمایی و دیگر جلوه‌های ویژه بر روی صورت بازیگران پیاده شد که نوین و بدیع جلوه‌نمایی می‌کند. نابودگر ۲ نخستین فیلم سینمایی هالیوود بود که در آن از صنعت مورفینگ (نوعی از جلوه‌های ویژه) استفاده می‌شد.

ترانه و موسیقی متن نابودگر ۲ توسط برد فیدل نوشته و اجرا شده‌است. در ۱۹۹۲، فیلم نابودگر ۲ برنده جایزه اسکار بهترین جلوه‌های ویژه و گرافیک کامپیوتری، همچنین برنده جایزه بهترین جلوه‌های ویژه صوتی و تصویری از سری جوایز آکادمی سینمای ایالات متحده شد.

یکی از دوستان بی جی رک (یکی از تهیه‌کنندگان نابودگر ۲)، پروفسور لری یائگر به عنوان مشاور علمی فیلم (در زمینه هوش مصنوعی و زیست مصنوعی، شبکه عصبی مصنوعی و غیره) با جیمز کامرون همکاری کرد.

فیلم نابودگر ۲ در زمان خود با استقبال فراوان روبرو شد و باعث جلب نظر بسیاری از منتقدان و سینماگران شد. فیلم نابودگر ۲ با مبلغ ۲۰۴٬۸۴۳٬۳۴۶ (داخل آمریکا) و ۵۱۹٬۸۴۳٬۳۴۲ دلار در جهان به فروش رفت.

منابع: پارسینه / ویکی پدیا /gqmagazine.fr/fromcinema.com

حجم ویدیو: 40.04M | مدت زمان ویدیو: 00:08:21 دانلود ویدیو

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار