گوناگون

ناسا اعلام کرد:

بالگرد نبوغ به پایان کار خود در سیاره مریخ رسید+ فیلم

بالگرد نبوغ به پایان کار خود در سیاره مریخ رسید+ فیلم

سازمان ملی هوانوردی و فضای آمریکا، ناسا، روز پنجشنبه پنجم بهمن ماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هلیکوپتر «نبوغ» به دلیل شکستن یکی از پره‌هایش دیگر توان پرواز ندارد و ماموریت آن در سیاره سرخ، مریخ، پایان یافته است.

به گزارش پارسینه، نبوغ (به انگلیسی: Mars Helicopter Ingenuity)[۵][۶] با نام مستعار جینی، یک بالگرد رباتیک پروانه هم‌محور است که برای آزمایش این فناوری جهت ردیابی اهداف مورد نظر در مریخ از ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ در مریخ قرار گرفته‌است.

دو ماه بعد، به‌عنوان نخستین هواگرد موجود در این سیاره، در ۱۹ آوریل ۲۰۲۱ اولین پرواز اتمسفری شناخته شده را از پرواز به صورت برخاست و فرود عمود در سیاره‌ای دیگر غیر از زمین برای مدت زمان حدود ۳۹ ثانیه با موفقیت انجام داد.

perseverancedeployingingenuity

این بالگرد به برنامه‌ریزی بهترین مسیر برای حرکت مریخ‌نوردهای آینده کمک می‌کند. این بالگرد بدون سرنشین کوچک برای رهاسازی در سال ۲۰۲۱ از مریخ نورد استقامت به عنوان بخشی از مأموریت مریخ ۲۰۲۰ ناسا برنامه‌ریزی شده‌بود.

بیست‌و‌پنجمین پرواز موفق جینی که در ۱۸ آوریل ۲۰۲۰ انجام شد، دستاورد رکوردهای جدید از جمله بالاترین سرعت و بیشترین مسافت طی شده در طول یک پرواز را برای این بالگرد به همراه داشت.

اما از سوی دیگر هلیکوپتر نبوغ (Ingenuity) ناسا پس از سه سال خدمت در سیاره سرخ، اکنون برای آخرین بار در مریخ پرواز کرده است. ناسا هفته گذشته اعلام کرد که پس از هفتاد و دومین پرواز نبوغ، ارتباطش با آن را از دست داده است. هرچند آژانس فضایی ایالات متحده بعداً اعلام کرد که موفق‌شده با هلیکوپتر خود تماس بگیرد، اما اکنون اعلام شده که یکی از تیغه‌های روتور فیبرکربن Ingenuity پس ازفرود 18 ژانویه آسیب دیده است و نبوغ دیگر قادر به پرواز نیست.

Screenshot 2024-01-26 131637

رویترز گزارش داده سازمان ملی هوانوردی و فضای آمریکا، ناسا، روز پنجشنبه اعلام کرد هلیکوپتر «نبوغ» (Ingenuity) به دلیل شکستن یکی از پره‌هایش دیگر نمی‌تواند پرواز کند و ماموریت آن پایان می‌یابد.نبوغ در سال ۲۰۲۱ به اولین پرنده‌ای تبدیل شد که در سیاره‌ای دیگر پرواز کرد و در حالی دیگر قادر به پرواز نیست که ماموریتش بسیار بیشتر از برنامه‌ریزی اولیه طول کشید و فرای انتظارات بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بیل نلسون رئیس سازمان فضایی آمریکا گفت: «هم تلخ و هم شیرین است که باید اعلام کنم که هلیکوپتر "نبوغ" اکنون آخرین پرواز خود را روی مریخ انجام داد.»بنابر اعلام سازمان فضایی آمریکا، این پرنده کاوشگر در طول آخرین پرواز خود در مریخ در هجدهم ژانویه پس از آنکه ارتباطش را با مریخ‌نورد «استقامت» از دست داد، مجبور به «فرود اضطراری» شد.

مهندسان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا روز بعد تماس خود را با آن برقرار کردند و تصاویر گرفته شده از محل چند روز بعد نشان‌ داد که یکی از پره‌های فیبر‌کربنی پیشرانه چرخان آن شکسته است.

رئیس ناسا می‌گوید «ما در حال بررسی احتمال برخورد پره‌ها به سطح مریخ هستیم.»

پیش‌تر دانشمندان ناسا اعلام کردند عملکرد هلیکوپتر کوچکی که به مریخ فرستاده‌اند، باوجود اشکال فنی در پرواز چهارمش که منجر به موکول آن به‌وقت دیگری شد، فرای انتظارات آنها بود.دانشمندان و مهندسان ناسا در یک کنفرانس خبری مجازی گفتند «نبوغ» در سه پرواز اول به اندازه کافی توانایی خود را نشان داد که تصمیم گرفته‌اند ماموریت آن را تا ۳۰ روز بیشتر، یعنی دو برابر ماموریتی که برنامه‌ریزی شده بود، تمدید کنند.

بنابر اعلام سازمان فضایی آمریکا، این هلی کوپتر کاوشگر در طول آخرین پرواز خود در مریخ در هجدهم ژانویه پس از آنکه ارتباطش را با مریخ‌نورد «استقامت» از دست داد، مجبور به فرود اضطراری شد.به گفته بیل نلسون، مدیر ناسا «سفر تاریخی نبوغ، اولین هواپیما در سیاره دیگر، به پایان رسیده است.»

نلسون گفت: «این هلیکوپتر فوق‌العاده بالاتر و دورتر از آنچه تصور می‌کردیم پرواز کرد و به ناسا کمک کرد غیرممکن‌ها را ممکن کند.»

مدیر ناسا تاکید کرد که این سازمان از طریق مأموریت‌هایی مانند نبوغ، راه را برای پروازهای آینده در منظومه شمسی و اکتشاف هوشمندتر و ایمن‌تر انسان به مریخ و فراتر از آن هموار می‌کند.به گفته مدیر ناسا، احتمال برخورد پره‌های نبوغ با سطح مریخ وجود دارد.

سازمان هوانوردی و فضای آمریکا در ابتدا پروژه این هلیکوپتر فضایی را یک «نمایش فناوری» توصیف کرده بود که در اصل برای آزمایش توانایی پرواز در جو رقیق سیاره مریخ طراحی شده بود.

به گفته مدیر پروژه، عملکرد این هلیکوپتر به‌قدری رضایت‌بخش بود که پروژه را از مرحله نمایشی به مرحله عملیاتی تغییر دادند تا قابلیت‌های منحصر به فرد و بالقوه‌ این سفینه را نشان دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حجم ویدیو: 1.56M | مدت زمان ویدیو: 00:00:15 دانلود ویدیو

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار