گوناگون

وضعیت خاورمیانه پیچیده تر می شود؟

پیام خصوص واشنگتن برای تهران چه بود؟/انگلیس آماده ضربه مهلک تر به حوثی ها!

پیام خصوص واشنگتن برای تهران چه بود؟/انگلیس آماده ضربه مهلک تر به حوثی ها!

جو بایدن می‌گوید که آمریکا بعد از دومین شب عملیات علیه شورشیان حوثی در یمن «پیامی خصوصی» درباره این گروه برای ایران فرستاده است.

به گزارش پارسینه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هم روز گذشته پس از دومین عملیات نظامی کشورش در یمن گفت به ایران یک «پیام خصوصی» درباره حمایت جمهوری اسلامی از شبه نظامیان حوثی و حملات آنها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ رسانده است.

وزیر خارجه بریتانیا روز شنبه در یادداشتی در روزنامه «تلگراف» نوشت، که اگر به حوثی‌ها که کنترل بسیاری از مناطق یمن را در دست دارند، اجازه داده شود «از عبور کشتی‌ها جلوگیری کنند، زنجیره‌های عرضه کالاهای حیاتی در معرض تهدید قرار می‌گیرد و بهای کالاها در بریتانیا و در سراسر جهان افزایش می‌یابد». دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، هشدار داد اگر شبه‌نظامیان حوثی به حملات خود به کشتی‌های تجاری و نظامی ادامه دهند، کشورش آماده انجام حملات بیشتر به مواضع این گروه شبه نظامی در یمن است.

دیوید کامرون در ادامه تاکید کرد که حملات مشترک پنجشنبه آمریکا و بریتانیا «توانایی حوثی‌ها» که با حمایت ایران به دست آورده بودند تا «حدی» تضعیف کرد.

اما جو بایدن می‌گوید که آمریکا بعد از دومین شب عملیات علیه نیروهای مقاومت حوثی در یمن «پیامی خصوصی» درباره این گروه برای ایران فرستاده است. رئیس جمهور آمریکا بدون ارائه جزئیات گفت: «آن را به طور خصوصی تحویل دادیم و مطمئن هستیم که کاملا آماده‌ایم.»

بایدن یک روز پیشتر بعد از اولین عملیات علیه حوثی‌ها گفته بود که از نظر او ایران به دنبال جنگ با آمریکا نیست و دولت او هم متقابلا جنگ نیابتی با ایران نمی‌خواهد.

آمریکا گفت که آخرین عملیات که یک سامانه راداری را هدف گرفت «اقدامی در دنباله» عملیات صبح جمعه بود.

در همین زمینه، رئیس جمهور آمریکا روز شنبه پیش از ترک کاخ سفید و در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در این زمینه گفت: «ما این پیام را به شکل خصوصی رساندیم و مطمئنیم که کاملا آماده‌ایم.»

بایدن روز جمعه ضمن تاکید بر این که آمریکا درگیر جنگ نیابتی با ایران نیست تصریح کرده بود: «من قبلا پیام را به ایران رسانده‌ام. آنها می‌دانند که نباید دست به اقدامی بزنند.»

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد که اگر حوثی‌ها به اقدامات خود علیه کشتی‌رانی بین المللی ادامه دهند، ایالات متحده به همراه متحدانش به چنین اقداماتی پاسخ خواهند داد.

عملیات هوایی مشترک آمریکا و بریتانیا در نخستین ساعات روز جمعه نزدیک به ۳۰ موضع را هدف گرفت که با پشتیبانی متحدان غربی شامل استرالیا و کانادا انجام شد.

فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، یک روز بعد با استفاده از موشک‌های کروز توماهاک به یک سایت راداری حوثی‌ها ضربه زد.

یک سخنگوی حوثی‌ها به خبرگزاری رویترز گفت که این حملات تاثیر قابل توجهی بر توانایی این گروه برای حمله به خطوط کشتیرانی ندارد.

از سوی دیگر روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده که در حملات آمریکا و متحدانش به مواضع شبه‌نظامیان حوثی در یمن، به ۲۰ تا ۳۰ درصد از ظرفیت‌های تهاجمی حوثی‌ها آسیب رساند.

این روزنامه به نقل از دو مقام آمریکایی نوشت که در جریان حملات بامداد جمعه آمریکا و متحدانش، حدود یک‌چهارم از قابلیت‌های موشکی و پهپادی این گروه مورد حمایت ایران نابود شد یا آسیب دید.

نیویورک تایمز در عین حال یادآور شده است که بسیاری از سکوهای تسلیحاتی حوثی‌ها متحرک و قابل جابه‌جا شدن است.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

  • ناشناس

    پیام : دست از پا خطا کنی خدمت تو هم می رسم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار