گوناگون

ولایت اهل‌بیت مبتنی بر محبت و مبارزه با هوای نفس است

ولایت اهل‌بیت مبتنی بر محبت و مبارزه با هوای نفس است

پارسینه: حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: محبت اولیاء الهی و مبارزه با هوای نفس است دو گرایش بسیار لذت بخش برای انسان است بر همین اساس ما ولایت اهل‌بیت (ع) را به دنیا عرضه می‌کنیم.

به گزارش پارسینه به نقل از شبستان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در دهمین جلسه «نظام اخلاق اسلامی» که در حوزه علمیه امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: انسان همواره با چالش رنج و لذت مواجه بوده است.

وی افزود: انسان برای رفع چالش رنج باید برخی علاقه‌های خود را کنترل کرده و برای رسیدن به لذت هم باید برخی علاقه‌ها را در خود ایجاد کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان درباره راهکار‌های تضعیف هوای نفس در وجود انسان، عنوان کرد: مخالفت با هوای نفس، تفکر درباره عوارض منفی گرایش بد و عواقب تحقق دنیوی و اخروی آن از جمله ابزار مخالفت با هوای نفس است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مخالفت با هوای نفس یک عملیات دقیق انسان‌شناسی است، اظهار کرد: برای جلوگیری از تقویت گرایش بد نباید اجازه داد تجلی پیدا کند.

وی با بیان اینکه هنگام تقویت گرایش‌های خوب خودبه‌خود گرایش بد تضعیف می‌شود، ابراز کرد: گرایش‌های خوب بر یکدیگر اثر دارند هرچه انسان گرایش‌های خوبی را که امکان تقویت عمیق دارند قوی‌تر کند امکان دست‌یابی به لذت‌های بالاتر را خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه برخی گرایش‌ها استعداد تقویت را ندارند، گفت: گرایش‌های مادی، شهوانی و غریزی امکان تقویت ندارند پس امکان لذت فراوان را هم ندارند. گرایش عاطفی قابل تقویت و لذت بردن از آن بسیار بی‌نظیر است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تقویت محبت و گرایش‌های بسیار ضعیف مادی، غریزی و شهوانی بحران بشر امروز است، عنوان کرد: خداوند هیچ گاه از بشر نخواسته که با علاقه‌های خیلی قوی در وجود خود مبارزه کند تنها خواسته که با هوای نفس خود مبارزه کند، زیرا در این صورت به دوست‌داشتنی‌های بالاتر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه انسان علاقه و گرایش‌های متزاحم و متعارض زیادی دارد، اظهار کرد: انسان نمی‌تواند بدون برنامه و انتخاب باشد بنابراین برای رنج کمتر باید جلوی برخی علایق خود مبتنی بر هوس ایستادگی کند تا گرایش‌های خوب او تقویت شده و لذت بالاتر را به دست آورد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه تنها گرایش‌ها و علایقی که بشر می‌تواند بیشترین لذت را از آن‌ها ببرد بر دو محور محبت اولیاء الهی و مبارزه با هوای نفس است، ابراز کرد: بر همین اساس ما ولایت اهل‌بیت (ع) را به دنیا عرضه می‌کنیم و شیاطین و مزدوران آن‌ها هواپرستی را ترویج می‌دهند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در روایت ائمه معصومین (ع) است که اگر محبت ما در دل مردم قرار گیرد آن‌ها هدایت می‌شوند، محبت اهل‌بیت (ع) چنان جذاب است که حتی برخی گناهکاران هم آن‌ها را دوست دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در تبلیغ دین ما نباید ابتدا از عقاید شروع کنیم بلکه اگر از گرایش‌ها که همان محبت است شروع کنیم راحت‌تر به نتیجه خواهیم رسید. زیرا تقویت محبت خوب لذت‌بخش‌تر است.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار