گوناگون

احکام شرعی چیدن میوه از باغ بدون اجازه صاحب آن

احکام شرعی چیدن میوه از باغ بدون اجازه صاحب آن

پارسینه: سوال: چیدن میوه از باغ دیگران برای خوردن در همان محل بدون اجازه از صاحب آن آیا حلال است؟


سوال: چیدن میوه از باغ دیگران برای خوردن در همان محل بدون اجازه از صاحب آن آیا حلال است؟

حکم شرعی: اگر درخت میوه در سر راه رهگذر قرار داشته باشد می‌تواند در حال عبور از خیابان، از میوه آن درخت برای خوردن در همان جا استفاده کند. به شرط آنکه از حد سیری و احتیاج تجاوز نکند. (استفتاثات امام (ره)، ج. ۲، ص. ۵۱۰)

سوال: در غذا خوردن چند چیز مکروه است؟

حکم شرعی: چند چیز در غذا خوردن مکروه است: ۱ ـ. در حال سیری غذا خوردن ۲- پرخوردن ۳- نگاه کردن به صورت دیگران در موقع غذا خوردن ۴ ـ. خوردن غذای داغ ۵ ـ. بعد گذاشتن نان در سفره منتظر چیز دیگر شدن ۶ ـ. پاره کردن نان با کارد

۷- گذاشتن نان زیر ظرف غذا ۸- پاک کردن گوشتی که بر استخوان چسپیده به طوری که چیزی در آن نماند ۹- پوست کندن میوه ۱۰- دور انداختن میوه پیش از آنکه آن را بخورید. (توضیح المسائل امام (ره)، ص. ۲۶۳۷)

حکم خوردن غذای حرام چیست؟

حکم شرعی: اگر کسی بدون توجه غذایی را بخورد و بعد از صرف غذا، متوجه شود که غذا، غذای حرام بوده است، مثلاً گوشت موجود در غذا حلال نبوده، تکلیفی به عهده او نیست؛ و بر اساس حدیث رفع که از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) نقل گردیده است، خطای او قابل بخشش بوده و مواخذه نمی‌شود.

اما بر اساس روایات متعددی که از اهل بیت (علیهم السلام) نقل گردیده، این قبیل اعمال هرچند به خطا و اشتباه باشد، در وجود و زندگی انسان اثرات خو د. را می‌گذارد و توفیقاتی را از انسان سلب می‌نماید.

پس انسان باید دقت کند که غذای او حلال باشد و با این دقت و مراقبت، حرکت خود را در مسیر رضایت حق تعالی سرعت بخشد.
منبع: ایران ناز

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار