گوناگون

شناسایی عامل اصلی آلودگی هوای تهران

شناسایی عامل اصلی آلودگی هوای تهران

تشکری، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: منابع متحرک از جمله خودروها، اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌ها بیش از ۸۸ درصد سهم آلایندگی را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش بازار، سید جعفر تشکری هاشمی در پایان دویست و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران در خصوص راهکارهای حل معضل آلودگی شهر تهران، گفت: متأسفانه هر ساله با رسیدن اواخر پاییز و اوایل فصل زمستان موضوع ناراحت کننده‌ای برای شهروندان تهرانی مطرح می‌شود که با کمال تأسف اتفاقی که شهروندان انتظار دارند، نمی‌افتد.

او ادامه داد: نمی‌توانیم بگوییم موضوع آلودگی هوای تهران راه حل ندارد. راه‌حل‌های مختلفی در دنیا تجربه شده و قطعا می‌توان معضل را در ماه‌های پایانی پاییز و فصل زمستان حل و فصل کرد. بر اساس آخرین سیاهه انتشار آلودگی هوا، قالب آلودگی هوای تهران مربوط به ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون است که در حقیقت محصول صنعت هستند و منابع متحرک بیش از ۸۸ درصد سهم آلایندگی را به خود اختصاص داده‌اند. بخشی از آلایندگی که مربوط به خودروها، اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌هاست و قطعا اگر برای آنها چاره اندیشی نکنیم این مشکل همچنان باقی خواهد ماند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران تأکید کرد: اولین و ضروری‌ترین اقدام باید در حوزه موتورسیکلت‌ها انجام شود که سهم زیادی از ۸۸ درصد آلایندگی منابع متحرک را به خود اختصاص می‌دهند. در این راستا باید موتورسیکلت‌ها با موتورهای برقی جایگزین شوند. دولت و مجموعه مدیریت شهری باید در این حوزه تسهیل گر و مشوق باشند. قطعا سیاست‌های تشویقی باید به گونه‌ای باشد که این جایگزینی محقق شود.

او ادامه داد: از سوی دیگر خودروهای فرسوده بخش دیگری از آلایندگی منابع متحرک را شکل می‌دهند که باید در این حوزه تلاش کنیم تا نوسازی خودروهای فرسوده محقق شود. باید تلاش کنیم خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل شهر خارج شوند. گرچه مصوبه سابق مجلس شورای اسلامی برای پرداخت ۱.۵ درصد قیمت به جای اسقاط کردن در حقیقت کار را متوقف کرد؛ اما باید اقدامی انجام شود که در این مسیر شاید واردات خودروهای برقی موثر باشد البته باید بدانیم که این اقدام باید تدریجی انجام شود و پس از شناسایی نقاط ضعف و قوت این کار انجام شود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اگر با برقی کردن خودروها بتوانیم مقداری از آلودگی هوا را کاهش دهیم، اما معضل ترافیک کاهش نمی‌یابد؛ بلکه باید حمل و نقل عمومی برای این کار افزایش پیدا کند. در حال حاضر سرعت این اقدامات کند است و ما راهی جز استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها نداریم. سرعت تولید کنندگان داخلی کند است؛ لذا می‌توانیم از تولید کنندگان خارجی استفاده کنیم زیرا آلودگی هوا، مرگ و میر و بیماری‌ها امروز به نقطه‌ای رسیده که نیازمند مدیریت انقلابی و جهادی است.

تشکری هاشمی افزود: نمی‌توانیم به بهانه‌ اینکه خودروساز داخلی نمی‌تواند اتوبوس لازم را تولید کند سلامت شهروندان را به خطر بیندازیم. در حال حاضر نه عوامل طبیعی به نفع ما اقدامی می‌کنند و نه معجزه‌ای رخ خواهد داد. اگر تصمیمات درست پرشتاب انقلابی همراه با بهره گیری از ظرفیت تمام بخش‌های دولت و شهرداری انجام شود، می‌توانیم در کاهش آلودگی هوا موثر باشیم و اگر همچنان بگوییم کاری نمی‌توان کرد و موتورهای کاربراتوری همچنان وجود دارند، زندگی در غبار برای شهروندان تهرانی باقی خواهد ماند.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار