گوناگون

عکسی که جهان را تکان داد و عکاسش خودکشی کرد

عکسی که جهان را تکان داد و عکاسش خودکشی کرد

زندگی عکاس پس از ثبت آن، این عکس را به یکی از جالب‌ترین و پیچیده‌ترین داستان‌های رنج بشر در عصر مدرن تبدیل کرده است.

به گزارش پارسینه، بسیاری از مردم با این تصویر مربوط به قحطی سودان جنوبی آشنا هستند، اما تعداد کمی می دانند که این تراژدی بسیار فراتر از خود تصویر است - در واقع عکسی که جهان را تکان داد، تصویر پسر گرسنه سودانی است که در تلاش برای رسیدن به یک مرکز غذا است و یک کرکس گرسنه، او را صبورانه تماشا می کند. با این حال، جزئیات رویدادهای منتهی به تصویر، و همچنین زندگی عکاس پس از ثبت آن، این عکس را به یکی از جالب‌ترین و پیچیده‌ترین داستان‌های رنج بشر در عصر مدرن تبدیل کرده است. 

vulture-and-little-girl-photo-story-u1

در سال ۱۹۹۳، کوین کارتر در حالی که در حال پوشش دادن قحطی در سودان و همچنین تلاش‌های امدادی بین‌المللی در پاسخ به آن بود، عکس معروفی را در سودان جنوبی گرفت. هنگامی که این تصویر برای اولین بار در نیویورک تایمز ظاهر شد، طوفانی را به راه انداخت که شامل محکوم کردن و در عین حال تبریک برای کوین کارتر بود. مهمتر از همه، این عکس برای او جایزه پولیتزر ۱۹۹۳ را به ارمغان آورد.

کوین کارتر ادعا کرد که پس از گرفتن عکس، پرنده را دور کرده است

در حالی که کودک در راه رسیدن به مرکز تغذیه سازمان ملل بود، از گرسنگی خسته شده بود و می خواست استراحت کند. از آنجایی که والدینش احتمالاً برای جمع آوری غذا پیش رفته بودند، کودک لاغر آسیب پذیر، دراز کشیده بود و توجه کرکس را به خود جلب کرده بود.

در ابتدا، کارتر ادعا کرد که به صحنه آمده، چند عکس گرفته و سپس پرنده را دور کرده است

اما در واقعیت، او اجازه داده بود تا پرنده نزدیکتر شود تا بتواند تصویر عالی تری را بگیرد.

کارتر در نهایت اعتراف کرد که او این صحنه را حدود بیست دقیقه تماشا کرد و منتظر بود تا کرکس به پسر نزدیک‌تر شود و امیدوار بود که بال‌هایش را برای عکسی دراماتیک‌تر باز کند، سرانجام کارتر پرنده را دور کرده بود.

هیچ کس مطمئن نیست که آیا کودک به مرکز تغذیه رسیده است یا خیر، اگرچه او از این حادثه جان سالم به در برده است. با این حال، منابع بعدا فاش کردند که او چهارده سال بعد در برابر تب مالاریا تسلیم شد.

واکنش های مردم به نیویورک تایمز 

کوین کارتر این عکس را به نیویورک تایمز فروخت. مردم نیویورک تایمز را به رگبار بستند و جویا شدند که آیا کودک از این برخورد جان سالم به در برده است یا خیر. این امر سردبیر را بر آن داشت تا یادداشتی را در نسخه بعدی خود وارد کند مبنی بر اینکه او از دست کرکس فرار کرده است، اما آنها چیزی بیشتر نمی دانند.

when-it-was-first-published-the-new-york-times-got-lots-of-heat-from-readers-photo-u2

سپس منتقدان به کارتر روی آوردند و می خواستند بدانند چرا او به کودک رنج کشیده کمک نکرده است.

با وجود برنده شدن جایزه پولیتزر برای عکس، کارتر به دلیل روشش، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

به خبرنگاران در سودان جنوبی در آن زمان به طور خاص دستور داده شد که به دلیل احتمال شیوع بیماری به قربانیان قحطی دست نزنند. برخی استدلال کردند که به دلیل این دستورالعمل‌ها، او نمی‌توانست برای کمک به کودک کاری کند.

the-photo-was-the-final-straw-in-a-lifetime-of-capturing-depressing-images-photo-u2

افشای این که کارتر بیست دقیقه را در صحنه گذراند، شهرت او را بیش از پیش خدشه دار کرد. سن پترزبورگ تایمز نوشته بود: «مردی که لنز خود را طوری تنظیم می‌کند تا کادر درست را بگیرد، ممکن است یک شکارچی، یا کرکس دیگر در صحنه باشد.»

با این حال، همه بازخوردهای عکس منفی نبودند. بسیاری عکس را به دلیل قدرت و احساساتی که از درد و رنج انسانی که در سودان جنوبی اتفاق می‌افتد به تصویر می‌کشید، ستایش کردند.

با این همه کارتر در سن ۳۳ سالگی با مسمومیت جان خود را گرفت. او یادداشتی از خود به جای گذاشت که دلایل اصلی خودکشی اش را توضیح داده بود

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار